Ik geef zaterdag een feestje voor +/- 40 pers. wat zal ik kopen aan drank en hapjes? Heeft er iemand tips voor mij?

Gasten zijn van middelbare leeftijd, de meesten rond de 40 ik heb een pasje van de sligro.
Heel erg bedankt alvast!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
29K

Het beste antwoord

Witte en rode wijn. Bier. Malt.
Frisdrank: jus d'órange, cola, cassis, spa rood en spa blauw

Paar schotels salades met aantal stokbroden (huzarensalade, zalmsalade, nog een andere smaak). Die zet je neer en daar heb je geen omkijken naar.

Kant-en- klaar kleine eenhappers. Diverse chipssoorten: kaasstengels, pepsels/pretzels, studentenhaver.

Frituur: bitterballen en gemengde snacks.

En voor de aankleding: paar slingers, grote ballonnen, vrolijke servetten, weggooibordjes en vorkjes.

Koffie en koffiebekertjes. Melkcups en roerstokjes.

Leuk feestje zaterdag!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (23)

Bitterballen & Bier doen het altijd goed ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb wel een goede tip: drank die je haalt bij de Sligro, kun je altijd terugbrengen, mits ongeopend. Het is dus niet erg als je te veel in huis haalt.

Verder zou ik een schatting maken van wie wat drinkt. Daar heb je vast wel een idee van. Maak een lijstje en koop van alles wat extra in.

Hapjes? Dat ligt helemaal aan je budget. Alles tussen bitterballen en oesters is mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maakt het jezelf niet te moeilijk
De sligro (slijterij)
heeft denk ik wel mensen in dienst die je prima kunnen assisteren bij het samenstellen van een goed en mooi pakket dranken en hapjes soms kun je zelf afspreken dat je overgebleven goederen weer terug kunt brengen.
13 jaar geleden
Albert Heijn. Witte wijn. Soave. 2,99 euro per fles. Heerlijk slobberwijntje voor weinig geld. Kan sligro niet aan tippen. Doen! En veel plezier... !

Toegevoegd na 7 minuten:
Hapjes: koop voordeelpak gehakt en kipfilet bij ah. Marineer met zoete ketjap en chilisaus. Balletjes maken en kipstukjes op stokje. Twee potten wyko satesaus, kant-en-klaar en voor een paar euro heb je heerlijke hapjes. Paar huismerk stokbrood voor in de oven en iedereen is happy. Nog een tip. Drie rode paprika's in lange stukken snijden. Een komkommer in schijfjes met schil. Twee pakjes tzaziki in een mooi schaaltje erbij. Heerlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dat je iets vegetarisch in huis hebt.
Het is altijd heel vervelend als je als vegetariër bij een feestje aankomt en er zijn alleen maar bitterballen, visschotels, kaasblokjes en plakken worst...

Nacho chips met een dipsausje doen het altijd goed, je kan bijvoorbeeld zelf guacamole maken om te dippen.
Of toastjes met Boursin of tapenade, of mozzarella-tomaat spiesjes: bolletje minimozzarella, cherrytomaatje, bolletje mozzarella... Enz.
Olijven met prikkertjes en nootjes zijn ook altijd leuk.

