hoe neutraliseer je een te zure smaak in eten door teveel citroensap?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
118.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, 4x achter elkaar hetzelfde antwoord (suiker) en alle vier 3 duimpjes gekregen. Dat is makkelijk verdiend...

Antwoorden (9)

Het ligt een beetje aan het gerecht, maar suiker zou al wonderen kunnen doen.
12 jaar geleden
Door suiker toe te voegen, lijkt mij logisch in ieder geval
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Honing werkt goed. Heeft ook een wat minder uitgesproken zoete smaak dan suiker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer een schepje suiker of een scheut sweet chilli saus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Honing kan jer in doen, maar mocht je dit niet in huis hebben dan kan suiker ook. Maar let op dat je niet zomaar suiker door je gerecht doet. De korrels kunnen dan niet oplossen en lijkt het erop of er zand in het eten zit... Kook wat water in de water koker en meng dit met suiker tot het een vloeistof is geworden. Vermeng het dan pas met je eten. Poedersuiker is eventueel ook oplossing .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt bij de dressing appelsap doen, dus dan doe je naast
de citroensap, appelsap, olijfolie, en een beetje zout, erbij.
Je kunt ook eventueel wat suiker erbij doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voeg een beetje baksoda toe (eerst proberen in een kleine hoeveelheid eten!)

Toegevoegd na 1 dag:
Baksoda is hetzelfde als natriumbicarbonaat (NaHCO3), ook wel zuiveringszout, natriumwaterstofcarbonaat, dubbelkoolzure soda of E500 genoemd. In het Engels baking soda.
Baksoda is NIET hetzelfde als bakpoeder, want in bakpoeder zit al een zuur (citroenzuur) en dat is niet nodig als je het wilt gebruiken om zuur in je gerecht te neutraliseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe werkt elke basische stof. In de keuken is bakpoeder (natriumbicarbonaat) vaak aanwezig. Maar zelfs gewone soda werkt ook. N.B. Het werkt allemaal sneller dan je denkt. Begin met een snufje, iets teveel en je bent de zure smaak volkomen kwijt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Toegevoegde smaakjes veranderen de zuurgraad (ph) niet, maskeren hoogstens iets. Kunnen deze zelfs verhogen aangezien zoete toevoegingen doorgaans ook een zuur bevatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Géén bakpoeder gebruiken, want dat is natriumbicarbonaat gecombineerd met citroenzuur. Veel beter is het om alleen natriumbicarbonaat te gebruiken, baksoda dus
Om een te zure smaak in eten door teveel citroensap te neutraliseren, kun je suiker, honing of een andere zoetstof toevoegen, zoals agave- of ahornsiroop. Je kunt ook boter, room of zure room toevoegen, omdat dit de zuurtegraad verlaagt en de smaak verzacht.
een jaar geleden