Wie weet een lekker ovenrecept waar niet teveel calorieen inzitten?

Receptidee

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lust eigelijk bijna alles maar meestal zijn ovenschotels best colorieenbommen vandaar me vraag hier
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je de (slag)room en het meeste vet er maar uitlaat is ELKE ovenschotel calorie-arm. Vooral als je heel veel groente, mager vlees en verse aardappels gebruikt.
Met puree, roomsaus en vet vlees en kaas erover wordt het natuurlijk een heel ander verhaal.....
Een portie lasagne is al snel goed voor 1000 kalorieen (!), terwijl je met allerlei groente, kipfilet, krieltjes, wat kruiden en twee, drie eetlepels olijfolie een heerlijke schotel in elkaar kunt draaien.

Antwoorden (8)

12 jaar geleden
aardappelschotel met krieltjes met zeer weinig calorieen!
dus iedereen kan er met een gerust hart van genieten, en ook nog simpel en snel.

Bereidingstijd: 20-30 minuten Keuken: Internationale keuken Smaak: Hartig Techniek: Bakken in oven Soort gerecht: Ovenschotel Uit eigen keuken: Nee (i)

Ingrediënten voor 4 personen

800 gr. krieltjes; 150 gr. geraspte kaas (van slankie 25 +); 1 courgette; 3 bosuitjes; 4 eieren; zout; peper uit de molen

Hulpmiddelen
Flinke ovenschaal; pan; garde en kom

Voorbereiding
Oven voorverwarmen op 200 graden C.

Bereidingswijze
Krieltjes 5 min. voorkoken. Courgette schoonmaken en in stukjes snijden. Bosuitjes schoonmaken en in ringetjes snijden. Eieren loskloppen. In een kom, de krieltjes, courgette, bosuitjes en de kaas mengen en op smaak brengen met zout en verse peper. Losgeklopte eieren erdoor roeren en het mengsel in een ingevette ovenschaal doen. Zet de schaal ca. 20 minuten in de voorverwarmde oven. Laat het geheel gaar en goudbruin bakken.

Ovenschotel van kip en groente
Lekker, eenvoudig en mager!

Basisinformatie:
Calorieën per persoon: circa 322 kcal
Aantal personen: 4
Bereidingstijd: 10 minuten + 75 minuten in oven
Bron: www.weegclub.nl

Ingrediënten:
1 Aubergine
1 Courgette
2 Paprika's
zout (versgemalen)
zwarte peper
Provençaalse kruiden, knoflook
2 uien
1 doosje champignons
600 gram kippenboutjes
4 tomaten
Olijfolie

Bereiding
Aubergine, courgette, paprika in hapklare brokken snijden, champignons 1 of 2 keer doorsnijden, ui in grove ringen snijden en alles gemengd in een ovenschaal doen (aubergine een beetje onderop, want die heeft het meeste vocht nodig om gaar te worden). Bovenop kippenboutjes leggen en tomaten. Je kunt het geheel kruiden met peper en zout, provencaalse kruiden, knoflook of wat je maar lekker vind, en als laatste sprenkel je een beetje olijfolie over het geheel. De schaal vijf kwartier in de oven zetten op 200 graden.
Serveer de ovenschotel met rijst, pasta, of aardappel,

Zie ook de site magererecepten.nl voor meer recepten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderstaand recept heb ik destijds van de website van de Fitclub gehaald:

Runderfilosoof:

Aantal portie(s): 4
Dit heb je nodig
- 1 stuk(s) ui
- 800 gram aardappelen, afkokers
- 50 gram vloeibare margarine
- 400 g rundergehakt
- 2 dl runderbouillon
- 1.5 dl Halfvolle melk
- 4 g maïzena
- zout
- 1 theelepel Provençaalse kruiden
- versgemalen peper
- 1 g gemalen nootmuskaat
- 25 gram paneermeel
- 25 g gerapte belegen Goudse 30+ kaas
- 15 g halvarine

Ga als volgt te werk:
Schil de aardappelen en snijd ze in stukken. Kook ze in een bodem water in ca. 20 minuten gaar.

