Ingrediënten whiskey-honing saus:
- 1 ui
- 2 teentjes knoflook
- 50 ml honing
- 1 theelepel worcestersaus
- 2 eetlepels tomatenketchup
- 75 ml whiskey
- 400 ml kracht bouillon rundvlees
- 1 theelepel bruine basterdsuiker
- olijfolie

Bereiden whiskey-honing saus:
1. Snipper de ui en hak de knoflook fijn. Fruit de ui en de knoflook in wat olijfolie totdat ze lichtbruin zijn.
2. Voeg nu de bouillon toe en laat tot de helft inkoken.
3. Roer nu de worcestersaus, tomatenketchup, honing, suiker en whiskey door de bouillon, laat inkoken tot de dikte van een saus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het een ietsiepietsie anders doen! Koop een hele fles whiskey, gebruik de 75 ml volgens Siska en stuurde rest naar mij!
Verder het recept volgen.
Oh ja, graag Ierse malt whiskey.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, Moolkeesje, je bent me d'r eentje.
Dank voor het +je :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fijn dat de reactie zo snel doorkwam. Duidelijk en niet teveel poespas, dank hiervoor.

Andere antwoorden (1)

Braad eerst het vlees en houd het warm.
Doe dan in dezelfde pan fijngesnipperde sjalotjes, uitgeperst teentje knoflook en ( optioneel maar wel lekker)gehakte champignons. Sauteer zacht op middelhoog vuur tot alles zacht is.
Doe dan honing en een beetje grove mosterd in de pan of neem honing mosterd en roer alles goed door.
Voeg de whiskey toe en zet het vuur iets hoger zodat de saus 1 minuutje kookt om alcohol te verdampen. Hierdoor wordt de smaak ook iets minder bitter.
Zet het vuur weer laag en roer er kippenbouillon bij. Laat de saus nu zachtjes inkoken tot de saus voor de helft gereduceerd is. Roer er nu slagroom of kookroom door en blijf roeren tot de saus wat dikker wordt. Proef even en doe er naar smaak zout en versgemalen zwarte peper bij.

Deze saus is heerlijk bij vlees als bijv. filet mignon, het meest zachte stukje rundvlees maar dit vlees heeft wel minder smaak dan sirloin- of ribeye biefstuk. Daarom is deze saus erg lekker bij niet sterk smakend vlees.
amc