Wat te doen met overtollige okkernoten...

De tijd zal er gauw aan komen dat de okkernoten massaal van de bomen vallen. Wel nu is m'n vraag hoe ik deze best kan bewaren. Ook is m'n wens natuurlijk dat deze van smaak niet verslechten.

Receptjes misschien...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
9.1K

Antwoorden (6)

geef aan het goeie doel :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst maar even opgezocht wat okkernoten zijn... walnoten dus.

Wij krijgen van mijn tante altijd een grote jutezak vol met okkernoten en bewaren deze op een droge plaats. Zo kunnen ze maanden meegaan zonder dat de smaak minder wordt.

Wat betreft recepten: Ze zijn lekker in de salade, lekker in (appel)taarten etc.
Zoek maar eens in google op de combinatie walnoot en recept, geheid dat je genoeg vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de plaats hebt, kun je ze het beste drogen door ze uit te spreiden op oude kranten. Dan komt er geen schimmel bovenop groeien.

Let wel op dat je in huis zo geen muizen of ratten krijgt! Die houden er namelijk heel erg van...
Eekhoorntjes ook, maar die begraven ze vervolgens in de tuin, waardoor je het jaar erop overal nieuwe notenboompjes hebt. Ook leuk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ze niet zelf wilt bewaren, kun je de buren er misschien ook wel blij mee maken ;-)
En je kunt er zoveel lekkere dingen mee maken, zoet en hartig...

http://www.smulweb.nl/zoeken/?query=walnoot&type-recepten=recept

http://allrecipes.nl/recepten/noten-recepten.aspx

Experimenteer en geniet!

(Misschien een walnotensite maken en steeds als je een recept uitprobeert een bericht plaatsen met recept, foto, en verslagje van hoe het smaakte? Voor je het weet heb je dan een complete walnotenhandel en later een walnotenkookboek en en en...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou ze lekker laten liggen voor de eekhoorntjes, muizen en andere knaagdiertjes. Die moeten straks toch ook de winter door...
Waarom zou je ze verzamelen als je niet eens weet wat je ermee aanmoet, terwijl het feitelijk voedsel voor de dieren is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Knabbelnootjes;
Kraak de noten en haal de vliesjes weg. Breek ze in stukken. giet een scheutje olie in de pan en smeer goed uit tot de hele bodem vochtig is. Zet de pan op hoog vuur.
Schep de noten in de pan , maar let op dat ze niet tegen elkaar aan liggen. Bestrooi de noten ruim met zout d.m.v. een zoutstrooier. Neem de pan bij de steel en schud de notenstukjes heen en weer, net zolang tot ze niet meer aanbakken. Na ca. 2 min. zijn ze klaar. Schep ze op keukenpapier en laat afkoelen.

Walnotenolie;
Rooster walnoten zonder dop en schilltjes in een pan. Laat ze afkoelen en voeg wat arachideolie toe en een snufje zout. Doe nu deze olie bij de noten en laat een tijd intrekken. Giet het door een koffiefilterzakje in een schone fles en je hebt zelfgemaakte walnotenolie. Heerlijk in een dressing, vinaigrette of marinade. Je moet er niet teveel van nemen, want het heeft een echte notensmaak.

Notenjam;
Neem 250 gr. gekraakte walnoten zonder schilletjes en hak ze fijn. Kook gedroogde noten eerst een keer op met water om de bittere smaak weg te krijgen.Giet het eeerste kookwater weg en spoel de noten met koud water.Kook dan de voorgekookte noten in 2,5 dl. melk, samen met 250 gr. geleisuiker om ze zacht te maken.
Kook de noten zo lang tot je een papje krijgt. Mix dan alles nog eens goed fijn. Je kunt er dan nog cacaopoeder door doen, zodat evtl velletjes niet meer opvallen, je hebt dan een soort chocopasta. Zodra de jam goed stijf geworden is kan je hem in schone potten doen, vullen tot de rand en direct afsluiten. even op zijn kop op een schone doek neerzetten.

Notenkwark;
Hak de noten in grove stukken. Rooster de noten maar zorg dat ze niet te bruin worden of verbranden. Roer dan een flinke schep honing door wat kwark met een el. melk en meng hier de noten door. Heerlijk op vers geroosterde toast of een toastje.

Toegevoegd na 5 minuten:
Drogen moet je ze uitgespreid op bakblik ofzo op een droge plek. Het liefst in de wind onder een afdak, in de schuur enz. Ook in de oven die nog warm is van het bakken kan je gebruiken om iets te versnellen. Laat ze niet op een hoop liggen want dan gaan ze schimmelen.Zeker niet binnen in de warme kamer, voor je het weet wordt je gek van de vliegjes. Gepeld en schoongemaakt, gevuld in een goed afgesloten pot zijn ze ook lang houdbaar.
amc