hoe krijg ik de klonten uit het pannenkoekenbeslag?

Binnenkort moet ik weer pannenkoeken gaan bakken in het buurthuis voor de kinderen uit de wijk, maar ik krijg de klonten nooit uit het beslag, al roer ik me helemaal suf.

Hoe los ik dit op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
48K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het erg dat er klonten in zitten? De hele grote kun je inderdaad met een vork vermorzelen, maar de kleinere bederven een pannekoek toch niet?

Antwoorden (11)

Met een vork de klonten kapot maken tegen de rand, zo do doen wij het altijd,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het maken van het beslag met de mixer in het beslag (Of al kloppende) het meel via een fijn vergiet / zeef in het melk/ei mengsel kloppen. Zo voorkom je dat klonten ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kloppen met een garde zorgt ervoor dat klonten verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je alle bloem er in één keer bij doet, dan is de kans groot dat je mengsel gaat klonteren en is het moeilijk om alle klontjes er nog uit te krijgen. Als je niet zo handig met de garde bent en niet tegelijk kunt gieten en roeren, dan voeg je steeds een klein beetje bloem toe, waarna je het direct door het mengsel roert. Dit duurt wat langer, maar geeft je wel een prima resultaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roer eerst de eieren los, voeg de helft van de melk en alle bloem toe. Meng dit tot het glad is....is wel zwaar omdat het een dikke massa is, maar op die manier zijn de klonten er makkelijk uit te draaien. Voeg daarna in gedeelten de melk toe, steeds mengend tot deze goed is opgenomen alvorens nieuwe bij te gieten. Resultaat: een mooi glad beslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er klonten ontstaan en je krijgt ze niet meer weg giet dan de beslagmassa compleet door een zeef en roer alles wat blijft liggen erdoor heen vanuit het zeef.
Alles wordt dan mooi glad.
Blijven er dan nog klontjes in het zeef achter gooi die dan weg.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonde om het meel weg te gooien, echt niet nodig.
Dus een -
Door de bloem altijd te zeven en krachtig te kloppen met de garde of mixer. Ik gebruik altijd de kloppers van de mixer (nooit klonters). Ook doe ik eerst de helft van de melk erbij, goed kloppen en dan de andere helft van de melk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat met een vork platdrukken tegen de rand is inderdaad zeer effectief. Werkt bij ons altijd en stevig nakloppen met de vork! Vroeger werd de mixer voor het kloppen gebruikt door mijn moeder. Dit zou je ook kunnen proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe het meel in een kom, voeg de eieren toe.
Zelf doe ik wel eens een eitje extra.
Doe daarbij een heel klein snufje zout en peper.
Geeft een heerlijke smaak.
Je kunt gewoon het goedkoopste pannenkoekenmeel nemen hoor.
Doe er een heel klein beetje melk bij, goed roeren.
Doe de rest van de melk echt in HELE KLEINE GEDEELTEN erbij.
Wel steeds zorgen dat de melk doorgeroerd is, voordat je het volgende kleine gedeelte melk toevoeg.
Het maakt niet uit met hoeveel meel en eieren je begint.
Je kunt eventueel alle beslag gelijk maken, maar dan moet je kom of pan wel groot genoeg zijn.
Maak je beslag niet te dun.
Soms heb je minder melk nodig, dan op het pak staat aangegeven.
Even bij je eerste pannekkoek proberen.
Een mixer is in principe niet nodig, zolang alle melk er niet bij zit, ook nog NIET gebruiken.
Gebruik maar een heel klein beetje olijfolie om te bakken.
Soms kun je dit ook door het beslag doen, maar het werkt niet altijd. (afhankelijk van het merk)
Als je beslag in de pan doe, geef deze ook even de kans om te bakken en ga niet gelijk aan die pannekoek zitten of proberen te draaien.
Dan gaan ze altijd stuk.
Als je ziet dat de pannekoek de juiste kleur heeft, dan pas draaien.
Rustig andere kant bakken, bij de juiste kleur, eruit halen.
Pannenkoekenmeel maken en bakken is super leuk en heel snel gedaan.
Weet zeker dat je op deze manier geen klonten in je beslag heb en super gladde en lekkere pannenkoeken.
Gezellige dag.

Toegevoegd na 19 minuten:
Sorry, het onderste stukje is eigenlijk een toevoeging van het bakken, omdat ik om me heen zie dat daar ook heel veel mee mis gaat.
Dit had ik misschien als reactie moeten toevoegen, dus ik hoop dat mijn antwoord blijft staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe het pannenkoekenmeel eerst in een kom. In het midden van het meel een grote kuil maken met een juslepel. Daarin een beetje melk gieten. Mixer op de laagste stand en voorzichtig door de melk roeren en steeds een beetje meel van de rand meenemen. Als het beslag dik wordt weer wat melk toevoegen en voorzichtig verder mixen. Op deze manier heb ik altijd een beslag zonder klonten. Daarna voeg ik pas ingredienten als eieren, snufje zout etc toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het werk maak ik dagelijks circa zon 8 liter beslag, en doe dit gewoon met een staafmixer, en heb nog nooit klonten in me beslag gehad.... Doe altijd eerst, melk, eieren, daarna meel langzaam beetje bij beetje, zout en ongeveer een eetlepel bakpoeder (op 1 liter een mespuntje)
Daarna suiker.
Maak die 8 Liter binnen 5 minuten.... Ik zie hele lange moeilijke verhalen, ma dit is het makkelijkste vind ik...
Succes