Waarom zijn (krenten)oliebollen zo verschillend?

Sommige (krenten)oliebollen zijn puntig, andere zijn rond. Sommige zijn lekker stroperig van binnen, andere meliger van binnen. Sommige zijn na verloop van dagen nog lekker, andere zijn dan keihard. Hoe kan dat? Kan bijvoorbeeld de hoeveelheid gist een rol spelen?

12 jaar geleden
in: Koken
1.4K

Het beste antwoord

De verschillende ingredienten (Zit er appel in, bier of melk of water gebruikt, zijn er weekmakers in gegooid) zorgen voor verschillen in houdbaarheid. Maar ook de temperatuur van de olie bij het bakken telt mee. De hoeveelheid gist is niet zo relevant, maar wel de tijd die het beslag heeft gehad om door te rijzen.

De vorm.. DIe is direct afhankelijk van de maker: Als je het beslag als een redelijk rond kloddertje in de olie laat vallen wordt hij mooi rond. Maar laat je een lange sliert beslag gaan, dan krijg je uitsteeksels.

Toegevoegd na 9 minuten:
een belangrijk punt bijna vergeten bij de structuur.. Deeg heeft de eigenschap taaier te worden als je het goed mengt/kneed. De mate waarin het deeg opgeklopt is bij het voorbereiden beinvloed hierbij sterk de consistentie van het uiteindelijke brood. (Dit is met alle gegiste brood-achte producten zo)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat de oprechte oliebollenbakker zijn ziel maar soms óók z'n zaligheid in de bollen stopt. Hij streeft ernaar zich positief te onderscheiden ten opzichte van andere bollenbakkers. Dit onderscheid zorgt ervoor dat nagenoeg geen oliebol gelijk is.....