menu koken (wat/hoe te maken)

Hey allemaal!

Ik zou graag een menu klaarmaken maar heb wat advies nodig.

Aangezien ik niet echt iemand ben die dagelijks in de keuken staat wil ik iets maken dat relatief eenvoudig is en waarvoor er geen 20 ingredienten nodig zijn ;)

Ik dacht aan het volgende:
- Soepje

- Voorgerecht: pate (of pastei, ik weet niet wat jullie er tegen zeggen) met uiengelei (rode en witte) met wat sla en toast.
Wat denken jullie hier van? Welke pate zou ik best gebruiken (wildpate?)? Welke sla neem ik best? Doe ik een vinaigrette bij de sla? Laat ik beter de toast een beetje bruin worden of zodra die krokant is genoeg? Of wacht ik misschien beter niet tot hij echt krokant is?
Ik heb het al eens gemaakt maar was niet overtuigd.

- Hoofdgerecht: chateaubriand met een champignonsaus/pepersaus/... met pomme du chesse en sperziebonen in spek gerold.
Welke saus lijkt jullie het beste? Ik heb dit al eens geprobeerd met een soort champignonsaus maar die deed me denken aan saus bij vol-au-vent.
Of is het beter een sausje te maken van de jus van het vlees, en hoe doe ik dat dan(misschien heeft iemand een goeie link)?

- Dessert: gebak (dat zou ik waarschijnlijk gewoon kopen bij de patiserie)

- Koffie

Alle hulp is ten zeerste welkom!
Groeten

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En je naam is in het echt waarschijnlijk cas spijkers, of niet

Antwoorden (3)

Als je niet dagelijks in de keuken staat, dan zou ik de Chateau Briand vervangen door iets anders. Even een momentje niet opletten en je hebt een droge schoenzool op je bord. Ik zou kiezen voor een mooie stoofpot, kan je vooraf maken en hoef je op het moment-supreme alleen maar op te warmen.

Voor de rest ziet het er lekker uit.

Succes en smakelijk eten!

Toegevoegd na 9 minuten:
Bij een wildpate zou ik een salade nemen van Rucola, lekkere notensmaak, licht bitter. De sla alleen aanmaken met wat olijfolie, zout en peper.
Toast vind ik het lekkerste als hij net krokant is, maar dan moet je het snel opdienen na het maken.
Als je toch voor de chateau birand kiest, dan zou ik een pittige kaassaus erbij serveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met bovenstaand antwoord ben ik het eens,om een vleesgerecht te kiezen dat je van te voren klaar kan maken,aangezien je het al druk zat hebt en vlees snel verpest wordt als je even niet oplet.
Officieel komt het koude voorgerecht als eerst en daarna de soep.Wildpaté ligt vrij zwaar op de maag en is eigenlijk iets voor de winter.Je zou bordjes met kleine lekkere hapjes kunnen maken,maar niet te overdadig,omdat er nog een hele maaltijd achteraan komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vissoep van iglo uit het vriesvak van de supermarkt is hel lekker, hoef je er zelf alleen nog maar wat vis bij te doen in stukjes.

Je kunt voor je pasteitje, van die kant en klare cups kopen in de supermarkt.
En dan maak je een lekkere ragou van rundsvlees bij.

Maak een runderbolion.
Zet een pan met water op.
Doe hier wat zout, tijm, peper, en laurier in, en het vlees.
Laat het zeker 4 uur op de laagste stand pruttelen.
Als het vlees gaar is, valt het uit elkaar, als je er in prikt.
Dan haal je het vlees uit de bolion, en snij je in stukjes, en een beetje het vet er tussen uit halen.

Dan doe je wat roomboter in een pannetje, en daar smoor je een uitje in.
dan doe je er nog een beetje boter bij, en gooi je er 2 puddinglepels bloem in, en mix je dit goed met een vork doorelkaar.
Dan doe je wat van de bolion erbij, tot hij de goede dikte heeft.
dan doe je er nog wat champingons bij, en het vlees.
Dan laat je hem nog even pruttelen tot de champingons gaar zijn, wel erbij blijven, en op tijd roeren, koekt heel snel aan.

Dan doe je de cups even warm maken in de oven, en dan leg je ze op een bord, en giet er met een sauslepel de ragou in.

Hooftgerecht kan ik je niet mee helpen, ik heb daar een andere smaak in.

Toegevoegd na 6 minuten:
Van het restand bolion, kun je meschien nog sauzen maken, of een andere soup,bv uiensoup.

Toegevoegd na 10 minuten:
Bij het trekken van de bolion, wel de deksel op de pan houden, anders kookt ie droog.