Moet moet je bouillon afschuimen/zeven? Wat is het verschil tussen zeven en afschuimen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
17.6K

Het beste antwoord

Afschuimen is het verwijderen van de eiwitten die zich afscheiden bij verwarmen. Ze maken de bouillon niet alleen gevlokt (vies) maar worden na verhitten tegen de kook aan ook bitter. Eiwitten zijn niet te verwijderen door te zeven. Eiwitten verwijder je door af te schuimen of te klaren met geslagen eiwit. Zeven is om harde stukjes ed. te verwijderen. Bouillon zeef je niet maar die wordt gepasseerd door een passeerdoek waardoor echt alle kleine stukjes ook verwijderd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bij het afschuimen haal je alleen de bovenste laag (schuim) eraf. Bij het zeven gooi je alles door een zeef en dan blijft er zuiver en alleen bouillon over waar geen stukjes vlees meer inzitten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zeven hoeft niet, tenzij je ivm een dieet alleen bouillon mag drinken. Afschuimen is wel aan te raden, wordt bouillon helderder door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is afhankelijk van waar voor de bouillon gaat dienen.

Het zeven van de bouillon is aan te raden zodat alle grote stukken uit de bouillon verdwijnen en de bouillon voor alle gebruik beschikbaar is.

Het afschuimen van de bouillon doet men met een schuimspaan en haalt men enkel de vette schuim van de vloeistof af, deze kan bij opnieuw verwarmen een zure smaak aan het product geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het afschuimen doe je met een schuimspaan, tijdens het
trekken van de bouillon, als je de bouillon door een zeef
doet, blijft het vlees, en e.v.t. meegetrokken groente
in de zeef maar ook de hele kleine venijnige botjes.b.v.
als je kippenbouillon trekt willen er wel eens botjes van het vlees los raken, deze vang je op in de zeef.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
afschuimen, haal je de slechte vetten eruit.
met zeven gaat het weer mee.als ik soepballen rundvlees eerst kook, schuim ik deze af en gooi ze dan pas in de soep.