wat te doen tegen teveel rook in de barbecue?

Beroepshalve sta ik regelmatig aan een mobiele barbecue buiten om worsten te bakken. Die barbecue werkt op gas en de worsten zijn diepgevroren en worden eerst in de oven ontdooid, en dan afgebakken op de barbecue. Maar regelmatig heb ik te veel rook op de barbecue. Er liggen soms wel meer dan 20 worsten op, en het rookt zeer erg, en soms ook vlammen. Wat kan ik daaraan doen om minder rook te hebben, moet ik ze langer in de oven laten bakken? Minder opleggen is geen optie want als er veel klanten zijn moet het toch vlug gaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
15K

Het beste antwoord

De rook wordt veroorzaakt door vocht en vet dat uit de worsten druipt. Worsten zijn nu eenmaal behoorlijk vet.

Je kunt dit voorkomen door de worsten vooraf helemaal voor te garen, bijvoorbeeld door ze te wellen in heet water.

Een andere optie is voorkomen dat het vet in de vlammen druipt, door aluminiumfolie op de barbecue te leggen.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zit helemaal op hetzelfde spoor. Minder vet op het vuur. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan blijft het vet in de aluminiumfolie, maar dan is het een vettige boel denk ik. Ik moet enkele uren worsten bakken, dus geen optie. Moeten de worsten lang wellen in heet water, en is dit nadat ze uit de oven komen?
bamibal
12 jaar geleden
Je kunt de worsten in principe direct vanuit de vriezer in het water leggen. Tegen de kook aan, dus niet koken. En dan net zolang tot de door en door gaar zijn. Dat kan even duren als je veel diepvriesworsten tegelijk wilt garen. Ze zien er dan niet echt lekker uit, grijzig. Maar op de bbq krijgen ze dan hun lekkere kleurtje!

Andere antwoorden (1)

De vetopvangbak met water vullen helpt ook erg goed.

Toegevoegd na 23 minuten:
Dit uiteraard bij een elektrische bbq. Bedenk dat hoe groter de afstand is tussen vlees en houtskool, hoe beter.

Stel het rooster dus hoog genoeg in en leg het vlees er pas op als er geen vlammetje meer te zien is en er een laag as op de gloeiende houtskool ligt.

Maak 2 zones; aan één kant een hete zone met een dikke laag gloeiende houtskool 15-20 cm, aan de andere kant een dunnere laag.
Laat het vlees eerst 15-20 sec. dichtschroeien op de heetste gloeizone. Daarna verhuis je het vlees naar de zachtere gloed van de bbq. Hier mag het rustig verder roosteren. Rood vlees moet echter sneller bakken dan kip of wit vlees. Het moet dus dichter bij het midden van de gloed blijven.

Als de bbq. lang duurt kan het zijn dat je houtskool toe moet voegen. Voeg het bij de 'rustige' kant en schuif het nadien naar de hetere zone verder.

Alleen worsten mag je inprikken tijdens de bbq. Dit geeft wel een risico op druipend vet. Leg ze daarom op opvangschaaltjes. Die alubakjes met gaatjes erin. Scheelt ook met schoonmaken!

Toegevoegd na 55 minuten:
Oeps, ik zie net dat het een gasbarbecue betreft.
Een goede optie is om cook-chips te gebruiken. Dit is een speciaal soort houtskool wat erg lang brandt en geen rook afgeeft. Het is op basis van bamboe.
www.beslist.nl>tuinartikelen.
www.barbecueshop.nl

Hier kun je info zoeken of kopen.

Toegevoegd na 1 uur:
Bij de site alleen even cook chips bij de zoekfunctie intypen.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een gasbarbecue, en het rooster kan niet hoger ingesteld worden. Ik werk in een Belgisch pretpark en moet dagelijks als het park open is toch wel een groot aantal worstjes bakken en verkopen. Ik heb wel ondervonden dat als ik ze langer vooraf bak in de oven, ze minder roken, maar dan zijn ze kleiner geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben vastgestelde procedures en een vastgestelde prijs, wij werken niet zelfstandig en moeten ons houden aan de procedures.