kun je quiche van te voren klaarmaken

Kan ik 's ochtens al quiche klaarmaken en 's avonds pas in de over zetten? Ik wil natuurlijk niet dat de bodem sompig word

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
78.9K

Het beste antwoord

Ja hoor , dat kan, Tenslotte bak je de quiche, en ook de korst en bodem, tegelijkertijd. De bodem wordt niet tevoren blind gebakken - want dan zou het inderdaad niet kunnen./

Bladerdeeg of quichedeeg echter is al zo goed als verzadigd, dus als je daar de hele dag en natte vulling op hebt staan kan dat geen kwaad. Ik doe het regelmatig zo, en heb toch altijd een knapperige bodem. (Gebruik daarvoor wel een vorm die goed warmte doorlaat, ook van de onderkant ; een springvorm of siliconenvorm).

Overigens wordt de bodem NOOIT zo knapperig als de zijkant, en dat heeft natuurlijk alles te maken met (het gewicht en de vochtigheid) van de vulling, OOK als je hem na klaarmaken onmiddellijk bakt. Wil je echt een zo knapperig / luchtig mogelijke bodem, bak hem dan inderdaad (blind, dus met bakpapier gevuld met erwten of knikkers) tevoren, bestrooi hem voor het vullen met paneermeel oid en doe pas 's avonds de vulling er in en bak zo snel mogelijk af. Maar zelfs dan voorkom je een klein beetje vochtinwerking niet.

Maar als je op de normale wijze quiche bakt (kant en klaar of zelfgemaakt deeg, vulling van groente, vlees, room en eieren) maakt het eigenlijk niet uit of je hem ;s ochtends voorbereid en 's avonds bakt, 's ochtends maakt en bakt en 's avonds opwarmt (vaak het lekkerst) of 's avonds pas in één keer door klaarmaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je kan wel vast elk onderdeel klaar maken, en dan in de avond alles bij elkaar doen. Of sochtends al in de oven doen en savonds opwarmen.

Een hele dag laten wachten zonder hem in de oven te doen lijkt mij niet verstandig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt dan het beste de quiche alvast bakken, maar niet de hele baktijd aanhouden. De vulling stolt dan, en 's avonds zet je hem dan nog zo'n 10 à 15 minuten in de voorverwarmde oven (op de temperatuur van het recept)

Als je bang bent dat hij te donker wordt, kan je er aluminiumfolie overheen leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kun je 'm toch bijna afbakken, en 's avonds de laatste minuten, anders kan het echt niet zonder dat de bodem sompig wordt.
12 jaar geleden
Gaat prima hoor met bladerdeeg!!! Gewoon sochtends klaarmaken en savonds in de oven. Hoeft niet van te voren te bakken oid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, je kunt quiche 's ochtends voorbereiden en 's avonds in de oven zetten. Sterker nog, sommige mensen vinden dat quiche zelfs beter smaakt als het een tijdje heeft kunnen rusten voordat het gebakken wordt. Als je quiche 's ochtends maakt, zorg er dan voor dat je het goed afdekt en in de koelkast bewaart om bederf te voorkomen. Haal de quiche ongeveer 30 minuten voor het bakken uit de koelkast om op kamertemperatuur te komen, zodat het gelijkmatiger gaar wordt. Bak de quiche vervolgens volgens het recept. Houd er wel rekening mee dat de baktijd van de quiche mogelijk iets langer is als het rechtstreeks uit de koelkast komt, dus je moet het mogelijk wat langer in de oven laten staan. Controleer regelmatig of de quiche gaar is en haal het uit de oven als de vulling stevig en mooi goudbruin is.
een jaar geleden