Ik zoek een Egyptisch, tamelijk simpel, dessert, om koel te serveren en iets dat tamelijk lang goed blijft... Ideeën?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3K

Antwoorden (7)

Ik zou iets doen met verse vijgen of dadels, taart ofzo en dan een bolletje vanilleijs erbij

Toegevoegd na 2 minuten:
Weet eigenlijk niet of er in Egypte echt nagerechten worden gegeten. maar vijgen vind ik er wel bij passen, en dit gerecht in de link lijkt me heel lekker.
of je moet gewoon verse fruitsalade doen

Toegevoegd na 4 minuten:
Ook nog gevonden:
Egyptische desserts zijn zwaar. De meest populaire zijn de baklava (bladerdeeg met amandelen, noten en honing), basbusa (suikergebak), kunafa (krokante reepjes gebak met noten en honing) en um ali (bladerdeeg met rozijnen, kaneel en vanille, gebakken in melk en room).
anneliez
12 jaar geleden
Dadels gevuld met feta.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmmm... lekker! Je zou in plaats van feta ook nog roomkaas kunnen gebruiken, ter afwisseling. Inderdaad ook met wat honing
Egyptische broodpudding. Wel erg machtig, dus kleine porties serveren.
http://marokkaansarabisch-koken.50plusser.nl/index.php?page=article&warticle_id=35165&Oum-Ali-Egyptische-broodpudding
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aardbeien met braambessen overgieten met een saus van passievruchten.
Gemakkelijk, koel en heerlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eén van de meest favoriete nagerechten is baklava. Het is bladerdeeg gevuld met noten en honing. Kan uiteraard koud gereserveerd worden, hoewel ietsje lauw (net als ons appelgebak) de smaak nog iets extra's geeft.
Zelf maken kan uiteraard en is met kant-en-klaar bladerdeeg zo gepiept. Makkelijker is het te kopen. Het is bij praktisch iedere Turkse bakker en vaak ook andere Turkse winkel te koop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinaasappel rijstdessert met pistachenootjes;

1 glas ronde rijst (arboro),
1 glas suiker,
1 l. volle melk,
2 eetl. oranjebloesemwater ( te koop in de Turks/Marokkaanse/Toko/ reformwinkel)

Eigenlijk hoort er 1 mespuntje Arabische gom bij, maar dit is erg duur en niet overal te krijgen, hooguit in een Afrikaanse winkel of Marokaanse. Het gaat echter ook prima zonder, als je het niet kent, mis je de smaak ook niet toch? Maar als je het toevallig in huis hebt.........
Voor de sinaasappelcreme;
40 cl. sinaasappelsap,
1 eetl. maizena,
suiker naar smaak,
1 eetl. oranjebloesemwater.
Voor de garnering;
gepelde en ongezouten pistachenootjes.

Breng één glas water aan de kook en kook daarin de rijst langzaam gaar met het deksel op de pan totdat al het water door de rijst is opgenomen.

Breng de melk aan de kook en roer daar de suiker (evtl. vermengd met de arabische gom) en het oranjebloesemwater doorheen. Voeg er de rijst aan toe en roer alles goed door elkaar.
Laat alles 30-40 min. heel zachtjes en af en toe roerend koken. Giet het rijstdessert in coupes f schaaltjes ( voor 3/4) en laat het helemaal afkoelen. Zet in de koelkast.

Maak dan de sinaasappelcreme;
Doe het sin. sap in een pannetje en neem er wat vanaf om koud aan te roeren met de maizena.
Doe er zoveel suiker bij als je lekker vindt en roer bij het sap in het pannetje.
Breng alles al roerend langzaam aan de kook. Laat alles zachtjes koken totdat de massa dik begint te worden.
Haal van het vuur en giet de sinaasappelcrème op het rijstdessert in de schaaltjes.

Laat opnieuw helemaal afkoelen en bestrooi met de grof gehakte pistachenootjes.
amc
12 jaar geleden
Verse vijgen in 4 snijden en in boter bruin bakken, uitnemen.
Gesmolten tijmhoning bij de boter doen en laten inkoken. Geitenkaas in kleine blokjes snijden.
Honingsiroop in diepe borden, blokjes kaas in 't midden en vijgen er omheen. Garneren met blaadjes munt.