Hoe kan ik zelf tomatensoep van verse tomaten maken als ik geen zeef heb?

ik heb altijd geleerd van mijn moeder dat ik een zeef nodig heb om tomaten te maken. Maar ik heb helemaal geen zeef in huis, omdat ik die helemaal niet nodig heb. Ik heb alleen een vergiet (en een heel klein theezeefje), maar ik denk niet dat ik die kan gebruiken om tomatensoep mee te maken, toch? En ik ga natuurlijk geen zeef kopen speciaal voor tomatensoep, als ik maar heel soms tomatensoep maak. Dus vraag ik mij af hoe ik dan tomatensoep kan maken.

Toegevoegd na 17 minuten:
n.a.v. de antwoorden: Ik heb écht geen zeef en ik heb al helemaal geen staafmixer

Toegevoegd na 18 minuten:
En ik heb ook geen blender in huis!

Toegevoegd na 20 minuten:
Eigenlijk moet mijn vraag zijn: hoe kan ik tomatensoep maken zonder staafmixer, blender of zeef (of andere dingen om iets fijn te maken)?

Toegevoegd na 48 minuten:
(of andere dingen... moet zijn andere elektrische apparaten)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
31.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zeef gebruik je niet alleen voor tomatensoep ; die heb je bijna elke dag en zeker elke week wel nodig, en hij kost vrijwel niets. Ik kan me niet voorstellen dat dat echt een probleem is........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry marleen, er bestaan écht mensen die geen zeef in huis hebben of die deze zelden gebruiken, zoals ik dus. Het is ook geen probleem, ik vraag om een alternatief, das iets anders (in mijn ogen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik bedoel: er zijn dus mensen die écht geen zeef in huis hebben, zoals ik dus, of die die zelden gebruiken. (mijn zin klopte niet).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kookstijlen verschillen enorm, wat de een dagelijks gebruikt, gebruikt de ander nooit. Als je verder nooit een zeef nodig hebt, is het zonde om er een te kopen. Niet alleen vanwege die paar euro, maar ook vanwege de ruimte in je keukenkastjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh maar die paar euro boeien mij niks, ik heb alleen nooit een recept waarbij ik zo'n zeef nodig heb dus een zeef heb ik gewoon niet nodig, en de ruimte heb ik zat, daar gaat het mij niet eens om. Ik heb alleen geen zeef, geen staafmixer, geen blender of andere dingen om producten fijn mee te maken. Voor al die grote apparaten heb ik gewoon geen ruimte in mijn kleine keukentje, ja op het aanrecht, maar ik ga toch echt niet zo'n ding kopen vanwege die tomatensoep die ik misschien wel één keer in de zoveel tijd maak.. vandaar mijn vraag, maar ik heb nu het idee dat ik me vraag anders had moeten stellen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja meid. Dan wordt het een beetje lastig he. Als je al het advies in de wind slaat en te koppig bent om één van de keukenhulpmiddelen die genoemd worden te kopen, dan houdt het op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook mensen die geen pan hebben, of geen deegroller, of geen koekenpan, maar als je (bepaalde gerechten) wilt koken....:lol: Natuurlijk kun je er manieren omheen bedenken (zeven door een(grove) theedoek bijvoorbeeld-wat ik zou doen), maar sommige keukenhulpjes horen echt wel meer bij de basisuitrusting dan andere - en daar hoort een zeef echt wel bij denk ik. (Meer dan, in de categorie 'echt overbodige afwas' de champignonsnijder of patatsnijder, en wat je met een staafmixer zou moeten is me nog steeds een raadsel.) Maar als je nog niet elke dag hoeft te koken voor een gezin ofzo, is daar uiteraard geen haast bij / noodzaak toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat iedereen toch lekker zelf beslissen wat hij of zij in huis wil halen en wat niet. Iemand daarom koppig noemen, vind ik een beetje onbeschoft.
Er is toch niks mis mee als iemand alleen vraagt om een creatieve oplossing. Je kan trouwens ook gewoon tomaten in kleine stukjes snijden en lang laten kapotkoken. Het wordt dan geen gladde soep, maar dat wil niet zeggen dat het niet lekker is. Zeker als je nog wat stukjes groente erbij doet, zoals ui of prei, stoort het helemaal niet dat het niet glad is.
Of een pak tomatensap gebruiken in plaats van echte tomaat. Ik doe dat zelf als ik echt geen tijd of zin heb om te koken, het smaakt natuurlijk anders en is vast ook minder gezond, maar ook daarvan kan je nog best een lekkere soep maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ruimtegebrek vind ik inderdaad wel een heel goede reden om niet te veel apparaten en voorwerpen aan te schaffen. (Al zou ik dan mijn vergiet wegdoen ten koste van een goede zeef, omdat je daarmee beide dingen kunt). Of je de vraag anders zou hebben moeten stellen ? Hmmm....hooguit als je tevoren wist dat iedereen apparaten gaat noemen die je niet hebt ; dat kon je denk ik niet weten. Dan zou het iets moeten zijn als : hoe zeef ik soep (oid) zonder zeef of (staaf)mixer, en zonder meer ruimteverslindende keukenhulpen aan te schaffen ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@kareldeblau
heeft niks met koppigheid te maken, maar met het feit dat ik geen geld voor zulke grote apparaten over de balk wil smijten als ik zelden of nooit zo'n ding gebruik. @marleen
ik kook elke dag voor drie kleine kinderen. Door een theedoek lijkt mij maar vies, bovendien lijkt het mij lastig die vlek eruit te krijgen. Ik kan me echt helemaal niks voorstellen bij wat ik dagelijks kook, dat ik daarvoor een zeef nodig zou hebben! Echt niet.. alhoewel, na al deze reacties ga ik toch maar een zeef aanschaffen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha @marleen, nee dat kon ik inderdaad niet weten.. vandaar ook al die toevoegingen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@fynna
ik vind deze reacties helemaal geen punt hoor, vindt het wel leuk eigenlijk. Zat er ook al aan te denken om het maar gewoon te laten koken. Alleen ben ik dus helemaal geen fan van grove stukken tomaat in me soep.. en wil ik het wel fijn hebben.. denk dat ik zo onderhand voor het antwoord van marleen ga ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begin het trouwens een steeds betere vraag te vinden....zit echt allemaal dingen te bedenken die je zonder of met huis- tuin- en keukenmiddeltjes kunt doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha nou ik ben benieuwd welke toevoegingen je nog hebt ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eray97
ik ga echt geen zeef kopen als ik die alleen ter versiering in me keuken heb staan