Pel intussen de ui en snipper hem. Verhit 25 gram boter in een hapjespan en roerbak het gehakt rul. Voeg de ui toe en bak deze nog ca. 5 minuten mee. Giet de bouillon erbij en laat het geheel ca. 10 minuten op laag vuur pruttelen.

Verwarm de melk in een steelpan. Giet de aardappelen af en stamp ze fijn met de rest van de boter en de melk.

Leng de maïzena aan met een scheutje water, voeg het papje al roerend aan het gehaktmengsel toe en breng het geheel op smaak met zout en Provençaalse kruiden. Breng de puree op smaak met zout, peper en nootmuskaat. Verwarm de oven voor op 200 °C.

Schep de helft van de aardappelpuree in een ingevette ovenschaal. Schep het gehaktmengsel erop en verdeel de rest van de puree erover. Bestrooi de bovenkant met het paneermeel en de kaas en verdeel de boter in vlokjes erover.

Bak de filosoof in ca. 25 minuten goudbruin en krokant. Lekker met een gemengde salade.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ZUURKOOL MET KIP EN PAPRIKA - 3-4 personen

500 gr zuurkool naturel
250 gr kipfilet
1 middelgrote ui
½ rode paprika
kipkruiden
2-3 el (olijf)olie
3-4 middelgrote aardappels
evt. 100 gr geraspte kaas (liefst Gruyère)

Bereiding:
Giet de zuurkool af, maar laat er wat vocht in voor de smaak. Maak paprika en ui schoon en snipper zo klein mogelijk. Snijd de kipfilet in blokjes van ca. 1 cm. Aardappels schillen en in plakjes van ½ cm dik snijden. Aardappelschijfjes goed afspoelen; daarna 3-5 min koken in ruim water (afhankelijk van het soort aardappel; kruimig = 3 min, anders vallen ze uit elkaar). Giet af in een zeef en laat staan tot gebruik.
Oven voorverwarmen op 200º.
Verhit wat olie in de wok en fruit hierin de ui glazig. Wanneer het begint te verkleuren de kipblokjes toevoegen en al roerend bakken tot alle stukjes wit zijn geworden. Voeg kipkruiden naar smaak toe en roer door. Dan de paprika erbij, even goed doorroeren en het vuur half zetten. Deksel erop en 5 min. laten bakken; tussendoor 1x omscheppen.
Dan de uitgelekte zuurkool erbij doen en met een vork uit elkaar trekken. Goed doorroeren en met de deksel erop laten doorwarmen.
Ovenschaal invetten en zuurkoolmengsel erin. Afdekken met aardappelschijfjes. Evt. bestrooien met de geraspte kaas en ca. 25 min. laten bakken in de oven.

TIP: Je kunt i.p.v. aardappelschijfjes ook puree gebruiken om de vulling af te dekken.

VARIANT: Je kunt hier ook een quiche mee maken. In dat geval de aardappels vervangen door (diepvries) (blader)deeg en hier een quiche- of taartvorm mee bekleden. De vulling erin doen. Dan 2-3 eieren loskloppen met 100 ml (kook)room en wat zout en peper. Dit over de vulling gieten, kaas erover verdelen en ca. 25 min. laten bakken in de oven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Visvariatie uit de oven met groenten

Ingrediënten voor 4 personen:

- 2 stuks visvariatie naar keuze (vis met een korstje, AH)
- 1 flinke prei, in ringen
- 2 middelgrote uien, in grove snippers
- 1 zak paprikamix, in reepjes
- 2 eetlepels olijfolie
- Peper en zout uit de molen

Bereiding:

- Verwarm de oven voor volgens de aanwijzingen op de verpakking van de vis.
- Bekleed de bodem van een ovenschotel met bakpapier en verdeel hierover de groenten. Schep ze om met de olie en peper en zout naar smaak.
- Leg de vis er bovenop, schuif de schaal in de voorverwarmde oven en bak de vis af volgens de aanwijzingen op de verpakking. Lekker met aardappelpuree of gebakken aardappels.

