Is er verschil tussen sojasaus en worcester sauce?

Ik grijp mis: heb sojasaus nodig, maar heb wel worcester saus. Heeft dit hetzelfde effect?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
20K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enigste overeenkomst is de kleur, ze zijn beiden bruin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed geantwoord.
Reddie
12 jaar geleden
Alle antwoorden en reacties lezend kom ik tot de conclusie dat je een andere vraag bedoeld had.
Het antwoord op je vraag is: "Ja, ze zijn verschillend", terwijl je bedoelde te vragen: "kan ik boontjes lekker maken met worcestersaus". Het antwoord hierop is gewoon ja ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou..... mijn exacte vraag zou eigenlijk moeten zijn; "Kan ik worcester i.p.v. sojasaus gebruiken en wordt het dan nog lekker?".
Inmiddels is het achter de rug en het was goed te eten. Alleen zorg ik dat ik sojasaus in huis heb voortaan.

Het beste antwoord

Sojasaus is veel minder intensief van smaak dan worcester sauce, en is ook iets zoeter.
Als je het bijv. nodig hebt om iets te marineren, zou ik héél voorzichtig zijn met worcestersauce : een paar druppeltjes zouden al het gewenste resultaat kunnen hebben!!! Beter een beetje erbij doen, dan de boel verprutsen!

Nóg beter : even als een speer sojasaus gaan halen, maar misschien is dat geen optie....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jij bedoelt denk ik ketjap manis en ketchap asin.
Maar sojasaus is nét weer een ander soort saus, die oorspronkelijk uit de Japanse keuken komt.
Ketjap is de indonesische 'broer'......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieve mensen, het was om om bij een peultjesgerecht te doen. Peultjes bakken in de sesamolie en na een paar minuten de saus (+ nog andere dingen ) erbij doen. Heb een klein beetje gebruikt zoals nieuwsgierig aangaf en dat was de gouden tip. Het smaakte prima. Niet beter, maar prima, dus was ik blij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er waren meer goeie antwoorden, maar die speer van jou....

Andere antwoorden (2)

Heb je het dan nog nooit geproefd?
Beide sauzen hebben totáál andere ingredienten en totáál andere smaak.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet zo boos doen. Het was maar een vraag en ik kook heel veel en graag, maar was even in paniek. Het minnetje overigens is niet van mij. Daar doe ik niet aan. Toch bedankt voor je reactie.
Reddie
12 jaar geleden
Sorry @margaschuling, ik schoot even uit mijn slof ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geeft niets. Jij uit je slof, ik in paniek. Moet kunnen. Hahahaha.
Worcestersaus is een gefermenteerde vloeistof gemaakt met moutazijn, geestrijkazijn, stroop, maissiroop, water, chilipepers, sojasaus, peper, tamarinde, ansjovis, uien, sjalotjes, kruidnagels en knoflook

Sojasaus is een gefermenteerde saus, gemaakt van de sojaboon, geroosterd graan, water en zeezout. Gewoonlijk wordt hij gebruikt in de Aziatische keuken en in sommige gerechten uit de Westerse keuken, vooral als vervanger van worcestersaus of maggi.

Je kunt worchestersaus gebruiken als vervanger van soja saus. Niet te verwarren met dikke ketjap.