Hoe saucijs bakken?

Sinds kort woon ik op mezelf en ik wil ook vlees gaan bakken. Ondanks dat ik rond heb gekeken, twijfel ik nog steeds. Ik heb tot nu toe alleen ervaring met simpele dingen te koken.

Aangezien ik, vooral in het begin, schrik heb van de vlam in de pan, is het dan slim om eerst met olie te beginnen? Ook al is dat misschien wat minder lekker?

Klopt het dat ik de saucijzen eerst 10 minuten in bijna kokend water moet doen om het spatten tegen te gaan?

En daarna de saucijzen ongeveer 12 minuten in de pan doen, maar ik vraag me ook af hoeveel olie (of misschien boter) er ik dan in zou moeten doen.

Alvast bedankt!

Toegevoegd na 19 uur:
Harstikke bedankt voor jullie advies en tips! Het is prima gelukt en ik vond ze best lekker. Ik heb ze eerst 10 minuten laten wellen in een net niet koken de pan met water. Naderhand bakboter in de pan gedaan, en toen dat bruin was de saucijsjes erin gelegd.
Een minuut of 10, met veelvuldig gedraai, de saucijsjes op een laag vuur gezet. Daarna kort een wat groter vuur en voor de eerste keer vond ik ze niet slecht smaken!

Nogmaals bedankt!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
11.7K

Antwoorden (6)

Saucijsjes is niet moeilijk maar in olie zijn ze niet zo lekker. Gebruik liever zo'n vloeibaar bak- en braadproduct. Even bruin laten worden . Dan de worstjes erbij. Even rondom bruin braden en dan op laag vuur zo'n 20 min. braden. Af en toe keren. Je kan ze eerst laten wellen maar ik doe het nooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ En wellen hoeft niet persé, maar je houdt ze wel lekker sappig.
Zonde man om zo je eten te mishandelen.
Een culinair hoogstandje zal het zo niet worden.

Simpel?
Men neme een koekenpan of een braadpan.

Men neme wat braadboter ( voor 1 saucijs is 25 gram voldoende ) en doe dit in de pan.
Zet het op een niet te grote pit op laag vuur.
Wacht tot de boter mooi bruin geworden is.
Nu doe je de saucijs in de pan en schroei deze rondom dicht.
Net zo lang tot dat hij mooi van kleur is.
Eventueel even met een vork erin prikken om te kijken of hij gaar is.

Bon appetit

Wees niet bang voor een vlam in de pan, hoofd koelhouden gas uitdraaien en gewoon een deksel erop plaatsen.
Nooit maar ook nooit naar water grijpen als blusmiddel.

( ben ervaringsdeskundige, heb al één gehele keuken afgefikt.........................maar het vlees was gaar ).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je laat boter in de pan bruin worden, schroeit ze lekker dicht en,dan zet je het vuur bijna laag, af en toe keren en na ongeveer 20 min controlleer je even of die van binnen niet meer rood is, dan zet je de pan nog even wat hoger (hoeft niet ligt eraan wat je lekker vind) en bakt ze nog ff lekker bruin, een tip wat ik je kan geven zorg dat er geen boter aan de buitenkant van je pan komt, daardoor kan de vlam in je pan komen, komt er wat naast haal jr dat even met een doek van je pan af en zet je hem weer op het fornhuis,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat vroeg ik me ook af toen ik dat las. Daarmee verruineer je je saucijs!
Als je net begint met vlees braden , moet je simpel en veilig beginnen.
Laat de braadworstjes eerst 5 minuten in heet water liggen. Droog ze dan af , smelt boter of halfvloeibaar in een braadpan, laat het licht bruin worden en leg voorzichtig de saucijsen in de pan en braad ze in 10 minuten mooi bruin. Niet met een vork in prikken! Dan verliezen ze vocht, en dat gaat spatten. Omdraaien met een vleestang. De saucijsen uit de pan nemen en het braadvocht afblussen met een beetje vloeistof. Desnoods met wat vleesjus aanlengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste is om de te bakken in een pan met bijvoorbeeld croma. Laat deze mooi bruin worden en leg dan de saucijzen in de pan. Doe dit voorzichtig anders heb je kan op spetten. Bak ze gelijkmatig aan aan beide kanten. En draai ze regelmatig om totdat ze helemaal gekleurd zijn. Mooi donkerbruin. Daarna kan je het vuur wat lager zetten, en eventueel jus toevoegen. Als je die uit een pakje pakt, even in een mok met warm water mengen. Doe dit er voorzichtig bij. Het water gaat meteen verdampen. De deksel op de pan en even laten na sudderen voor ongeveer 10 min. Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat de saucijsjes eerst even wellen: zet ze op in een pan met ruim koud water en breng ze op hoog vuur tegen de kook aan. Zet dan direct het vuur uit en laat ze 10 minuten staan.

Haal de saucijsjes uit het water en dep ze vlak voor het bakken met keukenpapier droog. Verwarm op laag vuur 7 eetlepels Croma voor bakken & braden - Vloeibaar in een koekenpan en wacht tot de Croma bruin kleurt. Bak -om te voorkomen dat ze openbarsten- de saucijsjes eerst rustig gaar in 10 minuten. Zet het vuur dan pas hoog en bak ze in ongeveer 3 minuten rondom bruin.

Succes!!

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.croma.nl/nl/recepten/bruingebakken-saucijsjes-basisrecept