Kan je vlees of kip koken in water?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Koken
17K
Castle
5 jaar geleden
Het kan wel. Vroeger deed ik dit met varkenspootjes en varken- en koeietong. Dan wel met peper en zout in het kokende water. Kip kan wel maar de kleur en textuur wil er niet altijd beter op worden. Je wordt er in ieder geval niet ziek van als je het lang genoeg kookt om het gaar te krijgen.
paulus811
5 jaar geleden
Door kip te koken in een bouillon ipv water krijgt het wel veel meer smaak. Kip gekookt in alleen water wordt een erg flauwe hap.

Antwoorden (3)

Kan goed, dan houd je ook nog eens een lekker bouillon over. Gekookt kippenvlees is lekker voor een kip-cocktail. Gekookte gehaktballetjes, lekker in de soep. Een lekkere dikke roux maken met het vlees en de bouillon, even rolletjes draaien en paneren, en je hebt heerlijke zelfgemaakte kroketjes.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat klopt maar zou je als je het kippenvlees voor bv een cocktail wil gebruiken, niet beter het vlees in bouillon koken anders zit al de smaak van het vlees toch in het water?
De ballen zou ik gewoon rauw in de soep stoppen, worden vanzelf gaar en geven ook je soepje nog meer smaak.
Zeker! Bijvoorbeeld een kipfilet in blokjes snijden of een andere gewenste grootte en koken in een groentenbouillon:)tevens veel gezonder en bij mijn smaak lekkerder en zachter dan in de pan met wat boter.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Kipfilet kun je ook pocheren. Het vlees blijft dan lekker sappig en je gebruikt dus géén vet om het in te bakken. Eerst water in een pan laten koken, dan de kipfilet er in doen, deze moet onder water liggen. Dan wachten tot het water weer begint te koken en dan het gas meteen uitzetten en deksel op de pan laten. Afhankelijk van de grootte 15 min. of langer in het hete water laten pocheren. De kipfilet kun je dan met 2 vorken of met je handen uit elkaar trekken en dan heet het pulled chicken, het vlees is dan erg lekker trouwens. Om er meer smaak aan te geven kun je het pocheren óók in bouillon doen ipv. water.