is het erg als je te veel boter in cupcakes verwerkt?

Ik ben cupcakes aan het maken mbv albert heijn complete mix voor cupcakes vanille. Nu stond er bij de ingrediënten:
50 ml melk
1 ei
150 gram boter
50 ml olie

en bij stap 1 stond:
doe de bakmix met het ei, de melk, en de olie in een kom en klop het in 2 min tot een romige massa. Deze massa moet je vervolgens in de vormpjes scheppen.

Ik heb nu per ongeluk de boter bij stap 1 ook verwerkt. In de mix zit dus 1 ei, 50 ml melk, 150 gram boter (margarine heb ik gebruikt) en 50 ml olie. Ik heb ze inmiddels al in de oven staan. Kan dit kwaad (afgezien van het feit dat dit natuurlijk flink wat kcal erbij zijn:P). Het is namelijk om te geven aan mensen voor mijn verjaardag, dus het moet wel een beetje smaken. Denken jullie dat dit vies smaakt, nu de boter er doorheen zit?

PS: de boter was trouwens nodig om een vanille topping te maken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
11.2K

Het beste antwoord

Te veel vet zal ervoor zorgen dat het deeg te zwaar wordt en dus niet goed rijst. De cupcakes zullen dus plat blijven.
De textuur zal mals en zacht zijn maar ook vettig.
De korst zal een zachte en vettige indruk geven.
Het platte uiterlijk kan je wegwerken door er een swirl op te spuiten maar geef er wel servetjes bij want de gasten zullen vettige vingers krijgen bij vastpakken van het deeg.
Dit zal dus geen mooie droge korst geven.
Verder zal je het best kunnen eten, cupcakes zijn niet zo goot gelukkig en als je de toef erboven op een lekker frisse smaak geeft, zal de relatief vettige smaak van de cakes ook wat verbloemd worden.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt er nu niets meer aan doen, proef er gewoon een als ze klaar zijn. Misschien is hij wat vaster ofzo. Of smaakt hij wat vetter. Als je denkt dat nog een cremetopping teveel van het goede is, doe je er gewoon glazuur overheen.
Fijne verjaardag
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die zullen flink smeuig zijn ja! Maar hmmm dat vind ik juist lekker :) +