Kun je eieren bereiden in de oven zonder water? Dus gewoon verwarmen op 100 graden?

Het lijkt mij niet eigenlijk..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.5K

Het beste antwoord

Eiwit gaart (stolt) op 60 graden celcius. Dus ja dit is al mogelijk als je de oven op 60 graden zet. Het duurt alleen veel langer omdat, zoals al vermeld, de warmte overdracht van lucht lager is dan van water, of dan vaste stof zoals een kommetje of een pan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het zou wel kunnen denk ik maar het duurt wel veel langer omdat de warmteoverdracht van lucht slechter is san die van water. Daarnaast denk ik dat het ei wel eens zou kunnen breken of barsten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op 100 graden weet ik niet.

Ik heb wel eens een ei op een pizza gedaan en deze gebakken op 180 graden, dan word het gewoon gaar als een spiegelei.

Toegevoegd na 8 minuten:
Even ter extra info...ik had natuurlijk wel het ei uit de schil gehaald.
12 jaar geleden
Ja, maar dan volg je niet dezelfde procedure als koken in water. Ik gebruik het vaak over een ovenschotel, bijvoorbeeld bij een zuurkool schotel. Neem een ovenvaste schaal, vul dit voor een deel met water, doe hierin een ovenvast kommetje waarin een ei ligt (zonder schaal) stel de oven op plm 160 gr C en doe dan deze ovenvaste schaal in de voorverwarmde oven. Het niveau van het water is gelijk aan het niveau van het ei. Smakelijk met wat zout en peper uit de oven en wat gesnipperde bieslook. mmmm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, dat kan.
alleen moet je een oven hebben die op ovenstand kan.
want je moet ze niet verwarmen maar stomen.