Zit er verschil tussen margarine en braad boter?

Je kunt voor het braden van vlees braadboter of margarine gebruiken,
Wat is het verschil tussen deze twee??
De smaak? Of is het toch de bestanddelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
29.8K

Het beste antwoord

Bak-en braadboter bevat 97 % vet en bijna geen water.
Er is een eiwitrijk weipoeder aan toegevoegd , dat het bruin worden bevordert en lecthine, dat het spatten van de boter vermindert. Deze boter bevat ook smaakstoffen waardoor je een lekkere jus krijgt.

Margarine is neutraal van smaak. Het bevat ong. 80 % vet
en heeft dus hierdoor meer water. Het is geschikt om aardappelen, vlees en groenten te bakken, maar ook zoet gebak kan uitstekend gemaakt worden met margarine.
Het nadeel is echter dat het minder smaak geeft dan boter en het meer spattert doordat er meer water inzit.

Bedenk echter dat vet niet slecht is en je het zelfs nodig hebt! Je wordt niet dik van het vet van boter. Je wordt dik van een overmatige koolhydratenconsumptie en niet zozeer van verzadigde vetten. Met echte boter verstoor je ook de omega 3 en- 6 vetzuurbalans niet zozeer als met margarine. Door de goedkope margarine's is linolzuur (omega 6) zwaar oververtegenwoordigd en het aandeel omega 3 enorm ondervertegenwoordigd. Veel linolzuur is
slecht voor de mens. Het kan hartinfarcten uitlokken, het kan het immuunsysteem verlammen en ligt ten grondslag aan tal van aandoeningen waarin ontstekingsprocessen en afwijkingen van het immuunsysteem, zoals reuma, astma en kanker. Doordat onnatuurlijk veel linlzuur ook lichaamscellen minder gevoelig maakt voor insuline, kan dit weer diabetes tot gevolg hebben.

Ik neem zelf voor juist een goed stukje vlees dus altijd bak/braadboter. Niet te vergelijken met margarine!!
Het houdt niet alleen de omgeving schoner tijdens het bakken, maar heeft ook zoveel meer smaak dan margarine.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het uitzoeken

Andere antwoorden (2)

In braadboter zit minder water, waardoor het niet zo spat als met margarine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit sowieso verschil tussen boter en margarine. Boter is van dierlijke oorsprong. De tegenwoordige margarines zijn van plantaardige oorsprong. Een speciaal bak- en braadproduct spat minder snel dan boter en margarine. Dit heeft met het vochtgehalte te maken.