Wie weet er een eenvoudig en lekker recept met aubergines (als basis)

Ik vind aubergines lekker, maar heb eigenlijk geen goede recepten hiervoor.
Het mogen allerlei recepten zijn varierend van ovenschotel, al dan niet vegetarisch, groenteschotels etc.
Belangrijk vind ik wel dat de bereidingstijd niet meer dan ongeveer 30 minuten bedraagt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.7K

Het beste antwoord

Aubergine bijgerecht (lekker voor in de zomer met stokbrood en een glas witte wijn)

- Aubergines (dunne)
- Smakelijke tomaten
- Uien
- Knoflook
- Peterselie
- Olijfolie
- Zout en peper

Snijd de aubergines door midden en maak er lange repen van ongeveer 1x1 cm doorsnee van. Strooi er flink wat zout overheen en laat het in een vergiet even rusten.

Na een minuut of 10 de aubergines afspoelen en goed afdeppen met keukenpapier.

Grill ze nu op een grillplaat of pan. Als je dat niet hebt, kun je ze bakken in een heel klein beetje olijfolie.

Leg de aubergines op een schaal of bord.

Doe een scheutje olijfolie in een pan en fruit hierin de gesnipperde ui en knoflook. Doe nu de in stukjes gesneden tomaat bij en bak op hoog vuur even goed aan. Beetje zout en peper toevoegen.

Giet de tomatensaus over de aubergines. Strooi de fijngehakte peterselie over de saus en het is klaar om te serveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Op deze site staan een heleboel aubergine recepten... je kan ze helaas niet kopiëren dus kan ik ze ook niet hierin zetten... moet je zelf maar even op de site kijken.
http://www.okokorecepten.nl/recept/groenten/aubergine/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij eten vaak Moussaka, een ovenschotel van aubergines, gehakt, tomaten en aardappelen. Erg lekker! Er staan verschillende recepten op smulweb.nl. De bereidingstijd is misschien iets langer, maar ik maak het vaak een dag van tevoren en dan hoeft het de andere dag alleen nog maar in de oven. De smaak is dan ook beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lekkerste recept met aubergines vind ik: Melanzane alla parmigiana. De bereidingstijd is alleen wel meer dan 30 minuten, maar het grootste deel daarvan staat het in de oven en heb jij je handen vrij, dus ik hoop dat dat geen bezwaar is ;-)

Er bestaan veel ingewikkelde recepten voor, maar dit is een eenvoudige en heerlijke versie van Sylvia Witteman.

Voor 4 personen:
Olijfolie om te bakken
1 uitje, gesnipperd
1 literblik tomaten
3 tenen knoflook, gesnipperd
2 grote aubergines
1 pond mozzarella (4 bolletjes)
takje tijm
1 ons versgeraspte parmezaan
bosje basilicum, gesnipperd
kruim van 4 verse witte boterhammen (keukenmachine)

Snijd de aubergines in de lengte in plakken van een halve centimeter. Kwast ze aan beide kanten in met olie, bestrooi ze met zout en peper en leg ze naast elkaar op een met bakpapier beklede bakplaat. Bak ze een klein kwartier, of tot ze mooi bruin en gaar zijn. Laat ze afkoelen.

Fruit intussen het uitje en de knoflook glazig in een plensje olie in een braadpan, hak de tomaten klein en gooi ze met hun sap erbij, plus de tijm en voldoende zout en zwarte peper. Breng aan de kook en laat een half uurtje zacht pruttelen.

Leg, in een ondiepe ovenschaal, de vier grootste plakken aubergine naast elkaar. Verdeel over elke plak wat tomatensaus, strooi er wat basilicum over, leg daar een plak mozzarella op, en strooi er wat parmezaan over. Herhaal dit (met steeds kleinere plakken) tot alle plakken op zijn.

Meng tot slot nog wat parmezaan door het brood­kruim, strooi dit over alles heen, bedruppel met wat olie en bak het geheel een half uur op 180 graden.

Groene sla met tomaatjes en een frisse dressing en knapperig (ciabatta-)brood smaken er goed bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je! En nu maar hopen op heel snel heel lekker weer....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe hoog moet de over de 1e keer?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O ja, vergeten te melden. Groentes grillen doe ik meestal op 200 graden. Kan daarna de oven wat terug geschakeld worden.
Een lekkere ovenschotel;

Verwarm de oven voor op 220 graden C.
Verwijder de steelaanzet van de aubergine en snijd het vruchtvlees in blokjes.
Snijd kip- of kalkoenfilet in blokjes.
Snipper 1 ui.
Los 1 kippenbouillonblokje op in 0,5 dl. warm water.
Dit was de voorbereiding.

Begin met spekblokjes iets uit te bakken in boter.
Voeg de kip toe en de ui en bak dit tot het vlees is dicht geschroeid.
Voeg de aubergine toe en bak alles ca 5 min. al omscheppend door.
Breng op smaak met peper en zout.
Vul alles in een ovenschotel.
Giet de bouillon erover en strooi er geraspte kaas over.
Zet de schotel in het midden van de oven en bak ca. 15 min. tot de kaas iets bruin wordt.

Heerlijk met rijst of pasta!
amc
13 jaar geleden
Gestoofde aubergines in honing & specerijen.

Ingrediënten voor 4 personen:
* 2 mooie grote aubergines,van steeltje ontdaan,in dikke plakken(in de lengte),
* zout,
* 80 ml olijfolie,
* 80 ml heldere honing (=5 eetl),
* sap van 1 grote limoen,
* 1 eetl ragfijn gehakte knoflook,
* 1 eetl ragfijn gehakte verse gemberwortel,
* 1 theel komijnpoeder (djinten),
* 1 theel harissa of 0.5 theel cayennepeper,
* 1 handvol verse gehakte koriander.
Hulpmiddelen: schone theedoek - zware grote koekenpan - kom - keukenpapier - keukenkwastje - bord.

Voorbereiding:
Leg de aubergineplakken op de schone theedoek en bestrooi alle snijvlakken ruim met zout.Laat ze zo 15-20 minuten liggen en veeg ze vervolgens heel goed af met keukenpapier.

Bereidingswijze:
Verwarm de koekenpan voor op een middelhoog vuur.
Kwast alle kanten van de plakken aubergine in met olijfolie en bak ze,in gedeeltes,aan beide zijden mooi bruin in de koekenpan.Haal ze uit de pan en bewaar ze op het bord.
Mix in de kom de honing,het limoensap en 160 ml heet water,roer goed door elkaar tot de honing volledig is opgelost.
Verhit de koekenpan opnieuw,doe er een scheutje olijfolie in en bak hierin de knoflook en de gemberwortel,al roerend,gedurende 30 seconden.
Voeg er nu de harissa (of cayennepeper) en komijnpoeder aan toe en bak ook deze mee gedurende 30 seconden.
Schenk het honing-limoenmengsel erbij en breng aan de kook.
Leg de aubergineplakken in de honingsaus en laat ze op een middelhoog vuur stoven gedurende zo'n 10 minuten,de aubergineplakken af en toe omkeren en zonodig een scheutje water toevoegen.
Proef en breng eventueel op smaak met wat zout,laat wat afkoelen en bestrooi met de verse koriander.
Lekker met Turks of Marokkaans brood.