Hoe zit het met de terugloop van vitaminen in fruit, bijv fruitsalade of sinaasappelsap.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.3K

Het beste antwoord

Let maar niet op hun, luister naar mij ;)
Onderzoek toont aan dat na zes dagen blootstelling aan de buitenlucht, sinaasappelsap slechts 8% van de vitamine C is kwijtgeraakt. Dus dat valt enorm mee.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er zijn meerdere soorten vitamine C
de hitte gevoelige vitamine C verdwijnt door koken
Aangezien de stabiliteit van vitamine C afhangt van licht en zuurstof bepaalt de tijd dat het daaraan is blootgesteld de afbraak
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vruchtensap kan een aanvulling zijn op de twee stuks fruit de je eet per dag. Het bevat net als vers fruit veel voedingsstoffen, alleen minder voedingsvezels. Niet alle vruchtensappen bevatten vitamine C. Kies daarom voor sinaasappelsap, ananassap of grapefruitsap. Deze bevatten net als vers fruit vitamine C. Bedenk wel dat vruchtensap evenveel suiker en calorieën bevat als gewone frisdrank, dus drink er niet te veel van. Per dag mag je 1 stuk fruit vervangen door 1 glas sap...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
-1. Je bent vergeten de vraag te lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit uitzetten die lamp.!
Door snijden van fruit en door contact met licht en lucht gaat vitamine C verloren.
Houd rekening met de volgende punten om zoveel mogelijk vitaminen te behouden in je voeding:
-Bewaar de producten op een koele plaats
-Stel voedsel zo min mogelijk bloot aan licht
-Consumeer gesneden groente en fruit zo snel mogelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vitaminen zijn gevoelig aan hitte, vocht, zuurstof en licht. Bij het bewaren van fruit kan je al letten op de temperatuur. Bewaar fruit bij voorkeur op een koele plaats en zorg voor zo weinig mogelijk lichtblootstelling. Bij het persen van sinaasappelen gaan er altijd vitamines verloren. Bij een plastieken pers heb je minder vitaminen verlies dan bij een metalen pers. Dit omdat de vitamine oxideert bij een metalen pers en op die manier verloren gaat. Uiteraard verlies je niet alle vitaminen door het persen van fruit.

Wanneer vers geperst sap lang blijft staan, ga je nog eens vitaminen verliezen door de blootstelling aan lucht. Hoe langer je wacht met het opdrinken, hoe meer verlies je hebt. Het is moeilijk om hier een tijd op te plakken. Het beste wat je kan doen is het fruit persen net voordat je het opdrinkt. Of natuurlijk een stuk fruit in zijn geheel opeten.