Hoe maak je krokante oliebollen?

Ik heb een paar jaar geleden oliebollen gehad die een krokante buitenkant hadden (En hielden: Ook na een paar dagen). Hoe krijg je dat voor elkaar? Wat zit er voor speciaal ingredient in? Ze waren wel gewoon gefrituurd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
8.1K

Antwoorden (2)

Ik heb ontdekt dat mijn oliebollen altijd heerlijk luchtig en krokant zijn doordat ik het eiwit apart stijf klop en dit door het bloem, gist en eidooier belag heen spatel.
Ik doe eerst de bloem (500 gr.) in een wijde kom, de lauwe melk (½ l.) roer ik in een schaaltje aan met de gist ( 30 gr.)en roer dit door de bloem. Dan roer ik er de eidooiers door (2 eieren bij 500 gr. bloem).
In een schone 'vetvrije' kom klop ik de 2 eiwitten samen met 2 el. suiker en een snufje zout stijf en schep dit met een spatel door het beslag. Ik vind het lekker om er een vanilestokje in uit te schrapen, maar je kunt er ook een andere vulling door doen natuurlijk, alleen ervoor waken dat je de luchtigheid eruit roert.
Laat het nu op een tochtvrije warme plek rijzen onder een uitgeknepen natte theedoek. Hierdoor voorkom je dat er een 'huidje' op het beslag komt.
Laat een uur rijzen, in elk geval niet minder dan 3 kwartier.
Zorg dat je een goede olie hebt, zoals arachideolie en maak hem niet heter dan 180 graden. Steek nu met 1 lepel die je even in een schaaltje olie gedoopt hebt, kleine bolletjes van het beslag en deponeer ze rustig in de hete olie met behulp van een 2de lepel. Bak ze nu tot ze goudbruin zijn en vanzelf in de pan omdraaien. Dan zijn ze namelijk gaar van binnen.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt goed... ik denk dat ik dit keer eens probeer oliebollen te bakken zonder de mix, maar via dit recept.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
werkt dit trouwens ook met rozijnen erdoor?
amc
12 jaar geleden
Ja hoor, je moet ze alleen na het wellen goed drogen en even door de bloem rollen, zodat ze niet wegzakken. Het teveel aan bloem wel goed afschudden. Het moet een dun laagje zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
senks, dit ga ik morgen gewoon even proberen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eeeh... is er een kans dat je in je recept verse gist ipv gedroogde gist bedoelde? Ik vermoed namelijk dat ik een vergisTing gemaakt heb...
RECEPT GROOTMOEDERS OLIEBOLLEN

Voor het beslag:
•1 kg. bloem
•1 liter lauwe melk
•80 gram gist
•80 gram (zachte) boter
•50 gram witte basterd suiker
•20 gram citroensap
•10 gram zout
•3 eieren

Voor vulling:
•75 gram krenten
•200 gram rozijnen
•200 gram appels (goudrenetten)

Voor de decoratie
•Veel poedersuiker

Voor het bakken:
•zonnebloemolie

Bereiding:
• Laat de krenten en de rozijnen een paar uur wellen in lauw water
• Snijdt de appels in hele kleine blokjes.
• Doe de rozijnen en krenten in een vergiet en laat goed uitlekken
• Los de gist op in de lauwe melk
• Doe de bloem in een grote kom en maak een kuiltje in het midden
• Doe de boter en suiker in het kuiltje en meng voorzichtig de melk door de bloem

totdat een mooie gladde massa ontstaat.
• Voeg het citroensap, de appels, de krenten en rozijnen toe, dan als laatste het zout
• Roer alles nog even goed door elkaar
• Laat het geheel nu ongeveer 60 minuten op kamertemperatuur rijzen

Een paar tips:
• Let erop dat de kom echt heel groot is, anders rijst het deeg over de rand heen.
•Dek het deeg af met een schone theedoek
•Olie verwarmen tot 175°
•Gebruik een ijschep of een soeplepel om het deeg uit de kom te scheppen
•Bak niet te veel oliebollen in 1 keer
•Als ze mooi goudbruin zijn, uit de pan halen en op keukenpapier uit laten lekken
•Zorg dat de olie niet heter wordt dan 175°, anders worden de oliebollen van buiten te snel bruin, en van binnen zijn ze nog rauw.

Leg ze op een mooi bord en bestrooi ze met HEEEEL VEEEEEL poedersuiker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.njam.tv/recepten/krokant-gebakken-oliebollen Misschien helpt dit filmpje je er nog beter bij. In het begin vertelt hij iets over hoe je het deeg het beste kan maken en op 12.55 hoe je het deeg moet bakken . Je moet er voor zorgen dat ze krokant in de olie gebakken zijn en niet te vroeg uit de olie halen. Verwarm de melk tot hij lauw is. Los de gist op in de melk en voeg geleidelijk aan de bloem toe. Voeg de eidooiers, de suiker, het vanillemerg en het zout toe. Klop de eiwitten op en spatel de opgeklopte eiwitten door het bloemmengsel. Dek af met een vochtige theedoek en laat het beslag 30 minuten rijzen. Verwarm de frituurolie tot 180°C. Dompel het beslag eetlepel na eetlepel in de hete frituurolie. Bak de oliebollen goudbruin en laat uitlekken op keukenpapier.