hoe maak je een lekker maar gemakkelijk bladerdeeghapje?

ik wil een lekker tussendoortje maken maar ik weet niet precies hoe en wat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3.7K

Het beste antwoord

Mijn moeder maakt zelf kaassouflees
met bladerdeeg:plakje kaas of plakje kaas+ham,dan dichtvouwen en dan 10 min. ongeveer in de oven.
Of Appelflappen: appelflappen en rozijntjes en ook zo'n
10 min. in de oven(kan ook met peer trouwens)
Ze heeft ook wel eens ragouthapjes gemaakt met bladerdeeg,gewoon ragout uit zo'n blikje gebruikt.
Je kan er eigenlijk alles wel voor gebruiken wat je lekker vindt,mijn broer heeft er wel eens een restje shoarmavlees voor gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die kaassouffles, zijn erg lekker! Ga ik zeker vaker maken!

Andere antwoorden (9)

pak een knakworstje in in bladerdeeg en doe dat dan in de oven, volg de gebruiksaanwijzing op de verpakking van het bladerdeeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij maakte altijd appelbollen/appelflappen:

http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/taart_en_gebak/gevulde-appelbollen-in-bladerdeeg-19500.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kaas en een lik mosterd erin
of geitenkaas en een lik honing
anneliez
12 jaar geleden
Een paar heel lekkere voorbeelden:

Amandelbroodjes
Appelbollen
Appelflappen
Bladerdeegknopen met kaas en kruiden
Champignontasjes
Gekarameliseerde appeltjes met bladerdeeg
Kabeljauwtaartjes
Roomhoorn met vruchten
Saucijzenbroodjes
Vruchtenflappen

Voor de recepten/bereidingsweize, kijk op:

http://www.koopmans.com/recepten/koopmans-recepten/bladerdeeg

Veel plezier!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Saucijzenbroodjes:

300gram gehakt kruiden met tl kerrie, bouillonpoeder en zout.

Bladerdeeg laten ontdooien.

Soezendeeg maken: 100 ml water met 50gr. boter erin laten smelten in een steelpan. Daarna in een keer 50 gram bloem erdoorheen roeren tot die als een deegbal van de bodem loslaat. Daarna er 2 eieren doorheen roeren. (inmiddels van het vuur af) en dit kneed je door het gehaktmengsel.

Dit doe je in de spuitzak en je spuit brede banen op de 10 deegplakjes (iets onder het midden) Beetje water op de randjes smeren en dubbelvouwen. Aan 1 kant (lange kant) vastdrukken met de tanden van de vork. ongeveer 25 minuten op een hitte van 200 graden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat de plakjes bladerdeeg ontdooien en laat het papiertje eronder zitten, anders plakt het vast op de ondergrond.
Verwarm de oven voor p 180 graden C.

Kluts 1 ei zodat het goed vermengd is en je geen scheiding meer ziet tussen het wit en het geel.

Schep een lepel hamblokjes op een blaadje bladerdeeg en doe er een lepel geraspte kaas bij.

Bestrijk de randen van het plakje deeg met het geklopte ei
en vouw het plakje tot een driehoek. Druk met de tanden van een vork de zijkanten dicht. Doe dit met alle plakjes die je bakken wilt.

Bekleed de bakplaat met bakpapier en leg de driehoekjes erop. Bestrijk ze met het losgeklopte ei en strooi er geraspte kaas over.

Zet de bakplaat in het midden van de warme oven en bak de hapjes in 8 á 10 min. goudbruin en knapperig.

Voor saucijzenbroodjes kan je ze vullen met gekruid gehakt en vouw ze dan ipv een driehoekje gewoon om als rechthoek. Je kunt er zelfs een frikandel met currysaus voor nemen, dan wel aan de bovenkant even insnijden als enkele sneetjes in afstand van elkaar, zodat zich niet teveel stoom ontwikkelt.
amc
12 jaar geleden
Variaties met bladerdeeg - hapjes voor de borrel

Verrukkelijke kleine gevarieerde bladerdeeghapjes. Je kunt ze natuurlijk tevoren maken en invriezen.
Ik heb kleine rundersaucijzenbroodjes gemaakt, bladerdeeghapjes met ham en kaas en hapjes met gerookte zalm en boursin. Van de saucijzenbroodjes haal je er 3 uit een plakje bladerdeeg. Van de andere hapjes elk 4.