Ik weet even niet uit mijn hoofd hoeveel calorieeën er precies in de vis zitten, maar als dat teveel is naar je zin kun je deze ook vervangen door gewone witte visfilet die je zelf inwrijft met wat kruiden. Dek de schaal dan wel af met wat folie als de vis te donker dreigt te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zuurkool met gerulde tataar en aardappelpuree, ook ananas is hier erg lekker bij.

Witlof gerold in een plakje ham en met geraspte kaas van slankie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel gezond, lekker, mager en snel klaar;

Visfilet ovenschotel,

Verwarm de oven voor op 190 graden C.
Vet een ovenschaal in met wat olijfolie.

Snipper 1 rode ui en snijd 4 tomaten in vieren en verdeel dit in de ovenschaal. Strooi er wat tijm over.

Leg zoveel plakjes bacon op een snijplank als je visfilets hebt en leg de visfilets hierop. je kunt het best een stevige vissoort nemen als baars, kabeljauw of leng. Bestrijk deze met tomatenpuree, druppel er wat citroensap over en leg er basilicumblaadjes en plakjes zwarte olijf op (als je tenminste olijven lekker vindt, anders laat je ze weg).
Vouw de bacon om de filets heen zodat je mooie pakketjes hebt.

Leg de pakketjes op de tomaten/uien in de ovenschaal en maal er wat peper en zout over.
Bedek de schaal met aluminiumfolie en zet ca. 15 min. in de oven. haal de folie er vanaf en bak nog 10 min. tot de bacon bruin en knapperig is.
Garneer met nog wat basicumblaadjes en serveer met bijv. peultjes .
amc
12 jaar geleden
Ovenschotel met courgette en aardappelen

Ingrediënten (voor 4 personen):
25 g zonnebloempitten
1 tl tamari (zoute sojasaus)
700 g aardappelen (geschild en in blokjes gesneden)
3 grote courgettes (in plakjes gesneden)
2 el verse basilicum
3 el sojamelk
15 g boter
zout & peper
1 tl paprikapoeder

Bereidingswijze :
Verwarm de oven voor op 180 graden, gasstand 4. Rooster de zonnebloempitten 5 minuten en mix de tamari erdoor. Kook intussen de aardappels gaar, giet ze goed af en zet ze weg. Stoom de courgettes even en doe ze in een ingevette ovenschaal. Bestrooi de courgettes met de zonnebloempitten en de gehakte basilicum. Pureer de aardappelen met sojamelk, boter, zout en peper. Schep de aardappelpuree over de courgettes in de ovenschotel. Bestrooi met paprikapoeder. Bak 25-30 minuten.

Ovenschotel met champignons

Ingrediënten:
* sojabrokken
* ajuin
* tomatenpurree
* sojasaus
* kruiden (voor de sojabrokken vb: vleeskruiden)
* champignons
* wortels
* blik tomaten
* aardappelen
* olie
* oregano, kaneel, peper zout
* bouillon

Stoof een uitje. Voeg de tomatenpurree toe en bak die eventjes mee. Voeg kruiden toe . Voeg bouillon en ene scheutje sojasaus toe. Doe er de sojabrokken bij en laat ze gaar koken. Als de sojabrokken gaar zijn giet je ze af en bewaar je het kookvocht.
Stoof nog een uitje. Voeg er de champignons en wortels aan toe en stoof ze gaar. Doe er de sojabrokken bij en laat ze ook mee stoven. Doe er een blik tomaten bij en een deel van het kookvocht. Kruid af met kaneel, oregano en peper en zout.
Rasp de aardappelen en voeg wat peper en zout toe.
Verwarm de oven voor op 200°C. De de tomatensaus in een ovenschotel. Strooi de geraspte aardappelen er over. Zet in de oven voor 3 kwartier.

Sowieso kan je ovenschotels caloriearmer maken door meer groente te gebruiken en minder vlees, kaas, aardappel, pasta of graan.