Hoe maak ik gluten, gist- en lactosevrije brood op basis van zilvervliesrijst?

Hallo,

een kennis van mij heeft een broodmachine liggen en ik overweeg hem te kopen om zelf brood te maken...

Ik ben allergisch voor gluten en tevens lactose-intollerant.

Tot nu toe haalde ik mijn bron van koolhydraten uit zilvervliesrijst omdat ik zilvervliesrijst het best verdraag. Het is glutenvrij en ook gezond.

Ik was namelijk op zoek achter volkoren rijstbrood. Toen ik dit intikte op Google vond ik een interessant recept, maar hier en daar zou ik een aantal zaken willen veranderen en even loeren wat wel en niet mag uiteindelijk.

Bekijk alvast de ingrediënten even:

http://allrecipes.nl/recept/925/volkoren-rijstbrood.aspx

Voor alle duidelijkheid zal ik het hieronder ook even kopiëren:
===========
60 gr zilvervliesrijst
150 ml water
1 1/2 eetlepel olijfolie
200 ml warm water
400 gr broodmeel
2 eetlepels ruwe rietsuiker
1 theelepel zout
1 1/2 theelepel droog bakkersgist
===========

Wat ik vooral wil vervangen is dat broodmeel. Vooral omdat de koolhydraten (suikers) die erin zitten relatief hoog scoren in de tabel van glycemisch index.

Vraag 1) Mag ik broodmeel vervangen met bruine rijstmeel?

Vraag 2) Kan het kwaad als ik er totaal geen suiker aan toevoeg?

Vraag 3) Kan het kwaad als ik gist ook weglaat?

Voila, dit zijn mijn vragen, ik zal echt ontzettend dankbaar zijn moesten jullie mij verder kunnen helpen...

Groetjes,
Kuifje

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.9K

Antwoorden (3)

suiker en gist kun je weglaten. idd zal het brood hierdor niet rijzen.
zuurdesem kun je maken, zal kijken of ik dat kan vinden...

ik beveel je ook aan lid te worden van de coeliakie vereniging - daar kun je ook leren koken volgens jouw intoleranties.

Toegevoegd na 2 minuten:
lidmaatschap (30 tot 35 euro p/jr) wordt soms vergoed door de zorgverzekeraar.

Toegevoegd na 3 minuten:
hier vindt je hoe je zuurdesem moet maken
http://www.hitbitz.com/zuurdesem.htm

Toegevoegd na 23 minuten:
van bijv. boekweit-, rijst- of maismeel kun je ook zuurdesembrood maken. http://www.hitbitz.com/zuurdesemrecepten.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey, eerst en vooral bedankt voor je uitgebreide reactie... Oké, ik ben al blij dat ik suiker en gist kan weglaten, wat bedoel je precies met brood laten rijzen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
brood rijst door gist.
met zuurdesem rijst brood ook, is beter ivm jouw intoleranties. vandaar. kijk op die link, dan zie je meteen wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar er is tarwemeel aanwezig, ik eet geen tarwe producten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onderaan de zuurdesemsite staan nog meer graansoorten die geen tarwe bevatten.
ook hier http://www.warenkennis.nl/graan/soorten.htm vindt je daar info over. niet alle granen bestaan uit tarwe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zuurdesem bevat een cultuur van gistcellen! Het bevat een wilde gistsoort. Bakkersgist is geselecteerd op smaak en reisvermogen en wordt in een andere vorm verkocht. Maar beiden zijn gist!
gist is voor een luchtiger brood
maar een ei kan ook en vitamine c tabletjes die je verkruimelt tussen twee theelepeltjes

gewoon eerst een kleine hoeveelheid proberen

hier gaat ook weleens wat verkeerd

brood kun je ook prima maken zonder de bbm
doe de ingredienten in een kom
flink kneden met mixer met deeghaken
even met de hand nakneden
rijzen en na ongeveer een half uur nog even luchtig doorkneden en opnieuw laten rijzen

de bak wel met plastic folie afdekken tijdens t rijzen
zelf gebruik ik een ovenschaal met deksel

dit op de bakplaat doen en in de voorverwarmde oven zetten

gaat ook heel goed in een springvorm zonder bodem en op een velletje bakpapier

pittig hoor gluten en lactose
succes

Toegevoegd na 1 minuut:
spelt is dat niet iets?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgende produkten zijn van nature glutenvrij;
Gierst, boekweit, rijst, maïs, soja, quinoa (geen graansoort maar de korrels worden wel zo gebruikt in de keuken, is erg gezond, veel mineralen en te verkrijgen in de reformwinkels) google het maar eens.
Deze bovenstaande producten kan je dan ook gerust gebruiken ipv broodmeel.

