Effectieve manier om vrouw zoutarmer te laten koken?

De media berichen zijn duidelijk, we krijgen te veel zout binnen met her nodige risico. Ik heb zo'n vrouw die erg veel zout gebruikt bij het koken. Al vaak verzocht te minderen en gewezen op de risico's maar zonder succes. Anders smaakt het niet denkt ze...het valt wel mee volgens haar. Wat kan ik doen?? Ik kan toch niet apart gaan koken telkens. (ik kom ook laat thuis, zij is huismoeder)
Nuttig advies welkom!?
Thanks

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.3K

Antwoorden (13)

Tja, ik weet natuurlijk niet hoeveel invloed / zeggenschap je hebt over je vrouw, maar een eenvoudig verzoekje zou moeten volstaan. Zoutloos koken is namelijk net zo makkelijk als met zout koken. En hoewel het niet helemaal hetzelfde is, kun je het uitstekend naar smaak aan tafel toevoegen.

Kan ze echter helemaal niet koken (pakjes en zakjes, beetje van mezelf, heel veel van M*ggi) dan wordt het lastig, want in ALLE kant en klare kruidenmixen, marinades, sausmixen, juspoeders en noem maar op, zitten enorme hoeveelheden zout.

Je zou natuurlijk - maar wellicht is dat wel een HEEL erg open deur ? - kunne beginnen met één of twee keer in de week of in het weekend zelf goed, lekker, gezond en zoutloos te koken. Dat scheelt dan in elk geval alweer ongeveer eendere in het zoutgebruik. Ook kun je kiezen voor zoutloos broodbeleg (geen kaas, geen vlees dus).

Maar puntje bij paaltje zou ik me gewoon niet gek laten maken dor de gezondevoedingsmaffia die ons de laatste jaren teistert, en steeds met nieuwe (tegenstrijdige) berichten komt. Voel je je goed, ben je gezond, heb je geen hoge bloeddruk of andere problemen die beperkte zoutconsumptie noodzakelijk maken, geniet dan maar gewoon lekker van de pot zoals moeders die kookt, en laat aan tafel het zoutvaatje staan. Dan komt het gerust voor elkaar.

Toegevoegd na 3 uur:
Overigens is het een GROOT misverstand dat (normaal) zoutgebruik de smaak overheerst of wegdrukt ; het is een smaakVERSTERKER. Met alleen zout is er namelijk OOK niks aan. De combinatie doet het hem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, een ook blikgroente, soepen en kant-en-klare maaltijden zit erg veel zout. Producenten hebben beterschap beloofd en in een aantal producten zit nu al minder zout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(Ja, maar die verkopen niet meer zo goed want ze zijn bij lange na niet meer zo lekker :lol:)
Reddie
12 jaar geleden
Dat zout de bloeddruk zou verhogen is een fabeltje dat met enige regelmaat boven komt drijven.
Zie mijn reactie bij de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch adviseren artsen / diëtisten het soms nog steeds, en dan is het als leek heel lastig discussiëren met een patiënt die zoutloos moet. En ach, kwaad kan het ook niet, dus dan denk ik gauw 'laat maar'.
Zuur versterkt de smaak van zout. Vraag haar bij gerechten waarbij dat past wat minder zout te gebruiken en een scheutje (wijn/balsamico/etc.)azijn toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
koop in de supermarkt een pot 'lo salt'.
66% minder natrium dan in gewoon zout.
zo kan ze toch blijven strooien, terwijl je wel gezonder eet.
succes!
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Vind ik een hele goeie!!+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ZO vies ! Ooit een keer geprobeerd, maar echt NOOIT weer.
Rieneke1
12 jaar geleden
meen je dat nou marleen?
ik gebruik het al jaren naar volle tevredenheid :)
nou ja, men moet het maar proberen dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kook al jaren met Losalt en proef echt het verschil niet. Wilde ook dit antwoord geven, dus een plus voor jou. @Marleen: proef je dat werkelijk?? Ik ben behoorlijk "smaak-getraind", maar kan echt geen verschil ontdekken. Lag jouw vieze ervaring misschien aan iets anders?? (het eten zelf, ander kruidje erbij, oid??)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik denk dat het komt omdat ik vrijwel volledig zoutloos en vrijwel uitsluitend vers kook, en alleen aan tafel een klein beetje zout op mijn eten doe als dat nodig is, en dat is het meestal wel, want echt helemaal zoutloos IS gewoon niet lekker. Maar dat losalt heeft echt een raar smaakje - althans, een aantal jaren geleden ; wellicht smaakt het inmiddels beter ? Misschien dat de smaak verandert als je het meekookt, maar mij kan het niet bekoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kook ook meestal vers en geen kant en klaar troepjes.
Ik ga eens een beetje van dat zout zó proberen om te kijken of er idd een vreemd smaakje aan zit en ik er inmiddels aan gewend ben. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er aan gewend bent zal het vreemde smaakje je niet opvallen waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had tijdens mijn zwangerschap een erg hoge bloeddruk dus ook zo'n potje gekocht... Baby is bijna tien maanden nu en potje staat nog bijna vol in de kast :D
Dan gebruik ik nog liever geen zout dan dat! Ik proef het dus ook!
Simpelste oplossing lijkt mij om af te spreken dat er zonder zout gekookt wordt (aardappels en groenten) en dat de zoutpot op tafel wordt gezet, zodat degene die toch zout over zijn/haar eten wil, dat dan alleen op eigen bord strooit. Voor het op smaak brengen van iets wat flauw smaakt kun je natuurlijk ook b.v. peper of een ander kruid gebruiken, het hoeft niet altijd zout te zijn. Als je zelf een keer kookt, breng het eten dan op smaak met iets anders dan zout en bewijs zo dat het eten niet flauw hoeft te zijn zonder zout. (b.v. pasta maken met pikante saus, waar sowieso al zout in zal zitten.) Erg veel liflafjes bevatten al veel zout (en vet), zoals b.v. spekblokjes door de boerenkoolstamppot en geven al veel extra smaak aan het eten. Als je dan ook nog eens zout over de aardappelen en de boerenkool gaat doen, krijg je 3 x zout binnen, teveel van het goede.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet wennen aan minder zout. En ook andersom: ik gebruik geen zout, en vind daardoor veel dingen (bv kant-en-klare maaltijden) enorm zout.

