Wat is het verschil tussen halvarine en margarine?

waar staat op de verpakking of het om halvarine of margarine gaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
18.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarin verschilt halvarine van margarine? Inleiding.
Margarine en halvarine zijn stoffen.
In dit experiment gaan we onderzoeken wat het verschil nu is tussen deze twee.

Verwachting.
Ik verwacht dat de stoffen in het vetpercentage van elkaar verschillen, omdat het op de verpakking staat.

Waarnemingen bij 1:
De margarine ontmengde na verwarmen in een vetlaag en een waterlaag. De kleur van de vetlaag was niet gelijk aan de oorspronkelijke kleur van de margarine. De hoogte van de vetlaag bedroeg 2 cm. De hoogte van de vetlaag en waterlaag bedroeg samen 2.5 cm.
Het volume van de vetlaag bedroeg na schatting 80 % van het oorspronkelijke volume van de halvarine.

Waarnemingen bij 2:
De halvarine ontmengde na verwarmen in een vetlaag en een waterlaag. De kleur van de vetlaag was geliger dan de oorspronkelijke kleur van de halvarine. De hoogte van de vetlaag bedroeg 0.9 cm. De hoogte van de vetlaag en waterlaag samen bedroeg 2 cm.
Het volume van de vetlaag bedroeg na schatting 40% van het oorspronkelijke volume van de halvarine.

Conclusie.
Bij onderdeel 3 kon worden vastgesteld dat de bijdrage van de vetcomponent aan het totale volume van het mengsel bij margarine circa 2 maal zo groot was als bij halvarine.
Margarine bevat dus 2 keer zoveel vet als halvarine. Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.scholieren.com/werkstukken/22602

Het beste antwoord

In margarine en halvarine zitten dezelfde
goede voedingsstoffen en vitamines. Het
grote verschil tussen halvarine en margarine
is de hoeveelheid vet. Is iemand te mager:
gebruik margarine. Is iemand te zwaar: gebruik minder margarine.
Margarine bevat 80% vet en Halvarine 40 % vet.
Vetten in margarine en halvarine zijn van plantaardige oorsprong, in tegenstelling tot echte boter dat dierlijke vetten bevat.

De eerste margarine werd gemaakt van rundvet. Tegenwoordig wordt voor de fabrikage van margarine uitsluitend plantenvet/olie gebruikt.
Over halvarine kan je kort zijn. Halvarine is margarine opgeklopt met water en nog iets (het geheim van de fabrikant, vaak guarmeel).
Wie halvarine gebruikt houdt, wellicht zonder het te weten, zichzelf voor de gek. Wie minder calorien wil gebruiken, want daar gaat het vaak om, kan beter gewoon dunner smeren, dat is goedkoper. Voor het water en het geheim in de halvarine moet je dik betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Met welke 'boter' (het is allemaal geen biter, maar kunstboter) je te maken hebt, staat gewoon op deksel en zijkant / wikkel van de verpakking.

De meeste smeerboters tegenwoordig zijn halvarine ; die bevatten maar de helft (ongeveer) aan vet van margarine (ruim 80 %, halvarine minder dan 50 %). Daarnaast heb je tegenwoordig een hoop dieetmargarines, die ook minder en ander vet bevatten dan gewone margarine.

Het verschil tussen margarine en vrijwel alle andere kunstboters, is dat je margarine kunt gebruiken om te bakken en braden, zoals boter. Andere kunstboters bevatten teveel water of hebben een lager smeltpunt, waardoor ze daar niet geschikt voor zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Halvarine is kunstboter met een vetgehalte van ongeveer 40 procent. Het is gemaakt van plantaardige olie. Het heeft de helft minder vet dan margarine en de naam is dan ook samengesteld uit "half" en "margarine".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Halvarine wordt zo genoemd omdat het de helft van de hoeveelheid vet bevat van die er in margarine zit. Dat ontbrekende vet is dan hoofdzakelijk aangevuld door water. Daarom is halvarine niet geschikt om mee te bakken en braden, maar alleen voor het besmeren van brood. Op de verpakking staat altijd duidelijk aangegeven of het margarine of halvarine betreft, zowel op het deksel als op het ingrediëntenlijstje.
Amadea
12 jaar geleden
In margarine zit twee keer zoveel vet als in halvarine.
Dit is ook logisch, want halvarine is halfvette margarine. Halvarine is gemaakt voor mensen die boter willen gebruiken waar ze nauwelijks dik van worden. Halvarine bestaat voor ca. 40 % uit vet, ca. 59 % uit vocht en heeft 0,10 % eiwit.
Margarine daarentegen bestaat uit 81½ % vet, ca. 16 % vocht en 0,20 % eiwit.
Doordat er zoveel water in halvarine zit, wordt je er minder dik van als margarine, water heeft immers geen calorieën. In tegenstelling tot koolhydraten en eiwitten wordt water in je lichaam niet omgezet en opgeslagen als vet. Het eiwitgehalte in halvarine is ook lager dan in margarine en ook dit scheelt dus in de calorieën.
Halvarine is dus echt een produkt om te lijnen.

Vaak staat op de verpakkingen zelf al aangegeven of het halvarine is of margarine. Staat er helemaal niets op dan is het altijd margarine. Kijk anders als je het zeker wilt weten naar het aantal vetpercentage, dit staat er zeker op
Staat er rond de 80 % op dan is het margarine en is het de helft hiervan dan is het halvarine.
amc