Wat is toch die witte emulsie die in mijn fles olijfolie drijft?

Ik moet bekennen dat ik deze fles olijfolie nogal een tijdje heb laten staan. Nu drijven er van die witgekleurde wolkjes in de olie. Fascinerend.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
55.9K

Het beste antwoord

Olijfolie kan wel tegen de kou, maar wordt er vlokkerig, troebel, dikker van. De stollingsfase van olijfolie begint namelijk al bij temperaturen die lager zijn dan 15°C.
Eenmaal op kamertemperatuur zal de olijfolie weer helder worden. Het heeft geen enkel effect op de kwaliteit.
Het is nog wel mogelijk dat je een residu onder in de fles ziet. Dat is geen bederf, maar gevolg van het geen verdere behandeling hebben ondergaan van vierge olie. Deze soort is van zichzelf al wat troebeler dan de andere soorten.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgens mij is dit het juiste antwoord. Natuurlijk heeft de temperatuur ermee te maken, maar bij arachideolie van hetzelfde merk (Carrefour) onder precies dezelfde temperatuur
in de supermarkt zie je soms een dikke witte neerslag onderaan en soms helemaal niets. Gezien ik die olie opwarm om te frituren, laat ik die olie staan en wacht op een volgende lot zonder bezinksel.

Andere antwoorden (6)

waarschijnlijk heb je de fles op een koude plek laten staan,dan gebeurt dit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan voorkomen dat er een dun laagje bezinksel of witte vlokken in de olijfolie ontstaat. Dit is een proces dat ontstaat doordat de overgebleven natuurlijke wasachtige stoffen soms na het filteren uitvlokken. Dit doet geen enkele afbreuk aan de kwaliteit...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk heeft de fles vrij koud gestaan. waardoor je zou kunnen zeggen dat de olie gestold is. De witte emulsie zal dan verdwijnen als de fles wat warmer wordt. kan geen kwaad verder
anneliez
12 jaar geleden
Doordat je de fles relatief koud bewaard hebt, vind er een scheiding plaats van de vaste en de vloeibare delen van de olie. Op zichzelf kan dit geen kwaad, maar het is toch beter om het te vermijden. Lees maar:

Olijfolie bewaren
Olijfolie kunt u 18 maanden bewaren op een koele, donkere plaats. Niet in de koelkast, want gekoelde olijfolie wordt troebel en dik. Dat verdwijnt eens terug op kamertemperatuur, maar herhaalde temperatuurschommelingen door de olie steeds in en uit de koelkast te halen kan de oliemoleculen breken. Dat is niet bevorderlijk voor de smaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan staat de olijfolie te koud/te lang, dan gaan sommige stukjes stollen.
Niets aan de hand je kunt hem nog gebruiken, even in warm water zetten en het lost op en is weer helder.

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij is het olijf olie welke een tweede of derde persing is, waardoor bepaalde substanties in de olie lomen