Wat kun je nog meer met boerenkool behalve er stampot van maken?

van m'n beste buur een baal boerenkool gekregen maar ben na 3 dagen boerenkoolstampot het een beetje zat.

Wat kan ik nog meer maken met boerenkool?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij vriezen het altijd in als het van de tuin komt:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook heel veel boerenkool maken en die invriezen. Dan hoef je het niet dagen achter elkaar te eten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard bedoelde ik boerenkoolstamppot... Was iets te snel met typen

Antwoorden (9)

Indische boerenkool
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou er de zogenaamde 'Boerenkoolkroketjes' van kunnen maken. Is weer eens iets anders....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het gewoon koken als normale groente, met aardappels en vlees, maar dan krijg je in je bord natuurlijk wel weer een soort stamppot.

Je kunt het ook bijvoorbeeld roerbakken, en ik heb zelfs wel eens een soort groentenlasagne met boerenkool gemaakt - al vond ik dat zelf niet direct een groot succes. Boerenkool is ERG sterk van smaak, en niet zo'n 'allemansvriendje' als bijvoorbeeld prei of courgette.

In de site op de link vind je meer alternatieven met boerenkool - heel andere smaken stamppotten, maar ook heel andere bereidingswijzen, waarmee je je voorraad wel op moet kunnen krijgen.

Overigens laat boerenkool zich na schoonmaken uitstekend invriezen, dus je hoeft niet per se dagen achter elkaar hetzelfde te eten natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soep, is echt heerlijk maar als ik eerlijk ben smaakt het vooral naar boerenkoolstampot. Dus als je die zat bent is het denk ik geen goed idee.

Maar dat geldt voor alles wat je ermee doet. Aan boerenkook zit gewoon een hele duidelijke smaak, dat maskeer je niet makkelijk.

Toegevoegd na 55 seconden:
boerenkook??????, nou ja ik bedoel boerenkool natuurlijk
12 jaar geleden
toen we in nederland waren hebben er een gevulde pizza van gemaakt...
je maakt 2 deegbollen voor de pizza,
pak een wok, doe er wat olijf olie in, en bak de boerenkool totdat hij gaar is..
bak wat spekjes
laat het afkoelen...
leg de pizzadeeg op een bakplaat,
leg daar op de boerenkool,
dan de 2e pizzabodem en leg die er boven op...
en bak de pizza af in een voorverwarmende oven zo'n 30 a 40 min op stand 180 graden in een gas oven...
en een elektrische oven 200 graden

buono!!!!

Toegevoegd na 1 minuut:
als de boerenkool klaar is de spekjes er door roeren

Toegevoegd na 12 minuten:
je kan deze pizza ook met andijvie maken, en dan is dit het eind resultaat....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lekker...
Traditionele Portugese, groene soep. Omdat er in Nederland geen Portugese kool te koop is, bereid met boerenkool.

Ingrediënten:
scheutje olijfolie
1 kilo aardappelen, geschild en in stukjes gesneden
200 gram boerenkool
1 liter bouillon, kip of kruiden (naar eigen smaak)
1 ui fijngesneden
2 teentjes knoflook in stukjes gehakt
100 gram chorizo in plakjes

Bereiding:
Kook de aardappels in de bouillon met de ui, knoflook totdat de aardappelen zacht zijn. Snijd intussen de kool in zeer fijne reepjes en bak de plakjes chorizo in een scheutje olijfolie tot ze bruin zijn. Pureer de soep met de staafmixer en voeg de kool en chorizo eraan toe. Naar smaak versgemalen peper en zout toevoegen en een scheutje olijfolie. Laat het nog een paar minuten doorkoken tot de kool gaar is en serveer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit recept vind ik echt onweerstaanbaar lekker:

Gebakken spruitjes en boerenkool, met seitan en zongedroogde tomaat

Voor 4 personen:
2 el olijfolie
1 cup sjalotjes
2 potjes seitan
2 cups spruitjes
4 teentjes knoflook
1/2 tl tijm
1/4 tl dragon
1/2 tl basilicum
1/2 cup zongedroogde tomaten
2 cups aangelengde bouillon
1/4 cup rode wijn (of rode wijnazijn, of balsamicoazijn/appelazijn, of gewoon weglaten)
4 cups gesneden boerenkool

Sjalotjes en seitan een minuut of 7 bakken met wat olie. Spruitjes toevoegen en 3 verder bakken. Knoflook en kruiden toevoegen. Zongedroogde tomaten toevoegen. Bouillon en wijn toevoegen. Zodra het kookt de boerenkool erbij doen. Als de boerenkool wat slapper geworden is, deksel erop en een minuut of 5-7 op zacht vuur laten. Naar smaak zout en peper toevoegen.

