hoe maak ik scherpe soep minder scherp op mijn bord zonder dat dit invloed heeft op de smaak??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
14.5K

Antwoorden (6)

Je kunt de scherpe smaak niet minder scherp maken zonder de smaak van het voedsel aan te passen. Je kunt verdunnen, maar daarmee tast je ook de intensiteit van de andere smaken aan en heb je grote kans dat je soep flauw wordt. Wat de scherpe smaak verminderd, is wat suiker toevoegen. Uiteraard wordt de smaak daar zoeter van, maar je zult merken dat de soep ook milder wordt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als suiker niet goed smaakt bij de overige ingrediënten, kun je ook crème fraiche of kokosmelk toevoegen. Geheel afhankelijk van de aard van de soep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals al gezegd, suiker toevoegen, maar dat verandert de smaak.
Als de scherpte van chili (pepers) komt, kun je er iets droogs bij eten om te 'blussen' (sorry, beetje gekke beeldspraak). Denk aan rijst of droog brood of emping kroepoek, afhankelijk van de soep.
Het droge eten niet door de soep roeren, maar apart eten om de scherpte in je mond te absorberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn tomatensoep doe ik altijd een scheutje room, dat haalt net het scherpe randje eraf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gebruik voor je soep kippenbouillon. en op het laatst een liaison toevoegen, bv eierdooer met wat room vermengen
12 jaar geleden
MissBiggie
12 jaar geleden
De soep in kwestie is al gemaakt en al opgeschept. Even de vraag beter lezen :)
Als bij ons de soep te scherp is uitgevallen doen we er yoghurt bij.
12 jaar geleden
Ha ha, je wilt de smaak juist beïnvloeden, want je wilt dat hij minder scherp wordt ...
Maar ik begrijp wel wat je bedoelt. Dit is heel lastig, want die scherpte kun je er niet uithalen, alleen wat camoufleren en dat lukt haast niet zonder de smaak te beïnvloeden. Probeer het eerst met een kleine hoeveelheid soep. Het kan helpen er wat melk of room door te doen, dat verzacht te smaak. Of een beetje suiker, proberen per theelepel. Succes!