Qua drank moet je zorgen dat je fris in huis hebt en wat fruitsappen voor de bewust onbeschonken bestuurders en geheelonthouders.
Verder witte en rode wijn en bier. En mocht je het willen: misschien vodka en/of gin om mixjes te maken met bovengenoemde frisdranken en fruitsappen...
En een paar flessen whiskey...
Misschien Baileys...
En jenever... Cognac... En... En... En....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vegetariers eten toch wel kaas ?
veganisten niet ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kaas is niet vegetarisch omdat er (over het algemeen) stremsel aan wordt toegevoegd. Stremsel wordt gewonnen uit de lebmaag van kalveren, en is daarom niet vegetarisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt vegetariers en vegetariers. Een paar flessen whiskey...? Toe maar. Dat is meer iets voor watjes. Echte chocomel. Daar ga ik voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de info.
Frikandellen,kroketten,bier en wijn. Altijd goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stokbroodjes met kruidenboter (heel lekker indien zelfgemaakt!), pinda's, gevulde eieren, met garnaal gevulde tomaatjes, komkommer plakken, eventueel gevuld met smeerkaas (komkommer overdwars snijden, uithollen en vullen), koude gegrilde kipkluifjes, selderij stengels; kroepoek, blokjes kaas met gember/ananas/druif
en witte, rode en rosé wijn, bier en fris.
Smakelijk en heel veel plezier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In stroken gesneden turks brood met zelfgemaakte knoflooksaus doet het hier altijd prima. En de rauwkost is ook weer helemaal terug van weggeweest. Zojuist ontdekt: rettich in stengels. Het smaakt een beetje als een milde radijs. Heel lekker met een coctaildipsausje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
woonje in debuurt van duitsland?
dan zou ik daar zowiezo drank halen :P heb ik ook gedaan met mijn verjaardag.

en de rest kun je dan wel bij sligro halen dat is wel erg goedkoop!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...De Sligro is nog steeds duur. Ga dan liever naar de Aldi, Lidl, Norma of Kaufland. Ook een groter Bio assortiment.
Aan drank is het gebruikelijk al genoemd, voor de hapjes is misschien een leuk idee om aan de gasten te vragen om hun eigen specialiteit te maken en mee te nemen of het bij jou te komen maken. Met bonnetje kan je de gemaakte aanschafkosten vergoeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke bij de sligro de drank...de hapjes, neem een paar grote stokbroden en cocktailprikkers.

Je neemt een stokbrood waar je allerlei verschillende kaasblokjes met stukjes rauwkost op prikt.

Een ander stokbrood met verschillende soorten worst vol prikken.

Schaaltjes saus erbij naar smaak.

Je kan ook zoete hapjes er opprikken.

Natuurlijk kan het stokbrood ook aansnijden en gebruiken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Komen de mensen met auto of fiets? Blijven ze overnachten? Dat zal een deel van de consumptie bepalen.

Ga er vanuit dat bij stelletjes met de auto de ene persoon zowieso max 1 alcoholische consumptie drinkt, de ander op een avond 3-6 consumpties op een avond. Ga uit van 4 alc. consumpties de man en 4 non-alcoholische c. als gemiddelde asl je veel stelletjes verwacht, of als er veel mensen met OV / fiets kunnen komen.

Spreid dit uit over alcoholisch: 30% rode wijn, 20% wit en 10% rose. Haal daarnaast 40% bier en 10% sekt. Bedenk dat je een paar flesjes wijn / kratje bier zo in de garage / berging kan leggen en over de komende 6 maanden wel op drinkt.

Voor non-alcoholisch ga uit van sinaasappelsap (5) / appelsap (5) / cola (5) / spa-rood / spa blauw (6). Let er op dat er genoeg spa-achtig spul is, omdat mensen dat vaak als laatste drankje nog wel drinken. ook hier geldt: Wat over is kan terug, of wordt later weer opgedronken. Het meeste is goed houdbaar.

Hapjes:
(Borrel) nootjes, chips (Zoute stangen!) groentestengels (Wortel, komkommer selerie) met dip & bv nacho's met guacamole dip. Alles wat uit de over moet komen wordt meestal goed ontvangen, maar hou er rekening mee dat het wel klaargemaakt moet worden. Qua hoeveelheid.. 40 man = 10-15/20 zakken / pakken afhankelijk van hoe goed er gegeten is en hoe laat ze komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke tips hierboven. Een augurk met een plakje boterhamworst er omheen doet het ook altijd goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou voor tapbiertjes gaan. Je hebt vaatjes van 50 liter en van 30 liter. Uit een vat van 50 haal je ca.200 glazen bier en uit die van 30 ca. 120 glazen.
Je kunt nog wat alcoholvrije blikjes/flesjes achter de hand houden voor de 'bobs'. Verder wat flessen witte-, rode- en rosé wijn als er ook dames komen. Zijn het meest mannen dan is er wel eens een enkeling die ook graag wijn drinkt, dus dan niet teveel halen.