In plaats van seitan kan je ook tofureepjes, lustice of quorn gebruiken, daarmee is het ook lekker. Ik vind het zelf lekker met gekookte tarwe, spelt of kamut, maar met rijst of aardappel kan het vast ook goed.
De boerenkool lijkt wel een compleet andere groente dan bij stamppot, echt heerlijk en een zeer goede afwisseling.

Dit recept is afkomstig uit het fantastische kookboek Veganomicon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb eens een quiche ermee gemaakt, toen ik een pakje in de vriezer had en het te weinig was om er een pan boerenkool van te maken. Hij was erg lekker.

Je hebt nodig;
250 g. bloem,
125 g. zachte boter,
2 el. water,
beetje zout,
200 gr. diepvries boerenkool,
2 rode uien,
zout, zwarte peper,
150 g. geraspte Cheddarkaas,
120 g. walnoten,
3 eieren,
200 ml. slagroom,
100 ml.melk.

Maak van de eerste 4 ingrdiënten een deeg voor de bodem van een ingevette springvorm (24 cm.)
Maak ook een opstaand randje van deeg in de vorm en leg er een vel bakpapier op om hier een steunvulling van gedroogde bonen o.i.d. op te leggen. Dit heet blind bakken omdat door het gewicht van de vulling de bodem plat blijft en in vorm. Bak de bodem in ca. 10 min. bij 200 graden C. Verwijder de steunvulling.

Snipper de uien en meng ze door de ontdooide boerenkool. Kruid met peper en zout.
Schep de geraspte Cheddar en de gehakte noten erdoor
heen en doe alles op de voorgebakken taartbodem.
Vermeng de eieren met de room en de melk en giet dit over de vulling.

Zet de quiche terug in de oven en bak in ca. 30 min. goudbruin.

Hij smaakt trouwens ook met spinazie ipv boerenkool erg lekker.

Toegevoegd na 19 minuten:
Ook heel apart en weer een andere smaak;

Snipper 1grote ui en bak deze glazig in wat olie. Schil enkele aardappels en snijd ze in blokjes, doe ze bij de ui.
Giet hier water bij totdat de aardapels bedekt zijn.
Doe hier fijngehakte, gewassen boerenkool bij.
Doe hier instant bouillonpoeder bij, flink wat kerriepoeder en een beetje kaneel. Laat 30 min. koken. Daarna evtl. nog wat nakruiden naar smaak.

De verhouding die ik gebruik is voor 2 pers. Dat zijn 300 gr. boerenkool, 5 grote aardappels, 1 afgestreken eet. bouillonpoeder, 2 afgestr. eetl. kerrie en 1 theel. kaneel.
amc
12 jaar geleden
Je kunt er ook boerenkoolburgers van maken.

Hier heb je het recept.

Snack of lunchgerecht. voor 4 personen.

3 eetl. boter,
1 grote ui, fijngesnipperd,
150 g gerookte ontbijtspekreepjes,
250 g vers gesneden boerenkool,
200 g gekookte aardappel, gestampt,
zout en versgemalen peper.

Bereiden:

Verwarm 1 eetlepel van de boter in een koekenpan met antibaklaag en fruit hierin de ui in 5 minuten op lage stand zacht en lichtbruin. Voeg de spekjes toe en bak ze een paar minuten tot ze krokant zijn. Leg de kool bovenop de spekjes en roerbak een paar minuten. Voeg een paar eetlepels water toe en laat de kool met een deksel op de pan nog 3 minuten stoven zodat hij wat slinkt. Laat in een vergiet goed uitlekken. Schep dan de boerenkool met de spekjes bij de gestampte aardappel en breng op smaak met zout en peper. Maak 8 kleine burgers van het boerenkoolmengsel. Verwarm de rest van de boter en bak ze in circa 3 minuten per kant krokant. Let op: door de suikers in de kool kan deze snel verbranden, dus houd de warmtebron laag.

Smakelijketen!!