Het beste antwoord

Je hebt toch wel een vergiet? In dat geval kan je in de vergiet een laagje keukenpapier leggen en hier de soep op kieperen. Met een bolle soeplepel druk je alles uit en de pulp etc. blijft achter op het keukenpapier.
Weet je wat ook goed helpt om iets doorheen te zeven?
Die blauw-witte dunne doekjes die je in een pak koopt bij de Sorbo ptodukten in de super. Ze zijn bedoeld als een soort vaatdoekjes en hebben veel kleine gaatjes.

Zelf houd ik niet zo van die waterige soep en ik neem het liefst tomatenblokjes uit blik met sap of gewoon gepureerde tomaten in een pak of blik. Doet aan de smaak niets af en je hebt dan ook meer kleur aan de soep.
Wil je echter persé verse tomaten nemen, neem dan alleen het vruchtvlees ervan. Dat betekent dat je ze eerst moet ontvellen, dat uithollen met een lepeltje ( pitjes eruit ) en dan in stukjes snijden en stuk laten koken.
Blijven er voor jouw smaak te dikke stukjes over, dan kan je net zoals z vroeger deden zonder passeerzeef, de tomaten stukjes op een diep bord scheppen en met een vork stuk prakken.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Met een staafmixer lukt het prima!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie geeft hier een min voor? Klopt gewoon, zo doe ik het ook. Met structuur is ook nog eens veel lekkerder dan die dunne gezeefde soep
Die zeef is om de velletjes en de pitjes weg te halen. je kunt de soep ook in de blender doen, eventueel eerst de velletjes verwijderen.
Je kunt natuurlijk ipv verse tomaten tomatenblokjes of gepureerde tomaten gebruiken dan heb je geen last van velletjes.
anneliez
12 jaar geleden
Ik ontvel de tomaten altijd eerst (kruisen, in kokend water, in koud water en de velletjes eraf trekken) en dan pureer ik de soep na het koken met de staafmixer. Ook fijn dat je de foelie dan niet hoeft te zoeken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha die hanneke! Ja zo doe ik het ook, dus die min voor momsa is natuurlijk tamelijk onterecht niewaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hee Joris! Ja, maar momsa moet wel haar tomaten ontvellen.
Gewoon de soep koken volgens recept en dan van de ene pan in de andere gieten door een (grof geweven) thee- of andere doek. Pitjes en grof spul blijft dan achter, terwijl je soep prima doorloopt - al duurt het vaak wel iets langer dan bij een zeef. (Gebruik ook geen al te dicht geweven theedoek. In geval van nood voldoet een stuk van een (oude) panty ook prima.

Als je de tomaten vantevoren ontvelt en pitjes niet zo erg vindt, is zeven trouwens helemaal niet nodig ; een beetje grovere soep is ook prima te eten. Of schep het echt grove spul er uit met een schuimspaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe simpel kan het eigenlijk zijn? En vwb die panty zei m'n moeder altijd: "Je mag alles eten maar niet alles weten" +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, hoe vies kan het zijn ? Het hoeft niet door de voet of het kruis van een net gedragen panty hoor, en als je heel 'viezerig' bent, kun je er zelfs een nieuwe aan opofferen.
Ook een theedoek is niet vies, als je er maar niet net het aanrecht mee hebt gedweild. Net als hangop of broeder ; dat doe je ook in / door een theedoek. Of een lap grof geweven stof, een oud t-shirt, wat er maar schoon en voor handen is. Beetje creativiteit doet wonderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt (ook in reactie op de vraag) gelijk Marleen. Dan zou ik als man zijnde toch liever een zeef kopen ipv een panty ;-)
6 Tomaten onvellen en ontpitten, dan in stukjes snijden. In een pan een beetje olijfolie warm maken . Fruit de ui in de olijfolie, doe de tomatenstukjes erbij en laat het geheel ongeveer 20 minuten zachtjes sudderen.Stamp de stukjes tomaat fijn met een pureestamper , dan vindt je bijna geen harde stukjes terug. Daarbij doe je de tijm, laurierblaadjes, peper en zout. Wanneer de tomaten tijdens het koken dreigen ‘droog’ te koken, kun je bouillon beetje bij beetje tijdens bijschenken Na 20 minuten schenk je de (rest van de 1 1/2 liter) bouillon erbij en laat dit samen even met de tomatenbrij koken. Mocht het nu geen volle tomaten smaak hebben , voeg dan een pakje tomatenpulp toe, en laat dit even meekoken. Dan heb je een super soepje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb er afgelopen zomer de aardappelstamper op gezet.
had wel soep met stukjes, maar zeker niet te grof.
de smaak was er niet minder om.