Kan je het vocht van geweekte, gedroogde paddestoelen gebruiken voor bv soep?

Dus als je gedroogde paddestoelen weekt in water, dan heb je heel veel donker vocht, maar ze zeggen altijd giet het vocht af, is dat dan niet geschikt voor fond of soep? Het is proper vocht, geen zand ofzo.
Het gaat hier over eekhoorntjesbrood.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
4K

Het beste antwoord

wanneer het vocht schoon is kun je dit gewoon gebruiken.. de kleur van de soep wordt er niet mooier op.. de smaak is wel goed..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wie van paddenstoelen houdt, zal zeker content zijn met een kom verse champignonsoep. Je hoeft op voorhand geen bouillon te bereiden, want daarvoor kan je gedroogd eekhoorntjesbrood en water gebruiken.
Zeef de bouillon van eekhoorntjesbrood en giet het vocht in de soepketel met gestoofde groenten. De rubberachtige gewelde paddenstoelen gebruiken we niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik het zelfs in mijn saus als ik ossenhaas met paddenstoelen maak, heerlijk met het braadvocht van het vlees en wat cognac en bouillon losroeren en dan inkoken en op smaak maken met mosterd en crème fraiche.

Ik doe het zelf ook bij de soep als ik een bruine soep als ossenstaart ofzo maak. Voor een heldere soep neem ik altijd lichte verse paddenstoelen omdat ik hem dan graag licht van kleur heb. Maar qua smaak kan het prima.
amc