Hoeveel vitaminen gaan er verloren als je (nieuwe) aardappelen eerst kookt, en daarna weer bakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.2K

Het beste antwoord

De hoeveelheid kan verschillen, dat hangt o.a. van de soort aardappel en hoelang je die kookt af.

Het beste blijven de vitamines bewaard als je ze in de schil stoomt. De schil zorgt er voor dat er minder vitamines ‘ontsnappen’. (Het is niet zo dat er meer vitamines in de schil zitten). Het stomen voorkomt dat er extra veel vitamines in het water oplossen.

Als je daarna de aardappelen bakt, is het het best deze zo snel mogelijk "dicht te schroeien", op hoog vuur, dan gaan de minste vitamines verloren.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De hoeveelheid is variabel aangezien de eerste bereidingswijze (koken)al erg bepalend is. Misschien dat deze site je wat meer uitleg kan geven