Ingrediënten:

Hoeveelheden zijn moeilijk te geven omdat het afhankelijk is van het aantal hapjes wat je wilt maken.

Plakjes (roomboter) bladerdeeg
achterham
jong belegen kaas
plakjes gerookte zalm
boursin met kruiden en knoflook (of ander merk)
rundersaucijsjes
los geklopte eidooier

Hulpmiddelen:

Bakpapier of bakmatje

Voorbereiding:

Plakjes bladerdeeg ontdooien.
Voor de saucijzenbroodjes:
Op elk plakje bladerdeeg 1/3 deel van een saucijs leggen. Bladerdeeg oprollen en in 3 stukken verdelen. Bestrijken met eidooier.
Voor de ham-kaas-hapjes:
Bladerdeeg in vieren snijden. Blokje kaas in stukje ham verpakken. Midden op stukje bladerdeeg leggen. Punten naar elkaar vouwen.
Bestrijken met eidooier.
Voor de zalm-boursinhapjes:
Bladerdeeg in vieren snijden. Bolletje boursin in stukje zalm rollen. Midden op stukje bladerdeeg leggen en als driehoekje naar elkaar vouwen. Bestrijken met eidooier.
Oven voorverwarmen op 200 graden C.

Bereidingswijze:

In het midden van de voorverwarmde oven 15-20 minuten bakken, tot de hapjes mooi goudbruin zijn.

Serveertips:

Wil je de hapjes invriezen bak ze dan niet te bruin. Nog bevroren in een voorverwarmde oven plm. 10 minuten bakken op 200 graden.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.smulweb.nl/recepten/1321397/Variaties-met-bladerdeeg-hapjes-voor-de-borrel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maak kleine, zeer smakelijke pizzaatjes.
makkelijk te maken en niet duur om te doen. gewoon ideaal. hier het recept: http://www.trendystyle.net/culinair/recepten/minipizza.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gehaktflapjes

1 pond gehakt half om half
2 zakjes bamikruiden (Inproba)
Ketjap manis (of asin, is zout en iets pittiger)
Sambal (flinke theelepel)
Eventueel knoflook
2 pakjes bladerdeeg

Oven voorverwarmen op 200˚

Vermeng de bamikruiden met kokend water en laat deze wellen.
Rul het gehakt tot het gaar is (Als er veel vet bij het gehakt zit, laat dan eerst uitlekken in een vergiet)
Voeg hierna de bamikruiden, een flinke scheut ketjap, de sambal en eventueel knoflook toe.
Meng alles goed door elkaar en laat nog een paar minuutjes bakken.
Haal de pan van het vuur en laat minstens 10 minuten staan zodat alles goed kan intrekken. (Je kan dit ook een dag eerder maken zodat de kruiden goed in kunnen trekken)
Laat de bladerdeeglapjes ontdooien (los).
Snijd de bladerdeeglapjes hierna recht doormidden zodat je 2 rechthoekige lapjes krijgt.
Haal een lapje van het folie en vouw dubbel. (de kant die op het folie zat als binnenkant gebruiken omdat deze al vochtig is en je het deeglapje dan niet nat hoeft te maken om dicht te vouwen)
Bij het dubbelvouwen is één zijde al gesloten, vouw een andere zijde dicht.
Nu het flapje vullen met het gehaktmengsel en de 2 overige zijden dichtvouwen.

Plaats de flapjes in de oven en bak ongeveer 20 minuten tot het bladerdeeg de juiste kleur heeft.

De flapjes zijn warm het lekkerst.
Je kan ze ook eerder maken en dan in de oven opwarmen voor gebruik.

Smakelijk