Wat is de gezondste 3-gangenmenu?

Ik moet voor school een opdracht maken waarin ik een gezond gerecht moet koken. Ik moet daarbij denken aan de schijf van 5 (uit de grote vakken moet je meer eten dan uit de kleine vakken). Ik heb geen idee wat ik moet maken. Heeft iemand een super gezond 3-gangenmenu?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik weet het, het had 'HET gezondste 3-gangenmenu' moeten zijn...

Toegevoegd na 22 uur:
Ik mag geen varkensvlees

Weet jij het antwoord?

/2500

misschien kun je beginnen met soep (met groenten, dan krijg je gelijk vocht en groenten binnen) met stokbrood/boter (granen/zuivel!). bij het hoofdgerecht verse broccoli (groenten), met vis (of vlees) en aardappelen dan heb je alles gehad, behalve fruit en zuivel, dus dan maak je roomijs met lekkere vruchtjes :) veel succes!!

voorgerecht: Toast van voller vezelbrood belegd met roer gebakken ei met fijn gesneden cherrytomaat en bleekselderij en een plakje gerookte zalm er over heen. Hoofdgerecht Thaise groene curry met alle kleuren paprika, babymais, uien, champignons, cashewnoten, wortel en broccoli roosjes met kipfilet en gamba's Nagerecht Griekse yoghurt met honing en walnoten Of een aardbeien/melk smoothie verse rood fruit zoals bramen, frambozen e.d. Als je denkt, op de smoothie na, dat je het fruit mist dan wordt dat gecompenseerd door de paprika en tomaat want dat zijn beide vruchten die veel vitamine c bevatten. Toegevoegd na 53 seconden: Oja, bij de curry moet je natuurlijk wel zilvervliesrijst bij serveren. Die vergat ik even :-)

Meloen met parmaham Pasta Primavera, Grote gemengde salade, 2 verse vijgen. of granita.( beiden 0 g. vet) Vijg=32 kcal en granita 100 kcal. Snijd van een netmeloen een grote schijf, schraap de pitjes eruit met een lepel en wikkel er een plak Parmaham omheen. Breng een pan met water en wat zout aan de kook en blancheer ca. 2 min. hierin kleine boemkoolroosjes en kleine broccoliroosjes. Schep met een schuimspaan eruit en doe in een kom. Doe de pasta in dit kokende water en kook volgens de verpakking al dente (beetgaar). Giet dan af en schep de pasta in een voorverwarmde schaal. Terwijl de pasta kookt, verhit je 1 theel. olie in een anti-aanbak koekenpan op middelhoog vuur. Doe hierin een gesnipperde rode ui en 2 fijngehakte teentjes knoflook. Bak dit 5 min. op zacht vuur. Voeg er 250 gr. champignons in plakjes aan toe en bak 3 min. mee. Doe er nog 1 theel olie bij en bak de bloemkool/broccoli bestrooid met ½ theel. zout en ½ theel. gedroogde rozemarijn, tot de groente warm is. Bak ook 1 grote tomaat in blokjes 3 min. mee. Strooi 2 theel bloem over de groenten en roer alles goed door elkaar. Voeg 2½ dl. melk toe en breng an de kook. Zet het vuur lager en laat de saus onder voortdurend roeren 3 min. zachtjes pruttelen tot ze iets is ingedikt. Roer wat Parmezaanse kaas en fijngehakte peterselie erdoor en giet de saus over de pasta. Hussel alles goed om. In plaats van melk kan je ook tomatensaus of ricotta nemen. Ipv bloemkool/broccoli neem je allerhande diepvriesgroenten. Ipv. Parmezaan is Pecorino intenser van smaak. Ipv. rozemarijn is verse basilicum of oregano lichter en frisser van smaak. Salade; Stukjes kropsla, gehakte zwarte olijven, reepjes rode en groene paprika, pijnboompitten en kikkererwten uit blik, vermengen en een dressing van extra vierge olijfolie, versgemalen peper en zout, 1 likje honing-mosterd en balamicoazijn of een andere magere dressing. Toegevoegd na 10 minuten: Een granita is niet meer dan vers vruchtensap met wat water, bevriezen en daarna vergruizen tot je ijskorreltjes hebt. Dien op in hoge glazen met een breed rietje en een sorbetlepel. Je kunt het ook met wat diksap zoeten of zoet vruchtensap nemen als je er geen suiker door wilt doen. Je kunt ook limonadesiroop nemen, leuk effect krijg je met 2 verschillende kleuren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100