Kun je een snelkookpan van 6 liter (4 tot 6 personen) ook voor 1 of 2 personen gebruiken?

Ik heb deze gekocht omdat deze een stuk goedkoper is dan wanneer ik een pan met een kleinere inhoud zou kopen.
Bovendien heb ik zo nooit te weinig capaciteit.
Welke nadelen zou ik kunnen verwachten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3.7K

Het beste antwoord

Is geen enkel probleem, kan je gerust gebruiken, en zal zijn werk prima doen.
Dat weet je waarschijnlijk al, maar een snelkookpan moet je eigenlijk nooit voor meer dan 2/3 vol gebruiken, anders is er niet genoeg ruimte voor de damp om te circuleren.

Wel moet je rekening houden bij het toevoegen van water met de grote lege volume in je pan als je weinig eten erin doet.
Als je m.n. groente wil koken, dan werkt zo'n pan het beste met een dun laagje water dat je heel snel kan doen verdampen met heel weinig gebruik van energie (gas/elektriciteit) . De damp onder hoge druk en temperatuur is wat je groente heel snel doet garen, en als je pan "te groot" is, dan loop je het risico dat al het water verdampt, en de bodem droog raakt. Dan zal je groente snel aanbranden! Hier moet je dus rekening mee houden en voldoende water gebruiken.
Verder, als je 'natte' gerechten wil bereiden (stoofvlees, soep, enz.) is er geen enkel verschil.
Wel is het iets lastiger om zo'n grote, zware pan af te wassen. Dat ervaar ik ook als ik mijn grote pan gebruik! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wij hebben een 2 persoonshuishouden en gebruiken al jaren een grote snelkookpan. Gewoon een kwestie van er minder in doen. Gaat prima!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan gewooon een snelkookpan gebruiken ook voor 1 of person je kunt er dan wat minder indoen. Maar als bijvoorbeel eieren wilt koken of iets anders goed onderwater moet staan moet je meer water gebruiken dan in een kleine pan. Je gebruikt dan dus meer water en meer stroom want het duur iets langer voordat het water heet is.

Toegevoegd na 59 seconden:
of gas als je op gas kookt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan maaltijden voor 2 tot 6 personen maken in deze pan, maakt niets uit. Wij 2-en doen dit al jaren (aardappels, bruine bonen, af en toe stoofvlees, rauwe bietjes). Het enige nadeel is evt dat je een grote pan moet afwassen terwijl je ook een kleinere had kunnen gebruiken. Het grote voordeel, minder gas etc, weegt er echter tegenop volgens mij.