Natuurlijk kun je zout altijd nog achteraf toevoegen, dus ik zie geen reden waarom het tijdens het koken er al op moet.

Een tweede reden om te minderen met zout is niet alleen gezondheid, ook gaat alles veel beter smaken. Als je eenmaal minder zout gaat gebruiken, ga je de smaak van bepaalde producten pas echt proeven!

Een derde reden om te minderen is dat je steeds meer zout gaat gebruiken.

Een vierde reden om te minderen is dat als je door het te veel aan zout (hart-) klachten krijgt, je van je dokter een streng zout arm dieet moet gaan volgen.

Een vijfde reden is dat er prima alternatieven zijn, en dat je geleidelijk aan kan wennen aan minder zout. Ik gebruik geen zout, maar Natriumarme Aromat. Verder gaat er bij mij wel vaak nog rijkelijk peper over heen.

Dat zijn al vijf redenen om te minderen met zout! Ze kan in ieder geval beginnen met zout voor zich zelf achteref op het eten te doen. Als jij dan een beetje door zeurt over hart en bloeddruk.....

Toegevoegd na 3 minuten:
De aromat gaat bij mij eigenlijk alleen over een eitje heen. Verder gebruik ik helemaal geen zout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aromat bestaat grotendeels uit natriumglutaminaat, wat schuldig wordt geacht aan het zg. "chinees restaurant syndroom".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het. Ik heb het ook niet handig geformuleerd. aromat gaat bij mij allen over een eitje. Verder gebruik ik eigenlijk alleen kruiden en peper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HappyBram: er is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor dat 'Chinees restaurant syndroom'. Mensen die er 'last' van hebben hebben geen enkel probleem bij het eten van andere voedingswaren waar exact dezelfde stof in zit, dus daar ligt het niet aan.
Leren kruiden te gebruiken,niet alleen peper maar rozemarijn,salie,basilicum,origano etc.Zout bedekt de echte smaak van wat we koken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roerbakken ipv. koken, je hebt dan in de meeste gevallen totaal geen zout nodig, hoogstens wat kruiden.
Lekker en gezond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer je vrouw uit te leggen dat ze wat betreft een aantal gerechten gelijk heeft. Pasta zonder zout koken levert een smakeloze hap op, ongeacht de hoeveelheid zout die je er later over strooit. Maar veel andere gerechten kunnen prima achteraf bestrooid worden.

