Maak een gistdeeg van verse gist (bij de bakker kopen) of met gedroogde gist ( bij de super, bakproducten).
verkruimel 15 gr. verse gist in 2,25 dl. lauwe (niet warme) melk en 1 theel. fijne kristalsuiker. Gebruik je zakjes gedroogde gist neem dan 2 theel. en laat het mengsel 10 min. staan tot je schuim ziet.
Zeef 400 gr. bloem met ½ theel. zout in een kom.
Klop 1 eiwit schuimig.
Schep het gistmengsel, de boter en het eiwit door de bloem zodat je een zacht deeg krijgt.
Kneed het 5 min. tot het glad en elastisch is. Laat nu afgedekt met ingevette plastic folie ca. 1½ uur op een warme plek rijzen totdat je het dubbele volume hebt.
Verdeel het dan in 16 stukken. Rol elk stuk uit tot een sliert van 15 cm. Vorm hiervan ringen. Leg ze op een ingevet bakblik en lat ze afgedekt met een theedoek rijzen tot het dubbele volume.
Verwarm de oven voor op 200 graden C.
Breng een grote pan water aan de kook en houd het water tegen de kook.
Dompel de bagels met 3 stuks voor 20 tellen in het water.
Schep ze eruit met de schuimspaan en leg ze op de ingevette bakplaat.
Roer de eidooier los met 1 eetl. water en bestrijk hiermee de bagels.
Bestrooi ze nu met bieslook en bak ze in de warme oven in ong. 20 min. goudbruin.
Lekker om doorgesneden te beleggen met roomkaas en gerookte zalm in combi met de bieslook.

Toegevoegd na 4 minuten:
De bieslook krijgt een beetje de smaak van gebakken uitjes als je het erop strooit voor het bakken. Je kunt ze natuurlijk ook zonder erop te strooien bakken en dan versgehakt een laag ervan op de roomkaas strooien die je als vulling neemt. Aan te bevelen als je juist de verse sappige smaak van de bieslook waardeert.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Heerbij een heerlijk recept voor het maken van bagels met bieslook !

Ingrediënten voor 4 personen :
4 SESAMBAGELS [van Kelderman of Bolletje]
1 kuipje Eru Cheve Doux
150 g gerookte zalmsnippers
1 el fijngesneden BIESLOOK
peper

Hulpmiddelen :
Broodrooster

Voorbereiding :
Halveer de bagels overlangs en rooster de helften in de broodrooster. Bestrijk de onderste helften met de geitensmeerkaas en leg de gerookte zalm erop. Strooi er bieslook en peper over en dek de bagels met de kapjes af