Hoe maak je vloeibare glucose?

Ik wil graag fondant maken volgens dit recept, maar kan nergens in de buurt vloeibare glucose kopen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
57.1K

Antwoorden (3)

Je kunt het kopen in webshops met bakproducten.

Je kunt het echter ook eenvoudig zelf maken met kristalsuiker, water en een pannetje :

Roer de gewensten hoeveelheid suiker door koud water, en verwarm de oplossing langzaam al roerend.
Even doorkoken (niet laten caramelliseren!) en je hebt vloeibare glucose.

Dunne siroop : 30 tot 50 gram suiker op 100 ml water
Dikke stroop/pasta : 70 tot 85 gram suiker per 100 ml water

Toegevoegd na 1 minuut:
Banketbakkerijen willen het ook nog wel eens voor je bestellen ; gewoon een dag tevoren doorgeven hoeveel je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Gewoon suikerwater heeft andere eigenschappen dan vloeibare glucose. In veel recepten is dat zomaar 1-op-1 te vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar hier absoluut wel. Sterker nog , je kunt zelfs glazuur maken ZONDER glucose ; alleen met glucose zal die iets minder snel barsten / uitdrogen en wat harder worden. Je hebt in zoverre gelijk dat saccharose niet 100 % de eigenschappen van glucose heeft. Vaak is dat echter geen enkel punt en gaat het vooral om het kunnen mengen. In vrijwel alle recepten is het 1 op 1 te vervangen ; een enkele keer heb je "echte glucosestroop" nodig in koude gerechten vooral, maar ook die kun je zelf maken van druivensuiker (glucose), en op dezelfde manier. Die koop je ook gewoon in de supermarkt, of desnoods bij de drogist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewone tafelsuiker, sacharose of sucrose, is een disacharide van half glucose, half fructose. Fructose is veel zoeter dan glucose, waardoor glucose automatisch ook minder zoet smaakt dan sacharose. Er zijn wel meer fysiologische verschillen maar voor de structuur van fondant zal het niet zo gek veel uitmaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn wel degelijk verschillen tussen glucose (=druivensuiker) en sacharose (=tafelsuiker), maar voor de meeste toepassingen maakt het weinig verschil.
Glucose is iets beter oplosbaar dan sacharose, en ook meer hygroscopisch. Met name wat dit laatste betreft moet je oppassen als je de glazuur mooi wil houden (zal minder snel barsten vertonen, maar wordt redelijk snel papperig en nat als je de glazuur uit de koelkast haalt en krijg je condens erop) Een andere oplossing is invertsuiker gebruiken. Dat is gewone sacharose die enzymatisch gesplitst is, en bestaat uit een mengsel 50/50 van glucose en fructose. Glucose is idd minder zout dan sacharose. Sacharose wordt als standaard gebruik voor het bepalen van zoetigheid en heeft een waarde van 1. Glucose heeft 0,7 en fructose 1,2 (maar dat zeg ik uit mijn hoofd, dus kan het toch anders zijn...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dit is echt een handige
Druivensuiker (goedkope dextro) mengen met water en koken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
hoeveel gram dextro en hoeveel ml water?
Glucosestroop is dus een oplossing van (40 tot 80%) glucose en maltodextrines (meestal maltose) in water. Glucosestroop is goedkoper én minder zoet dan suiker, maar is véél makkelijker in gebruik bij de productie van levensmiddelen. Suiker (tafelsuiker) is namelijk sacharose, de verbinding van α-glucose met fructose en wordt bijvoorbeeld gewonnen uit suikerbieten. Zélf thuis glucosestroop maken, kan door één deel druivensuiker met een gelijk deel water in een pan met dikke bodem op middelhoog vuur tot stroopdikte in te laten koken.