Ik kook op inductie, maar melk kookt steeds aan, wie heeft hier een oplossing voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
34.9K

Het beste antwoord

het heeft niets te maken met inductie of niet...

zorg dat je pan heel glad is van binnen en een beetje vochtig als je de melk erin doet...

Met name bij melk is de samenstelling van belang. Is het vetgehalte hoger, dan zal de melk minder snel aanbranden.
Hetzelfde effect wordt beoogd met een traditioneel huismiddeltje: aan de melk wordt dan vooraf wat suiker toegevoegd.
Een ander oud huismiddel, dat de voedingswaarde van de vloeistof niet noemenswaardig beïnvloedt, is het plaatsen van een knikker in de melkpan.

Voordat u de melk in de pan giet moet u eerst de pan met koud water uitspoelen en een dun laagje water op de bodem laten staan de kans dat de melk nu aanbrand is een stuk geringer.
Hierna doet u een klein snufje (een paar korrels) zout in de pan deze verhindert dat de melk overkookt.
En tevens ontstaat door het snufje zout een evenwicht of u nu warme melk met honing,lekkere cacao of pudding toebereid.
De warmtebron die de melk verwarmt moet u ook niet te hoog zetten en in het begin de melk niet omroeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Pan even omspoelen met water en niet afdrogen, voor je de melk erin doet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij ook, maar geen probleem met aankoken. Gebruik je wel een geschikte pan (bodem)?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook, maar bij mij niet.
Eerst de pan omspoelen, en plaat niet te hard zetten (4 tot 6) en geregeld roeren.

Tussendoor een papje maken van cacao suiker en een scheutje rum. Warme melk erover en even een moment voor jezelf.
Proost!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stroh
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een thl in de thee, ook lekker ;)
Als ik halfvolle melk kook, koekt de pan aan.
Als ik volle melk kook, koekt de pan niet aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spoel de pan waarin u melk wilt koken, eerst met koud water om. U voorkomt dan aanbranden van de melk. Overkoken van de melk voorkomt u door de rand van de pan in te smeren met wat boter. Breng de melk al roerend aan de kook en blijf bij het afkoelen ook roeren. De kooksmaak wordt dan voorkomen en u krijgt geen vel op de melk. Is de melk aangebrand en u hebt een dikke laag onderin de pan, kook er dan een ui in, dan laat de laag vanzelf los. Ook koken met wat zout wil wel helpen. Zout helpt ook om de aangebrande smaak iets te verzachten.

Tip van de schoonmaakdiva's van Rtl4: Klinkt heel raar maar knikkers op de bodem van je pan en je probleem is opgelost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pannen gebruiken die voor inductie bedoeld zijn.Daar zitten namelijk goede bodems in speciaal voor dit soort koken te gebruiken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Melk aankoeken is niet alleen het probleem bij inductie koken.
Het enige middel is pan omspoelen met water en blijven roeren.

Lies