Waarvoor is de witte snijplank in zo'n snijplankset met vier verschillende kleuren (zie foto)?

Ik snap het symbooltje niet zo goed! De rode is voor vlees, de blauwe voor vis, de groene voor groente/fruit, ok dat snap ik maar op de witte staat een kommetje soep? Wie snijdt er nou soep?!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
16.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.josephjoseph-webshop.nl/product/joseph-joseph-snijplankenset-index/24259/ ". Voor het snijden van groente, vlees, vis en gekookt voedsel is het hygi?nisch om verschillende snijplanken te gebruiken. "
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
W00T! We hebben een minnaar op deze vraag!

Het beste antwoord

Dat stelt 'bereid voedsel' voor. Dus alles wat al gaar is.

Toegevoegd na 2 minuten:
"Op de tabjes, die boven de snijplanken uitsteekt is een pictogram te vinden met daarop het soort voedsel dat erop bereid moet worden. Maar ook aan de kleur is dit te ontdekken. Zo staat rood uiteraard voor vlees, groen voor groente, blauw voor vis en wit voor gekookte producten."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enne....die rozevlek dan, heb je die zelf verwijderd of heb je (ongevraagde) hulp gehad?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ongevraagde hulp! Snik!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, nu snap ik het :) Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (3)

Stokbrood bij de soep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brood... Tis een boodmandje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Broodmandje natuurlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Broodmandje dat in de fik staat? Bij mij komen er kringeltjes bovenuit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja vers warm brood hihihi
Een professionele set snijplanken bestaat uit 6 planken. Rauw vlees en rauw gevogelte mogen nl. niet op dezelfde plank worden gesneden i.v.m. "kruisbesmetting". Ook gaar vlees moet weer op een aparte plank worden gesneden, omdat het anders weer besmet kan raken door de "rauwe" planken.

Voor elk productsoort is er dus een speciale kleur snijplank. Dit is duidelijk en hygiënisch.

Rood = rauw vlees

Blauw = vis

Geel = gevogelte

Groen = groente

Bruin = gaar vlees

Wit = neutraal; deze wordt vaak gebruikt om brood op te snijden.

Je kunt jouw witte plank dus gebruiken voor brood, of er voor kiezen deze voor rauw gevogelte te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je thuis doet moet je uiteraard helemaal zelf weten; in de horeca mag het niet. Als Rob Geus het ziet, wordt-ie er niet vrolijk van, hahahaha!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uwij hebben in de zaak ook nog geel, en donkerrood, voor gegaard vlees...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals je hierboven hebt kunnen lezen (...) is geel voor gevogelte en bruin (of donkerrood) inderdaad voor gaar produkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens! Maar ik maak de regels niet....
Sowieso het hele hygiënegebeuren schijnt erg moeilijk vol te houden. Wij werken ook met die plastic dingen, maar zodra er een is gebruikt gaat die meteen door de afwasmachine; zo moeilijk is dat toch niet, zou je zeggen...
Als het niet (goed) wordt schoongemaakt ligt het vaak aan ongeïnteresseerdheid, luiheid, of gewoon er geen zin in hebben. Ik kan daar heel slecht tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oja, zijn houten planken hygiënischer? Ik heb daar altijd juist een beetje een vies idee bij, omdat er met snijden zo'n sneetjes in komen en ik heb altijd het idee dat daar etensresten in blijven zitten, hoe goed je hem ook afwast. Vooral van die houten planken waar vlees op is gesneden ben ik een beetje vies!
Maar met heet sodawater afwassen dus? Bedankt voor de tip! Ga ik eens proberen.