Waarom doen sommige mensen olie bij het water als ze pasta koken? Olie en water mengen niet.

De olie blijft gewoon boven het water en Komt toch niet in contact met de pasta?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
20.5K

Het beste antwoord

Veel mensen doen er olie bij omdat ze er vanuitgaan dat de pasta dan minder plakt. Dat is niet waar. Wat helpt is om na het afgieten er wat olijfolie door te roeren.

Om te zorgen dat de pasta niet plakt tijdens het koken moet je vooral een pan nemen met ruim water. De gluten die vrijkomen zullen dan verdunnen. Als er te weinig water in zit ontstaat er een plakkerigere vloeistof.

In bijgaande blogspot staat een mooi overzicht van feiten en fabels.

Toegevoegd na 3 minuten:
Feiten:
- Pasta in veel water koken
- Zout in water doen als het water kookt
- pasta in kokend water doen
- Pasta door saus roeren is Italiaans

Fabels
- Vuur terugdraaien (tenzij het water overkookt)
- Olie bij de pasta tijdens het koken

Toegevoegd na 5 minuten:
Beetje olijfolie door de pasta ná het koken vind ik zelf altijd wel lekker. Maar dit is vooral nodig als je de pasta los serveert, of deels los serveert.

Ik doe ook vaak na het koken de saus door alle pasta roeren. De saus heeft ook al wat olie, dan doe ik er niet nog eens extra olie bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo doen wij dat ook met de pasta op het werk, weg zetten in olie :) +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik beweer ook niet dat Italianen saus door de pasta roeren. Dat doe ik soms en is handig met kinderen. Als ik het netjes wil opdienen dan zoals jij aangeeft, maar dat doe ik dan ook niet met pasta(saus) uit een potje of pakje. Dan maak ik het ook helemaal zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rebecca, kan je dan beter helemaal geen olie bij de pasta doen (dus na afgieten)?

Andere antwoorden (8)

De olie gaat ook aan de pasta zitten waardoor het niet aan elkaar kleeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanwaar die minnen? Dit klopt gewoon hoor! + je van mij!
Dat is typisch Hollands volgens mij. Het zou ervoor zorgen dat de pasta niet aan elkaar kleeft.

Een echte Italiaan zal dat nooit doen, want op die manier komt er een laagje olie over de pasta, waardoor de saus er niet goed intrekt.

Gewoon regelmatig roeren is voldoende om de pasta los te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat mensen in fabels geloven, wel is een mogelijkheid om pasta eerst voor te koken dan met olie weg te zetten. (gaat het niet plakken) en dan als je het nodig hebt toe te voegen aan je saus.

Overigens helpt olie in het water wel tegen overkoken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het water opzet, scheut olie erbij, en vervólgens de paste er in doet, wat je onder regelmatig roeren/scheppen laat koken, blijven de oliedeeltjes wel degelijk, aan de pasta kleven. Niet alles natuurlijk maar het voorkomt zeker dat je pasta gaat plakken.

Zelf doe ik het altijd met een klein scheutje koken, en als ik het afgiet en weer terug in de pan doe, doe ik er nog een klein scheutje overheen, plakt nooit!

Je kan plakken ook verminderen door de pasta niet door en door gaar te koken, maar gewoon "beetgaar", en dán een scheutje olie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe t altijd zonder olie en mijn pasta heeft nog nooit geplakt.
Dit zou voorkomen, dat het water niet zo vlug overkookt.
Er komt als hetware een film over het water liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De olie heeft een dubbele functie. Pasta blijft niet aan elkaar plakken. ( olie komt in aanraking met de pasta door het afgieten na 8 min) en de olie zorgt ervoor dat de pasta niet gaat overkoken. Het kookwater gaat namelijk schuimen en de olie voorkomt dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft geen zin; Een ruime pan met ruim water geeft een beter effect.
Een scheutje olie na het koken is nuttig als de pasta nog verder verwerkt gaat worden (salade, wokken e.d.) of bewaard wordt.
Overigens is pasta niet italiaans dus is een opmerking over "echte italianen" ook niet zinvol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
water en olie gaan niet samen en heeft dan ook geen effect.
als je de pasta gekookt hebt kun je wel iets olie erdoor roeren om het smeuig te krijgen ...tegen plakken helpt spoelen met koud water of gewoon snel opscheppen :-)