Paprika's grillen en in een pot?

Ik heb veel paprika's en wil ze grillen en bewaren in een pot. Wie kan mij helpen aan een goed recept daarvoor>

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.4K

Het beste antwoord

* 4 rode paprika's,
* 4 gele paprika's,
* 10 eetl goede olijfolie,
* 2 eetl Aceto Balsamico,
* versgemalen zwarte peper,
* zout,
* 1 liter witte wijnazijn,
* 250 g suiker,
* 10 zwarte peperkorrels,
* eventueel een paar blaadjes laurier en/of teentjes knoflook,
* schone weckpotten.

Verwarm de grill van de oven voor op de hoogste stand.
Snij de paprika's in vieren en ontdoe ze van de zaadlijsten,leg ze op het rooster van de oven,schuif het rooster in de oven op de bovenste richel en rooster de paprika's tot ze zwarte "blazen" beginnen te vormen.
Haal de paprika's met rooster en al uit de oven en dek ze af met een natte theedoek tot ze zijn afgekoeld.
Trek het velletje van de paprika's.
Roer van de olijfolie,Aceto Balsamico,zout en versgemalen zwarte peper een marinade.
Snij de paprikakwarten in niet te smalle repen en meng met de marinade,laat 1 nacht marineren.
Verhit de witte wijnazijn in een pan samen met de suiker en de peperkorrels tot de suiker is opgelost.
Doe de paprika's in schone weckpotten,doe er eventueel een blaadje laurier en/of teentjes knoflook bij en overgiet ze met de azijn.
Laat afkoelen,sluit de weckpotten en laat 3 weken staan,dan zijn ze lekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me heel lekker, maar de azijn die erbij gaat lijkt me niets. Dan krijg ik toch een soort zoet/zuur paprika.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wel bedankt voor de uitgebreide uitleg met foto's. Heel goed gedaan. Toppie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dan krijg je zoet-zure paprika's maar je kunt er ook in plaats van de azijn de paprika's in de potten doen en overgieten met goede olijfolie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij jou ook geen uren drogen in de zon?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Whahaha!! Welke zon heb je over dan, die in Turkije?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de Franse zon. Maar je hebt al gereageerd op mijn reactie bij Laiperd. Dat was een grote mislukking. Ik heb nu geen paprika's meer om andere antwoorden uit te proberen. Helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er waren 2 uitgebreide antwoorden, waarvan er een door mij is uitgeprobeerd. Die werkte niet. De volgende keer ga ik deze uitproberen in de hoop dat er wel iets overblijft van mijn paprika's.

Andere antwoorden (2)

(RODE) PAPRIKA’S IN OLIJFOLIE

Traditioneel recept.

Dit is een overheerlijk gerecht, maar u kunt het alleen bereiden op een heldere zonnige dag omdat de geroosterde paprika’s moeten drogen in de zon. Ingelegde rode paprika’s kunt u, volledig afgedekt met olie, verscheidene maanden bewaren. Ze worden gegeten als voorgerecht, bestrooid met een beetje zout en gehakte knoflook, als onderdeel van een voorgerecht van gemengde geroosterde groenten met aubergines, courgettes en zongedroogde tomaten of in een verse tomatensalade. Deze paprika’s zijn ook warm bijzonder lekker als u ze snel bakt en er 2 of 3 spiegeleieren aan toevoegt.

20 grote rode paprika’s

1 tl zout

olijfolie

Verwarm de oven voor op 180°C - gasovenstand 4.

Rooster de paprika’s 20 minuten aan alle kanten in de oven tot het vel zwartgeblakerd is. Haal ze uit de oven, stop ze in een plastic zak en laat ze afkoelen.

Ontvel de paprika’s en verwijder de stelen en zaden. Strooi wat zout op elke paprika, leg ze in een grote zeef en laat ze 3 uur uitlekken.

Snijd elke paprika op een schone houten plank in de lengte in 4 repen. Dep ze droog met keukenpapier en spreid alle repen uit op de plank. Plaats de plank schuin in de zon zodat overtollig paprikasap kan weglopen. Laat ze 3 uur drogen in de zon. Draai de paprika’om en laat ze nog eens 3 uur in de zon staan.

Doe de paprika’s in een schone pot van 500 ml met een luchtdicht deksel en overgiet ze met olijfolie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
grillen boven barbeque, of gasvuur, ...Olijf olie flink kruiden, en de paprika in lange stukken derin doen.. bewaart minstens een jaar, wanneer gesloten blijft, zolang de paprikas onder olie blijven natuurlijk..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus niet drogen in de zon, zoals de vorige beantwoorder meedeelde?