Heeft iemand een recept voor overgebleven paaseitjes?

Ieder jaar houd ik, met name pure, chocolade eitjes over. Deze blijven dan soms wel maanden liggen totdat ik ze uiteindelijk weggooi.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2K
Amadea
12 jaar geleden
Geef ze aan mensen die pure chocolade lekker vinden. Beter van genieten dan weggooien!
MissBiggie
12 jaar geleden
Mijn adres is: ........... hahaha

Het beste antwoord

Ik duw ze bijv. in het beslag van een cupcakeje als ik het in de vorm heb gevuld. Zo ontstaat er een chocoladeputje bovenop elk cakeje in het midden.
Je kunt ze hakken en door beslag mengen als je koekjes maakt of cake.
Je kunt ze au-bain-marie smelten en er een chocolade sausje van maken.

Toegevoegd na 22 minuten:
Laat eens eitjes in de hete koffie smelten, laat afkoelen en mix alles samen met wat roomijs en melk voor een heerlijke chocolademilkshake.

Straciatella ijs met yoghurt;
Hak eitjes fijn met een goed mes.
Klop 150 gr.slagroom lichtjes op en meng er 300 gr. Griekse yoghurt door.
Klop 2 eiwitten stijf en doe er geleidelijk 100 gr. suiker door.
Meng alles met een spatel (niet de lucht eruit roeren) en meng er zo ook de chocoladestukjes door.
Laat alles bevriezen in een ijsmachine (20 min). of in een bakje in de vriezer (2-3 uur) dat je regelmatig even doorroert tijdens het vriezen om ijskristallen tegen te gaan.

Peren met chocoladesaus;
Pocheer geschilde peren in wat witte wijn, wat poedersuiker,2 kruidnagels en wat steranijs.(ca. 20 min)
Laat de peren afkoelen in het kookvocht.
Smelt de eitjes in een warmwaterbad, samen met 2 eetl. perenkookvocht en 20 gr. boter.
Giet de warme saus over de peren en serveer direct.

Luchtige mousse;
Smelt de eitje in warmwaterbad. Klop eiwitten stijf .
Meng de gemolten chocolade met kwark of mascarpone
(of andere roomkaas)en poedersuiker.
Spatel hier de stijve eiwitten door, verdeel over glazen en laat in de koelkast opstijven.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel, ik ga zeker eea proberen!

Andere antwoorden (8)

Je zou ze kunnen smelten en er een chocolade taart van maken. Erg lekker en leuk om te doen! Ik doe het zelf ook ieder jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sja je kan er mee koken alsof het chocola is,

mijn eerste ingeving was dan ook, chocolade cupcakes recept staat bij (bron 1)

mijn 2e ingeving was, een receptensite zoeken die op ingredienten kan zoeken, en in dit geval, chocolade (bron 2)

enne, chocolade brownies.. ik weet het ik ben een zoetekauw.. (bron 3) voor dit recept heb je 200gr pure chocola nodig, 100gr witte, 100gr melk

Toegevoegd na 1 minuut:
gv wisselde mijn bronnen om xD

Toegevoegd na 2 minuten:
oh god, gv zet mn bronnen alfabetisch..

het 1e recept waarover ik spreek, staat bij bron 2,

de 2e site waar ik over spreek staat bij bron 1

de 3e is gelukkig wel de 3e..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Raspen of fijnhakken en op de boterham. Of op het ijs. Smelten tot chocoladesaus en mengen met geklopte slagroom. Of ook weer iop ijs. Of gewaren tot volgende jaar€ chocolade bederft niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik maak er bonbons mee. Super gemakkelijk en je oogst veel bewondering.
Je hebt nodig: een siliconevorm voor ijsklontjes (ikea, xenos, blokker), chocolade en vulling. Een van de simpelste is citroenrasp van dr Oetker. Heel lekker bij pure chocolade. Of kersenjam.
Je smelt de chocolade au bain marie, met een lepel 'vet' je de vormpjes in zodat je een soort cupje krijgt. Laat het gewoon in de vorm zitten, doe een beetje vulling er in en giet er de rest van de gesmolten chocolade erover.
Laat het een paar uur in de koelkast staan en serveren bij de koffie.
Of je maakt er flikken van: smelt de chocolade au bain marie en lepelt de chocolade op een met bakpapier beklede bakplaat. Druk voor de chocolade gestold is een paar geschaafde amandelen in of andere nootjes (pinda's, hazelnoten)

Ook chocolademelk is gemakkelijk gemaakt. Smelt de chocolade au bain marie en giet er scheutje voor scheutje melk bij, blijf roeren. Hoe meer melk hoe milder de smaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je kinderen hebt is het volgende misschien wel leuk:

Smelt de eitjes om door ze in een bakje te doen en dat bakje in een pan met kokend water te doen (zo branden ze niet aan het bakje vast ;)

daarna pak je aluminium folie en ga je vormpjes maken of "kleien" met chocolade..

Dikke smeerboel maar de kids love it ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijgaand een recept voor een chocolademasker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
chocolade blijft meer dan 3 jaar goed. je kan ze bewaren tot volgend jaar als je ze in een donkere kast stopt .
ik maak altijd chocolademelk van de eitjes. gooi 3 of vier eitjes in een glas warme melk en je hebt heerlijke chocomel.

Toegevoegd na 2 minuten:
je kan ze ook smelten en pinda's erbij doen dan heb je pindarotsjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chocolade-Paas-eitjes taart

Ingrediënten:

• 4 blaadjes witte gelatine
• 150 g pure chocolade
• 15 lange vingers
• 200 ml Grand Marnier
• 3 eieren
• 100 g poedersuiker
• 250 g mascarpone
• 200 ml slagroom
• 20 chocolade paaseitjes
• extra nodig:
• springvorm doorsnede 22cm

Bereiding:

•Week de gelatine in ruim koud water.•Smelt de chocolade au bain marie en laat deze afkoelen.•Besprenkel de lange vingers met de helft van de Grand Marnier en bekleed de rand van de vorm met de langevingers.•Splits de eieren en bewaar 2 eiwitten.•Klop de eidooiers samen met de poedersuiker tot een romig en luchtig mengsel.•Schep de mascarpone door het eidooiermengsel.•Verwarm de rest van de Grand Marnier, maar laat het niet koken.•Los de gelatine, van het vuur af, op in de Grand Marnier en roer dit, als het wat lobbig is geworden, door het mascarponemengsel.•Schep ca. 1⁄3 deel van het mascarponemengsel in een andere schaal en roer de gesmolten chocolade erdoor.•Klop de eiwitten in een vetvrije kom stijf.•Klop de slagroom stijf.•Meng de slagroom door de 2 mascarponemengsels en meng vervolgens heel voorzichtig het eiwit erdoor.•Schenk een laag van het witte mascarponemengsel in de vorm en schenk daarop een laag van het bruine mascarponemengsel. •Laat de taart ca. 3 uur opstijven in de koelkast. Druk na ca. 1 uur de chocolade-eitjes in de taart.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.taste-inspiration.nl/recept.aspx?receptid=2451