Welke alternatieven zijn er voor eireren???

Eieren worden vaak gebruikt in gebakken produkten omdat zij een bindende kwaliteiten hebben. Ik wil graag vegetarische burgers bakken maar ik wil er geen eieren in doen, bestaan er alternatieven hiervoor?

Wat kan ik het best als alternatief voor eieren gebruiken?

Iemand enige tips of adviezen?

Gezonde nieuwjaar en veel liefs

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben hier al heel lang naar opzoek. Maar in NL is hier niet aan te komen.
Amerika heeft wel verschillende alternatieven.
Ik ben de namen weer vergeten. ( omdat ik mijn zoektocht heb opgegeven)

Antwoorden (2)

Het is vrij lastig en hangt sterk af van het gerecht / de precieze toepassing van de eieren. Maar soms kun je ze gewoon weglaten, en soms zijn ze prima te vervangen door een ander eiwitrijk vocht ; een scheutje melk of slagroom bijvoorbeeld. Ze worden echter ook vaak gebruikt als bindmiddel wanneer ze stollen, en dan wordt het lastiger weg te laten. Melk en allesbinder wellicht.

In de bron vind je een recept/handleiding voor het bakken van veganistische burgers(helemaal zonder dierlijke producten dus ook geen kaas, melk of eieren. wellicht staan daar voor jou interessante tips tussen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke vrucht die een hoog pectinegehalte heeft is geschikt om ei te vervangen. Banaan is een goed voorbeeld, maar je kunt ook heel goed peren of appelmoes gebruiken! Wil je pannenkoeken maken? Doe dan een gepureerd banaantje door het beslag in plaats van ei. Ook in taart zijn vruchten ideale eivervangers.
1 ei = 1/2 rijpe banaan of 60 ml appelmoes (3 eetlepels).

Als je lijnzaad met een beetje water mengt en dit een tijdje laat staan, ontstaat er een eiwitachtige substantie. Daarmee kan je heel goed eiwit vervangen. Maar lijnzaad geeft wel een bepaalde smaak aan het gerecht.
1 ei = 1 eetlepel gemalen lijnzaad in 3 theelepels water.

Vrijwel alle sojaproducten zijn geschikt als eivervanger: sojamelk, sojayoghurt en sojaroom, maar ook tofu. Voordeel van sojaproducten is dat ze geen smaak geven aan het gerecht, maar wel de functie van ei vervangen. Voor tofu geldt dat het ook makkelijk de smaak van ei aanneemt.
1 ei = 50 gr tofu
1 ei = 60 ml soja yoghurt naturel
1 ei = 50 ml sojaroom
1 ei =80 milliliter sojamelk

Wat ook nog mogelijk is: biologische eivervanger. Bijvoorbeeld No Egg van Orgran. Te koop via o.a. http://www.eetbiologisch.nl/orgran-eivervanger en http://www.veggiedeli.nl/webshop/nieuw-producten/orgran-ei-vervanger
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil graag vegetarische rijstburgers maken. U zegt dat sojaproducten ook gebruikt kunnen worden als alternatief voor eieren als bindmiddel. Is rijstmelk bijvoorbeeld ook goed? Ook als bindmiddel?
Amadea
12 jaar geleden
Nee, rijstmelk gebruik je net zoals koemelk of sojamelk. Dat is vloeibaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar u zei in uw vorig antwoord dat sojaproducten wel als eivervanger gebruikt kunnen worden????? U zei: Vrijwel alle sojaproducten zijn geschikt als eivervanger: sojamelk, sojayoghurt en sojaroom, maar ook tofu. Voordeel van sojaproducten is dat ze geen smaak geven aan het gerecht, maar wel de functie van ei vervangen. Voor tofu geldt dat het ook makkelijk de smaak van ei aanneemt. 1 ei =80 milliliter sojamelk
--------------- Ik kan niet meer volgen... Help me even...
Amadea
12 jaar geleden
Oh ja, dat is dan inderdaad een foutje. Als bindmiddel kan je geen van de soorten melk gebruiken. Maar de voedingswaarde van sojamelk is wel een goede vervanging voor ei. Als je rijstburgers wilt maken is als bindmiddel rijstmeel handig.