Spa blauw/-rood, en frrisdrank.

Nootjes, kaaskoekjes, pinda's, pepsels, verdeeld in schaaltjes neerzetten voor tussendoor.

Maak van tevoren een schaal met een lekkere paprikamousse met feta;
Kleine blokjes rode paprika even fruiten in olijfolie samen met chilipoeder of cayennepeper, op zacht vuur ca. 10-20 min. lang, afkoelen. Doe feta (250 gr. op 1 paprika) en de paprika met de olie in de keukenmachine tot een mousse vermengen. Zet er een mandje of bak met toastjes, cráckers,of stokbrood bij en zet een lepeltje in de kom schaal mousse. Snel klaar en lekker fris.

Je kunt ook (of en) een zalmmousse maken door 100 gr.
gerookte zalm (in stukjes)en 200 gr. Mon Chou en 2 el.creme fraiche in een keukenmachine te vermengen. Naar smaak versgem. peper en 2 eetl bieslook erdoor doen.

Dunne plakken ontkorste kaas besmeren met boursin.
Hierop plakjes ham (liefst rechthoekige) leggen en voorzichtig oprollen. Op laten stijven in de koelkast.
Elk rolletje schuin in 5 stukken snijden, vastzetten met een prikkertje. Zo heb je snel een lekker schaal hapjes om rond te laten gaan.

Kipfiletspiesjes (ca.50 st)
1 kilo kipfilet in stukjes snijden. Conimex saté marinade
maken volgens de aanwijzing op zakje en met olie mengen. Aan elke cocktailprikker 2 stukjes gemarineerde kip steken. In voorverw. oven 200 graden op bakpapier op blik in het midden, ca.15-20 min bakken, af en toe omscheppen. Lekker met een kom saté- of chilisaus.

Het kan ook met 1 kg. rundergehakt met pittige kruiden tot balletjes gedraaid.
amc
13 jaar geleden
Wat ik nog niet zag staan en daar worstel ik altijd erg mee:
HOEVEEL?????

Daar heb ik nu zelf een formule op gevonden.
Ik gok dat iedereen gemiddeld een halve tot 3/4 liter drinkt drinkt op een avond en dat gemiddeld wijn/bier/fris evenveel worden gedronken.

Om save te zijn rond ik dan af naar boven (en houdt ook altijd over).

Dus 40 man is 30 liter drank,
10 liter bier
10 liter wijn
10 liter fris/sap (verdeeld over 3-4 soorten)1/3 bier

Hapjes doe je gewoon hetzelfde: gok dat iedereen bijv 250 g eet dan weet je dat de totale hoeveel heid hapje ca 10 kg moet wegen

fijn feest
13 jaar geleden
Voor het drank kan je het best even vragen aan de bedrijfsleider, van waar jij je drank koopt. Die kunnen dat altijd heel mooi inschatten. En eventueel valt er nog korting op te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
.....Om hoe laat wordt ik verwacht?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
soep met ballen zou ik doen en een cola erbij als toetje zou ik ijs doen later een stuk taart
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
cherrytomaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt bij de AH van die quichejes kopen in diverse smaken. Je kunt deze prima koud in kleine puntjes serveren. Heel lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koop van alles wat, vraag je gasten wat zij het liefst drinken dan kun je daar een beetje op inspelen. Koop genoeg van alles, (fris)drank klomt toch wel op. Wat eten betreft.
Koop een deel vers en maak dat als eerst op. Doe dan pas houdbare hapjes serveren zoals snacks uit de friteuse, zoutjes, toastje met zalm/paling, ik noem maar wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ayran drank
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
koop niet alleen maar bierflesjes maar huur een biertap. en misschien een barbecue erbij.