Is deze runderhamburger gaar genoeg?

Voor mijn gevoel is hij nog wat rosé van binnen, maar ik eet ze anders ook altijd in standje oude schoen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Koken
16K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik zou het zelf niet doen..

Antwoorden (2)

Gaar genoeg?
Wat bedoel je met 'standje oude schoen'?
-----
Rund mag rood zijn van binnen, denk aan biefstuk, rood, medium of doorbakken.
De vraag is of jij het lekker vindt, dan wel of je het vertrouwt. Maak je dit zelf of krijg je het ergens anders voorgeschoteld?
Hoe vers is deze hamburger of gaat het je puur om het idee: je gevoel zegt het is nog te rosé van binnen?
Uitgaande van het laatste is het wellicht nog niet lang genoeg gebakken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Standje oude schoen is ongeveer kapotgebakken ;).
Ik dacht ook dat je rund rose of medium kon eten maar schijnbaar geldt dat niet voor hamburgers.
Hij is vers de vriezer ingegaan en vanavond gebakken (door mijzelf), maar ik zat niet op te letten en heb niet echt op de baktijd gelet. Hij smaakte prima! Maar vond ze bij nader inzien nog te roze van binnen. Nu vraag ik me af of ik ze nou teveel doorbak en dit een correcte kleur is of dat ik deze gewoon te kort in de pan gehad heb (kook leek).
Amadea
4 jaar geleden
Je zult het vannacht of morgen wel merken of het in jouw maag ook goed gegaan is...
Te heet en te kort in de pan gehad. Dat kun je zien omdat de buitenzijde bijna zwart is en de binnenzijde dus nog rood. De binnenkant heeft niet lang genoeg warmte gekregen om te kunnen garen.
LeonardN
4 jaar geleden
-min "Rund mag rood zijn van binnen"
Juist, maar GEMALEN rundvlees niet, de klassieke denkfout in deze.
Nee, een hamburger ook die van rundvlees moet goed doorbakken zijn. Anders dan een heel stuk rundvlees.

https://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/burger-van-de-barbecue-rood-of-doorbakken.aspx
"
Waarom een rode hamburger gevaarlijk is
Het eten van een niet-gare hamburger kan namelijk gevaarlijk zijn. Dat komt omdat de meeste hamburgers uit gemalen vlees bestaan. Ziekmakende bacteriën als E. coli en salmonella kunnen zich nestelen aan de snijranden van rauw vlees. Bij hamburgers kan dit dus ook binnenin het vlees zijn. Bak je burger dus altijd goed door, daarmee voorkom je dat je ziek wordt. Als een steak uit 1 stuk bestaat, kun je hem rosé eten. Als je de buitenzijde goed bakt, maak je alle bacteriën dood. Maar ook bij een biefstuk is volledig doorbakken de meest veilige keuze.
"

Overigens (en ja dat is anekdotisch bewijs) eet ik ze zelf nog minder gaar van binnen en ben ik er nooit ziek van geworden.
Het is en blijft altijd een kansenspel, waarbij doorbakken de kans op voedselbesmetting verkleint.
.
====
Voor de mensen die zich afvragen hoe het dan met rauwe gemalen rundvlees zit welke normaliter nier gebakken wordt:

https://www.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2016/12/pas-op-van-halfrauwe-hamburger-kun-je-ziek-worden
"
Maar hoe zit dat dan met ons broodje tartaar of filet americain? „Voor tartaar gelden strengere eisen”, zegt Patricia Schutte van het Voedingscentrum. „En in filet zitten vaak conserveringsmiddelen. Toch is het aan te raden beide niet te geven aan kinderen, ouderen en zwangere vrouwen.”
"
Toegevoegd op 23 december 2019 19:16: tekst
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Op zich een logische (en ook goed om te lezen dat jij het tot op heden overleefd hebt), maar waarom mag rundertartaar dan wel rauw gegeten worden en rundergehakt niet?
LeonardN
4 jaar geleden
Goeie tegenvraag! https://www.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2016/12/pas-op-van-halfrauwe-hamburger-kun-je-ziek-worden Maar hoe zit dat dan met ons broodje tartaar of filet americain? „Voor tartaar gelden strengere eisen”, zegt Patricia Schutte van het Voedingscentrum. „En in filet zitten vaak conserveringsmiddelen. Toch is het aan te raden beide niet te geven aan kinderen, ouderen en zwangere vrouwen.”
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Omdat filet american meer e nummers en rommel als vlees bevat.