Is dit Chinese maaltijdsoep?

Ik wil een Chinese maaltijdsoep maken, doe ik hier aan alle eisen?

250 gram gehakt
150 gram geraspte wortel
2 pakjes gezeefde tomaten
1 flesje conimex woksaus sweet and sour
1 bakje tauge
2 bouillonblokjes (kruiden)
125 gram woknoedels
conimex wokolie

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.2K
bamibal
12 jaar geleden
Dat ligt eraan wat de eisen zijn. Conimex is natuurlijk niet Chinees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij hoort er kip in en geen gehakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was aan het twijfelen tussen kip en gehakt en conimex stond op de AH site ;).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me een apart soepje worden, wil je er soepballetjes in draaien?
Het lijkt me niet echt Chinees, maar misschien vind je het wel heel lekker.
Dit klinkt echt als zo'n experimenteer-recept.
Ik zou zeggen, probeer het uit, en als het lekker wordt, is het Chinees-achtige Maaltijdsoep op z'n iMoekieZz :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nouja, we moeten voor school een maaltijdsoep maken. Het moet een recept van internet af halen en niks veranderen. Maar kip/ham vinden we niet lekker dus ik maak nu een eigen versie van 'Chinese' tomatensoep maar hij moet wel nog voldoen aan de schijf van vijf ;/ iMoekieZz
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke 'eisen'?
Om Chinees te zijn ? Om gezond te zijn ? De schijf van vijf ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schijf van vijf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet je hoe dan ook die fles zoute, zoete woksaus er uitlaten ; gewoon een klein beetje ketjap in de bouiilon volstaat ruimschoots.
http://www.keukentips.nl/recept.php?id=5459
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Traditionele Chinese maaltijdsoep met eiermie recept Ingrediënten:
2 nestjes eiermie, ± 100 gr
8 gedroogde Chinese champignons
2 dl kippenbouillon
1 losgeroerd ei
zout en peper
2 theelepels sesamolie
1 teentje knoflook
2 schijfjes verse gemberwortel
250 gr gaar kippe- of varkensvlees in reepjes
150 gr Chinese kool in reepjes
1 middelgrote prei, in ringetjes
1 blikje bamboescheuten in reepjes
3 eetlepels Chinese sojasaus Bereidingswijze:
Bereid de mie zoals aangegeven op de verpakking.
Spoel de mie af onder stromend koud water.
Laat hem goed uitlekken.
Leg de gedroogde champignons in een kommetje.
Schenk zoveel kokend water erover dat ze goed onder staan
Week ze ± 30 minuten.
Verwijder daarna de stelen en snijd de hoeden in smalle reepjes.
Zeef het weekvocht en voeg 2 dl hiervan toe aan de bouillon
Voeg aan het losgeroerde ei wat zout, peper en de sesamolie toe.
Bak hiervan een omeletje.
Laat de omelet afkoelen en snijd hem in smalle reepjes
Verhit de olie in een wok.
Fruit hierin 30 seconden de knoflook en de gemberwortel
Verwijder ze daarna uit de olie.
Bak dan onder voortdurend omscheppen het vlees even in de olie en voeg vervolgens de kool, prei, bamboescheuten en paddestoelen toe.
Schep alles enkele malen goed om.
Doe daarna de bouillon erbij en laat alles 5 minuten zachtjes koken.
Doe de mie erbij.
Laat de soep nog 1 minuut koken.
Voeg de sojasaus en eventueel nog wat zout toe.
Schep de soep in kommen of borden en strooi de reepjes omelet erover. Smakelijk eten !! Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.mijnlekkersterecepten.nl/chinees/10582-traditionele-chinese-maaltijdsoep-met-eiermie.html

Antwoorden (4)

Als ik je recept lees, denk ik: Dit is wel een erg vernederlandste versie van een Chinese maaltijdsoep. Ik mis namelijk de knoflook en sojasaus (of is sweet and sour ook een echte sojasaus?)

Ik vond (zie bron) een recept dat ik dichter bij een echte Chinese maaltijdsoep vind liggen. Overigens kun je ook Heinz tomato frito gebruiken voor een Chinese soep. Ik maak zelf regelmatig een gewone Chinese tomatensoep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is moeilijk aan te geven wanneer je aan een bepaalde eis voldoet. Maar wil je bijvoorbeeld een chinese tema doen met wat vrienden of famillie, dan is het toch prima.
Naast het bord wat stokjes en het is helemaal compleet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn evenveel recepten van chinese maaltijdsoep dan van hollandse groentesoep met balletjes. Als je een week iedere dag bij je vrienden die soep gaat eten, zal hij iedere keer anders zijn, omdat ze het allemaal vroeger op een andere manier gegeten hebben, en dat blijft hangen.
En zo is het met de chinese soep ook, noordelijk China eet anders dan zuid of west. Dus het is altijd goed,zolang er wat smaakmakers in zitten die chinees zijn
anneliez
12 jaar geleden
Het zou best een lekkere soep kunnen worden, maar heeft met chinese tomatensoep weinig te maken. Alleen de wokolie heeft al een specifieke smaak zeker als je er gehakt in bakt. Gehakt zit ook nooit in een chinese tomatensoep, hooguit wat kippenvlees. meestal zit er niet eens vlees in. Maar wat let je om er een eigen draai aan te geven? Dat is juist het leuke van koken , je hoeft niets maar mag alles.

Een echt lekkere chin. tomatensoep maak je bijv. zo;

Breng ruim ½ l. water aan de kook, doe er dan 1 kippenbout in, 1 kippenbouillontablet, 1 ui en 2 t. uitgeperste knoflook.
Laat dit zo'n 1-1½ uur pruttelen tot de kip gaar is.
Haal alle ingrediënten met de schuimspaan uit de soep en als de kip afgekoeld is, haal je het vlees van de botjes en plukt het fijn.
Doe nu 1 pak gezeefde tomaten of ontvel een paar verse die je fijnsnijd, bij de bouillon en breng weer aan de kook.
Roer nu in een ander kommetje;3 eetl. bruine suiker,
2 eetl. ketjap manis of zoete sojasaus, 1 el. azijn, 1 theel sambal, 1 theel. djahe of gemberpoeder, een beetje sereh.
Roer dit door de soep.
Roer wat maizena aan met wat water en bind de soep hiermee. Doe er nog 1 handje mihoen bij en laat de soep
nog ca. 20 min. zacht koken en doe er dan de kip weer bij. Laat dit dan alleen warm worden in de soep.
Je kunt er nog op het laatst fijngesneden prei door roeren.
amc