Wat is het verschil tussen paneermeel en rijstmeel?

Ik wil graag vegetarische rijstburgers maken en heb een recept gevonden, maar daar schrijven ze dat men paneermeel nodig hebben.

Ik lees net dat paneermeel gebruikt wordt om de buitenkant te bedekken, dus om een krokant korstje te krijgen...

Vraag 1) Zijn er veschillen tussen paneer- en rijstmeel? Zo ja, welke?

Vraag 2) Krijg je met rijstmeel ook een krokant korstje op de buitenkant? Kan men rijstmeel ook als alternatief gebruiken voor paneermeel? Is deze geschikt of niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
5.9K

Antwoorden (4)

Paneermeel is eigenlijk geen meel, maar broodkruim. Dat is natuurlijk wel weer van meel/bloem gemaakt.

Paneermeel bestaat uit grove korrels die tijdens het bakken vet opnemen en daardoor voor het krokante korstje zorgen.

Rijstmeel is veel fijner van structuur en zal daardoor ook een minder krokant korstje opleveren.

Als je geen paneermeel in huis hebt kun je dat zelf maken door oud brood te drogen in de over en daarna te vermalen/verkruimelen.

Toegevoegd na 20 seconden:
oven, bedoel ik.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt ook paneermeel maken van beschuitjes, crackers, of zelfs cornflakes.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is dan of ik ook vegetarische rijstburgers kan bakken zonder paneermeel en dergelijke? Kan dat? Voor mij hoeft het niet krokant te zijn, maar de vraag is, of het dan nog mogelijk is om er zachte burger van te maken? Of is paneermeel en dergelijke echt niet te missen bij het maken van burgers???
Paneermeel is van tarwe, en rijstmeel (natuurlijk) van rijst. Je kunt in plaats van paneermeel ook een beschuit verkruimelen, of een oude boterham roosteren (kan heel goed in de magnetron) en verkruimelen.
Rijstmeel is geschikter om pap van te koken, daar kan je geen krokant korstje mee bereiken.

Toegevoegd na 52 minuten:
Natuurlijk kan je ook zonder paneermeel dat recept maken. Het zal alleen dan niet echt een burger worden, maar meer een schijf.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is dan of ik ook vegetarische rijstburgers kan bakken zonder paneermeel en dergelijke? Kan dat? Voor mij hoeft het niet krokant te zijn, maar de vraag is, of het dan nog mogelijk is om er zachte burger van te maken? Of is paneermeel en dergelijke echt niet te missen bij het maken van burgers???
Rijstmeel is te vergelijken met bloem, maar dan glutenvrij.
Als je je vegaburger in paneermeel rolt, krijg je een korstje als bij een kroket. Als je je vegaburger in rijstmeel rolt, zal de buitenkant worden als van een frikandel.
12 jaar geleden
Vraag 1; Ja, er is een wezenlijk verschil in structuur. De grovere structuur van paneermeel of broodkruim zorgt voor een dikkere krokante laag die als een soort 'jasje' om de vulling ligt.
Vraag 2; Rijstmeel bakt mooi krokant. Vlees en vis bestoven met rijstmeel,krijgen bij het bakken een mooie krokante laag. Zelf heb ik het nooit bij vegetarische burgers geprobeerd, dus kan uit eigen ervaring niet bevestigen dat het ook hier werkt, maar ik kan me slecht voorstellen dat het niet zou werken bij vegetarische burgers.
amc