Kan ik citroenzuur poeder in een recept vervangen door citroensap van echte citroenen?

En hoeveel moet ik dan gebruiken? (of evt. uit een bolletje) Ik wil vlierbloesemlimonade maken er moet 50 gram citroenzuur poeder in.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
19.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Wannabee, ik heb je bericht gelezen en voel mij vereerd.
Helaas is het al lang geleden dat mijn moeder de rabarberlimonade maakte, ik kan haar nu het recept niet meer vragen...
Zelf ben ik niet zo'n keukenprins, maar wat ik mij van de bereiding herinner is dat er vrij veel kristalsuiker in de rabarbermoes werd meegekookt. Gr. Koos
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat je kok was! Is het misschien een van deze? http://eten-en-drinken.infonu.nl/recepten/53169-rabarber-chutney-rabarber-jam-of-rabarberlimonade.html http://tasty-cookings.blogspot.com/2010/04/435.html http://kokrobin.wordpress.com/tag/rhubarb/ (Google is your friend :-)

Het beste antwoord

Citroenzuur is niet hetzelfde als citroensap.
De stof citroenzuur wordt weliswaar ook in citroensap gevonden, maar de tamelijk eenvoudige chemische samenstelling wordt tegenwoordig uit suiker gesynthetiseerd (C6 H8 O7).
E nummer: E 330
Het wordt gebruikt als zuurteregelaar en conserveermiddel in voedingsmiddelen.
Verkrijgbaar bij een goede drogist.
Voor jouw recept zou ik de aanwijzingen volgen en niet met citroensap gaan knoeien.
Vroeger maakte mijn moeder heerlijke rabarberlimonade met citroenzuurpoeder, puur natuur!
Ook de bereiding van citroenzuur uit suiker is een natuurlijk proces, onder nauwkeurig gecontroleerde omstandigheden bereid.

Gr. Koos.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitleg! Ik denk dat ik het inderdaad maar met citroenzuur poeder ga maken. Maar het is zo lastig verkrijgbaar. Ik was al naar 5 verschillende apotheken geweest, elke stuurde me door naar de volgende waar ze het wel zouden hebben. Ze keken me ook heel raar aan, de meeste hadden er nog nooit van gehoord en ik moest echt doorzeuren dat dit echt in een apotheek te koop zou moeten zijn. De laatste had en kende het wel, maar raadde het via drogisterijen.net te bestellen omdat dat veel goedkoper is. Volgens haar 5 euro voor een halve kilo. Ik heb maar 50 gr. nodig en dat was in die apotheek ook 5 euro. Op haar aanraden besloot ik dus maar via het internet te bestellen. Blijkt alleen in 800 gr. verkrijgbaar te zijn voor 15 euro en met allerlei bijkomende kosten werd het 24 euro. Vind ik wel weer een beetje veel…
Maar goed, jouw rabarberlimonade heeft me overgehaald want dat wil ik ook wel eens proberen dus dan heb ik meer poeder nodig. Ga ik vanavond maar via het internet bestellen. Bedankt!
Heb je nog meer recepten met citroenzuur poeder? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!
Ik heb het citroenzuur uiteindelijk via een andere website besteld voor 12 euro all in. Kwam het daarna in een toko tegen! De limonade staat te trekken en is vanavond om 11 uur klaar, ziet er goed uit!