hoe maak je truffelmayonaise?

Bij een restaurantketen in Eindhoven en omgeving wordt er vaak truffelmayonaise gebruikt bij de carpaccio.
Wie weet hoe je dat maakt? Of kan kopen ;)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
7.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het is serieus niet in je opgekomen om op google in te tikken "recept truffelmayonaise"?
bamibal
12 jaar geleden
Verrek, dat is nog eens een goeie tip, j0ve!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha.. de diepe zucht mag je er nog bij denken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
diepe zucht ...hahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jazeker wel!! en ik heb een aantal van de recepten geprobeerd. Er zat alleen geen 1 recept bij waar ik de mayonaise lekker van vond. Aangezien sommige hier net wat meer weten..... dacht ik het hier te vragen!

Antwoorden (5)

Ingrediënten Truffelmayonaise :

¼ liter olijfolie
¼ l arachideolie
1 volledig ei
10 gram scherpe mosterd
½ eetlepel appel-cider azijn
50 gram truffel tapenade
peper & zout

Bereidingswijze truffelmayonaise :

Doe een volledig ei met mosterd en azijn in een kom
Voeg peper en zout toe
Giet een deel van de olie erbij en mix
Giet dan langzaam de rest van de olie erbij en blijf mixen
Neem een deel van de mayonaise apart en roer de truffeltapenade eronder

Hieronder staat bij de bron de website waarop je dit recept kunt vinden. Bovendien is er een uitstekend instructiefilmpje bij. Kijk daar ook even na en je truffelmayonaise kan niet mislukken. Succes hoor !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Truffelmayonaise.

Benodigdheden:

2 eidooiers, 2dl. slaolie, eetlepel citroensap of azijn, witte gemalen peper, zout, tl. mosterdpoeder of 2 tl. dijon mosterd.

Bereiding:

Klop de eidooiers het zout, de peper en de mosterd/poeder goed los.Voeg dan onder kloppen in een straaltje de azijn/citroensap toe.

Blijf kloppen( met de hand of met de mixer op de laagste stand) en voeg druppelsgewijs de olie toe. Naarmate het volume groter word, kun je de olie met een klein straaltje toevoegen.

Mocht het gaan schiften, stop even met de olie, en voeg een eetlepel warm water toe. Daarna weer doorgaan tot de olie op is.

Afsmaken en event. wat citroensap of zout toevoegen. De smaak is anders dan wat in potjes zit, maar nu heb je echte mayonaise zoals het eigenlijk hoort te smaken. Houdbaarheid ongeveer twee weken.

Wil je het extra lekker maken dan kun je een eetlepel truffelpasta of 3 eetlepels truffelolie toevoegen. Dan heb je truffelmayonaise.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Truffelmayonaise (maakt alles exclusief!)

Ingrediënten:

1 eidooier
zonnebloemolie
zout, peper
1/2 tl mosterd
truffelolie
paar druppels citroensap

Bereiden:

Zorg dat alle ingredienten op kamertemperatuur zijn. Maak eerst een mayonaise. Vermeng in een kom een eidooier met de mosterd. Doe er drie druppels olie bij en roer glad met een mixer. Doe opnieuw drie druppels olie erbij en roer glad met de mixer. Doe opnieuw drie druppels olie erbij en roer glad met de mixer. Doe opnieuw drie druppels olie erbij en roer glad met de mixer. Doe opnieuw drie druppels olie erbij en roer glad met de mixer. Ga niet te snel, dan wordt de saus dun en kan je opnieuw beginnen. De saus moet dik worden, mayonaisedikte. Voeg olie toe tot je genoeg saus hebt, 1 eidooier is genoeg voor ca. 1/2 liter saus maar je kan ook voor die tijd al ophouden. Als de saus te dik wordt evt. water toevoegen. Naar eigen smaak het op het laatst de zonnebloemolie vervangen door truffelolie en enkele druppels citroensap toevoegen. Onthoud dat de mayonaise op geen enkel moment dun mag worden. Mocht dit wel gebeuren dan kan je in een andere kom een nieuwe eidooier losroeren en er druppelsgewijs de mislukte saus erdoor kloppen.

Heerlijk bij koud vis of vlees.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=4991
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Och!! Ik heb idd al eens gehad dat ie dun werd! En ik wist toen niet waarom,...nu wel !!
Ook deze ga ik proberen. Wanneer het lukt laat ik dat wel weten! Dank je wel!
Je kan de truffelmayonaise ook kopen bij diverse kookwinkels o.a. cook & co.
Online is deze te verkrijgen bij
deli-online.nl.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een heerlijke dressing als truffelmayonaise :

2 eetl. crème fraiche,
2 eetl. mayonaise,
beetje afgekoeld gekookt water,
1 theel. truffeltapenade, let op, dit overheerst snel,
klein sjalotje heel fijn gesnipperd,
3 cherrytomaatjes van pitjes ontdaan en fijn gesneden.

Alles mengen tot een dressing.

Hierboven bij de antwoorden staat al goed hoe je mayonaise moet maken.
Ik heb dus een magere variant die erg lekker is bij carpagio maar ook bij een salade van;
plakjes truffelaardappeltjes, gehakte geroosterde walnoten , sla, ananas, ringen rode ui, blokjes komkommer met schil, zonder zaad, peterselie, bieslook en geitenkaas.

Toegevoegd na 10 minuten:
Echte truffelpuree is erg duur. Je kunt hem betaalbaar en ook lekker houden door truffelpuree te kopen .De meeste delicatessenwinkels verkopen dit. Het is betaalbaar omdat het niet volledig uit truffel bestaat maar een mengsel is van truffel met paddenstoelen.
Je maakt er zo een tapenade van;
Champignons doormidden snijden en langzaam laten bakken in een anti-aanbakpan met wat olijfolie. Bakken tot ze flink geslonken zijn en donker gebakken.
Als ze helemaal zijn afgekoeld, fijn hakken en 1/3 van deze massa in truffelpuree nemen en erbij doen.
Op smaak brengen met peper, zout en fijngehakte bieslook.
amc