Hoe maak ik de lekkerste boterkoek?

Ik maak hem eigenlijk altijd uit zo'n pakje van de supermarkt. Bij mij resulteert dit meestal in een droge hap. Heb ook al geprobeerd korter in de oven, maar helaas.

Als ik bij de banketbakker boterkoek koop, dan is 'ie altijd lekker mals, vettig, beetje kleverig, maar toch stevig.

Dat wil ik ook zelf maken.

Hoe maken jullie de lekkerste boterkoek?

Toegevoegd na 8 minuten:
Het mislukt zelfs terwijl ik mijn roomboter bij de boer haal.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
4.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lekkerste boterkoek vindt je in de gebakboek.

Het beste antwoord

Echte ouderwetse boterkoek:
Dit is een recept voor een vorm met een doorsnede van 20cm.

Ingrediënten:
200 g bloem
175 g roomboter
150 g witte basterdsuiker
2 theel. water
beetje zout
geraspte citroenschil
½ ei voor het bestrijken

Bereiding:
De bloem, roomboter, suiker, zout en citroenschil in een kom doen. De roomboter klein snijden. Alles vlug kneden tot een gelijkmatig deeg. Deeg 15 min. in koelkast bewaren. De vorm beboteren en met bloem bestuiven. Het deeg in de vorm doen. Als je wilt kun je er ter versiering ruitenvormen inkerven (niet te diep).
De vorm in een voorverwarmde oven in het midden van de oven plaatsen. De koek in een warme maar niet te hete oven op 160ºC. lichtbruin en bijna gaar laten worden in 30 min. Halverwege de tijd de koek (behalve de rand) met ei bestrijken. De koek voor je hem uit de vorm haalt even laten opstijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

de lekkerste boterkoek vinden wij dit recept maar met citroenrasp en een laagje spijs er tussen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ingrediënten:
voor Hollandse boterkoek recept

•1 (groot) ei

•250 gram bloem

•250 gram witte basterdsuiker

•zout

•250 gram (zachte) roomboter

Bereidingswijze:
van Hollandse boterkoek recept

•Klop het ei los en houd 2 tl ei apart.

•Meng het ei met de basterdsuiker en de bloem.

•Voeg een snufje zout toe.

•Doe vervolgens de zachte roomboter erbij en kneed alles snel tot een glad deeg.

•Druk het deeg in een ronde boterkoekvorm en bestrijk de bovenkant van het deeg met de rest van het losgeklopte ei.

•Trek ondiepe lijnen in het deeg, verdeel het deeg als het ware in punten.

•Bak de boterkoek in ca. 25 minuten gaar en lichtbruin in de oven.

•Laat de boterkoek op een rooster afkoelen.

Aanvullende info bij dit recept:
Dit recept is geschikt voor: 6 personen
Geschatte tijd die nodig is voor het klaarmaken: 1 uur
Verwarm de oven voor op 180 graden. Extra nodig: ronde boterkoekvorm van ca. 26 cm. doorsned