Een product bevat gluten als erop staat;
tarwe, spelt, rogge, gerst, haver, kamut, tarwemeel, griesmeel, tarwemout, tarwebloem, zemelen, grutten, couscous, bulgur, seitan, roggemeel, roggebloem, havermout, havervlokken, havermeel, gort, gerstemoutbloem, parelgort,muesli, cruesli.

De webwinkel 'organ' verkoopt ook glutenvrije broodmix.
Zij hebben een ruim assortiment aan glutenvrije produkten. In de meeste recepten wordt droge gist gebruikt bij de bbm, maar er is ook glutenvrij meel waar het al door verwerkt is. Gist geeft luchtigheid en laat het brood omhoog komen.(rijzen). Zonder gist blijft het klein en plat en krijg je geen luchtige kruimelstructuur maar erg vast en compact brood. De suiker zorgt er ook voor dat het brood meer zal gisten. Het is als het ware het voedsel voor de gist.

In sommige recepten wordt geen gist maar glutenvrij bakpoeder gebruikt. In dat geval moet je het deeg niet laten rijzen, maar zo snel mogelijk na toevoeging bakken.

Glutenvrij deeg kan je beter niet voorprogrammeren in de bbm, het wordt een te stijve massa die de machine niet goed kan kneden. Ook is het aanbevolen om het deeg voor je het in de machine doet, direct na het afwegen samen met de droge ingrediënten met een garde los te kloppen of te zeven, om er lucht in te brengen.
Zorg er ook voor dat je het zout en de gist niet met elkaar in aanraking brengt, doe het zout aan één kant in de bbm en de gist in de andere hoek. Bij contact met elkaar wordt het gist onwerkzaam.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan ik in plaats van gist eieren gebruiken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@lovelyguy
Ik denk dat je het beste uitkomt met het antwoord van amc.
Mijn vrouw heeft gluten-, koemelk- en ei-allergie, dus ben ik heel wat gewend...
Probleem met een deeg zonder gluten is dat het elasticiteït mist. Daarom is glutenvrij brood zo bros en droogt snel uit. Een ei kan dat prima compenseren, dus is zeker aan te raden voor een beter deeg, maar vergis je niet: ei doet het deeg niet beter rijzen. Het effect van ei is dat het mogelijk maakt dat het gerezen deeg niet instort tijdens of na het bakken. Dus zonder een rijsmiddel, geen luchtig brood!
Als je geen bakkersgist wil gebruiken, dan kan je altijd bakpoeder (d.w.z. chemische gist = wijnsteenzuur + citroenzuur) uit een zakje gebruiken. Het scheelt ook rijstijd en suiker is niet nodig!
Tarwemeel kan je vervangen voor een willekeurige glutenvrije soort, of een glutenvrije pre-mix uit de winkel.
Let op! Andere soorten meel zullen waarschijnlijk een andere verhouding meel-water vragen, dus in het begin zal je moeten experimenteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Gabi71, alvast heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie... Oké, dan vervang ik broodmeel door bruine rijstmeel. Vervang ik gist en zout door een klein zakje bakpoeder. Doe ik er totaal geen toegevoegde suikers bij en doe ik er tevens ook nog eieren bij. De vraag is hoeveel eieren zou ik erin doen? (Wel enkel het ei eiwit, geen eigeel...) Hoeveel zou ik er dan in doen? Het recept ziet er dus zo uit: 60 gr zilvervliesrijst
150 ml water
1 1/2 eetlepel olijfolie
200 ml warm water
400 gr bruine rijstmeel
1 klein zakje bakpoeder
xxx aantal eieren? (Ei eiwit) Ziet dit recept er goed uit? Zo ja, hoeveel eieren zal ik er bij doen?