waarom doet men altijd appelen of iets zoet bij rode kool?

Zou dat niet smaken als je dat gewoon met zout en peper zou koken en dan slagroom erbij ofzo, rauw is dat best lekker onder een slaatje.

Toegevoegd na 6 uur:
lees aub de vraag, ik vraag geen recepten voor zoete rode kool

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6.5K

Het beste antwoord

Wat maakt rode kool rood. Anthocyanen. Dat is een groep stoffen die rood ogen. Ze zitten in veel planten, bloemen en zaden, maar de anthocyanen zijn niet altijd rood. Dat kun je zien als je een rode kool kookt in water dan kleurt de kool blauw. Dat komt door de dat de zuurtegraad afneemt. Wat moet je nu doen als je voor je gerecht een mooie rode kool wilt hebben. Daarvoor bestaat een trucje. Voeg tijdens het koken iets zuurs toe, het sap van een citroen, azijn of een appel. Niet voor niets is appel met rode kool een veel voorkomende combinatie.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://eten-en-drinken.infonu.nl/producten/13398-de-geheimen-van-kool.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Rode kool is gewoon lekkerder als er iets zoet doorheen gaat.
Maar het kan ook prima met zoete rozijnen, honing of suiker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zoet is persoonlijk, misschien zijn er mensen die kerrie, peper of weet ik wat er door doen.
Probeer het eens uit.
Zelf vind ik zoet lekker, dus hoef ik niets anders uit te proberen, maar zoet is geen wettelijke regel, dus het MOET niet ;)"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zullen veel koks wel lang en goed over nagedacht hebben en veel uitgeprobeerd hebben wat de lekkerste combinatie is.
Ik heb altijd begrepen dat het juist om het zurige van de appel gaat, dat de smaak van de rode kool wat opfrist.
Maar probeer gewoon je eigen recept eens uit, wie weet hoe lekker het is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is denk ik vroeger een kok geweest die er een appeltje door heeft gedaan, en dat smaakte zo lekker dat het nu heel normaal is. Zo ontstaan er wel meer combinaties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft te maken met de zuurtegraad. Bij een bepaalde pH vindt een verkleuring plaats.
Bekend is de verkleuring van rode kool. Aan recepten met rode kool wordt vaak wat zure appel, citroen en/of azijn toegevoegd om te voorkomen dat het verkleurt bij het koken.