De berichten in de media kunnen wel duidelijk zijn maar de vraag is of ze kloppen. Zoutreductie heeft maar bij een klein deel van de mensen met hoge bloeddruk een gunstig effect en dan ook nog maar een klein beetje. Of het zoutgebruik de oorzaak is van hoge bloeddruk is al helemaal de vraag. Te weinig zout lijkt vooralsnog meer gezondheidsproblemen op te leveren dan een beetje teveel, zo waarschuwden cardiologen vorig jaar nog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Dat zout de bloeddruk zou verhogen is een fabeltje dat met enige regelmaat boven komt drijven.
Zie mijn reactie bij de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik al duidelijk maakte, heeft zoutreductie nauwelijks invloed op de bestrijding van hoge bloeddruk. Dat houdt zo goed als automatisch in dat het evenmin een oorzaak is, in ieder geval nauwelijks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch kook ik ook de pasta zonder zout ; de sauzen erdoor maken het geheel meer dan zout genoeg. En kook ik de pasta in wat zout water of bouiilon, vind k het al heel snel TE zout. Maar zonder saus én zonder zout is het niet te keilen, nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een zeker moment valt er over smaak niet te twisten maar inderdaad, sommige voedingsmiddelen zijn welhaast per definitie niet goed voor je humeur. Ergens in de zeventiger jaren proefde ik vet- en zoutarme kaas. Het kan tenslotte geen kwaad om eens te ervaren wat je je patiënten voorschotelt. Ik vond het een uitstekende reden om acuut in hongerstaking te gaan als zoiets je wordt voorgeschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is absluut de categorie 'dan liever géén kaas'.
Ik heb liever per dag of om de dag één boterham met echt lekkere, wat oudere kaas (goudse 48+) dan meer dan dat in kaas die eigenlijk geen kaas mag heten en niet te eten is. Dan liever hagelslag :lol:
Geef haar en jezelf het kookboek 'Eten Met Plezier' cadeau, dat is eigenlijk van de Nierstichting, zout is namelijk ook funest voor nierpatiënten en dus heb ik het mijn moeder cadeau gedaan die wegens nierfalen helemaal geen zout meer mag. Nu heb ik het inmiddels ook voor mezelf besteld omdat het bomvol staat met overheerlijke recepten waarin het zout niet gemist wordt.
Het boek is ook te koop bij bol.com.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te beginnen geen expliciet zoute dingen meer kopen zoals chips, zoete drop en pizza's. Wat je niet in huis hebt eet je ook niet op.
Over mentaliteitsverandering van echtgenote hoef ik het niet te hebben. Zou ze het fijn vinden als u vandaag of morgen dood omvalt? Of als ze zelf een hoge bloeddruk krijgt en een akelige vaatziekte? En dat je kinderen ook aandoen? Nou dan! ik zou dat gesprek toch maar eens aangaan, ook al denkt uw echtgenote dat het meevalt ( dom hoor!).
Verder NOOIT de zoutpot meer op tafel zetten, men neemt altijd te veel en voor kinderen is het een ver keerde conditionering. Als het om het koken gaat, meet dan voortaan het zout af. Een keertje wegen en je weet hoeveel zout er bijvoorbeeld in een theelepeltje past. Nooit méér gebruiken.
In de ochtend kan je het zout ook verminderen of helemaal vermijden. dat is sowieso winst!. Alles van Kellogs bijvoorbeeld bevat heel veel zout. Neem ( bio)muesli.
Zelf heb ik met deze methoden het zoutgebruik sterk teruggedrongen. Koop het boekjeNederlandse Voedingsmiddelentabel, heel leerzaam.
Verder is alles uit zakjes en pakjes zout. Dus kan je beter koken met de natuurlijke produkten zoals verse groenten en geen zakjes mix etc. toevoegen, dat is gewoon heel duur keukenzout. Nergens goed voor. Gegrild vlees heeft bijvoorbeeld helemaal geen zout nodig en als je Indisch kookt hoeft er ook geen zout bij.
Het is een kwestie van omschakelen maar dat loont. Ieders gezondheid staat op het spel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij koken nu zelf zoutloos omdat de kleien nu met de pot mee mag eten en moet zeggen dat er veel dingen zijn waarbij je het verschil minimaal merkt.
te veel zout kan idd erg nare effecten hebben op je nieren en dacht ook je lever.

vind het lastig, heb zelf ook mensen om me heen die, zelfs wanneer je met de wetenschappelijke bewijzen komt, nog steeds roepen dat ze het beter weten dan iemand die jaren lang hiervoor gestudeerd heeft.

mocht je een gouden tip binnen krijgen hoe je met je boodschap toch binnen komt bij zulke mensen hoor ik het graag.

moeilijk voor je want een beetje rekening met elkaar (en elkaars gezondheid) houden zou toch niet zo veel gevraagd moeten zijn.

is het een optie dat ze later tijdens het eten zout toevoegt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede alternatieven voor zout, steeltjes van kruiden, een vleugje citroensap of sinaasappelrasp.
Of doe eens koffie in de tomatensoep. Natuurlijk geen sloten koffie, alleen een paar druppels. Dat geeft heel veel smaak aan de soep, terwijl er geen koffiesmaak aan zit.
Ook kaas is heel zout. Een tip: doe geen parmezaanse kaas over de carpaccio, maar rasp er eens wat rauwe bloemkool of broccoli overheen. Dan krijg je het gevoel alsof je kaas zit te eten.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.tctubantia.nl/nieuws/algemeen/binnenland/10523049/Zout-niet-nodig-om-goed-eten-te-maken.ece
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoorde laatst dat citroensap als vervanging van zout kan dienen! Ik was hier in eerste instantie best verbaasd over maar citroensap schijnt net als zout de smaak van het eten op te halen en te versterken.