Ik heb een emaille gietijzeren braadpan laten vallen. Is deze nog bruikbaar?

Door de val is er van de deksel een stukje emaille afgesprongen en ook van de rand van de pan. Kan dit de gezondheid schaden?
Ik lees her en der dat de pan beter weggedaan wordt... Ik hoop van niet...
Is het nog te herstellen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
17.5K

Antwoorden (2)

Gebroken emaille is niet te herstellen, maar de pan is nog wel bruikbaar. Zorg dat het 'kale' stukje metaal altijd een beetje ingevet blijft, dus na het afwassen even inwrijven met een beetje olie, zodat het niet gaat roesten.
7 jaar geleden
Email is een materiaal dat bestaat uit kiezelzuur, natrium boraat, menie en salpeter. Voor huishoudelijk gebruik is er een email ontwikkeld voor het vervaardigen van pannen dat bestand is tegen thermische schokken kan. Als er stukjes email los springen van de ondergrond ontstaan er snel roestplekken op het onderliggende metaal. Er bestaat ook gevaar dat er nog andere stukjes afbrokkelen en in het voedsel terecht komen. Deze loslatende stukjes email-splinters kunnen zeer scherp zijn en de darm beschadigen.
Het beste is om de beschadigde plek eerst te schuren. De ondergrond moet volledig glad en roestvrij zijn. Eventueel behandelen van Hagesan ( HG), speciale roestverwijderaar en daarna behandelen met emailleverf.
Emailleverf (remaille) kun je kopen bij verfspeciaalzaken en vaak in knutselwinkels.
Ondanks deze reparatie-methodes wordt het gebruik van beschadigde pannen ten zeerste afgeraden, behalve schilfers die nog in het voedsel terecht kunnen komen, kunnen er ook giftige metalen bij de productie verwerkt zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah... Hm, zeer jammer. Beter geen gif in mijn eten...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beetje invetten helpt misschien wel tegen roesten, maar er kunnen ongemerkt schilfertjes af springen terwijl je de deksel op de pan doet.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.