Hoe maak je een beenham honing mosterd klaar? (in de hete lucht oven)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
7.5K

Het beste antwoord

Maak een marinade / dressing van de honing, mosterd en wat smaakstoffen als knoflook, zout, peper, eventueel whiskey (klassiek).

Als je een Krustenbraten hebt (ham met zwoerd) de zwoerd kruislings (ruitpatroon) insnijden, anders heel laten. Insmeren met de marinade en op een lage temperatuur (150-160 graden) langzaam gaar laten worden. Tijd hangt af vande dikte van de ham en de oven, dus best gebruik je een oventhermometer tot de juiste kerntemperatuur (90 graden) is bereikt, meestal een uurtje of anderhalf, twee voor een flinke ham (1-1,5 kilo).

Tussendoor regelmatig bestrijken met de marinade. Die mag niet verbranden, dus als het op een gegeven moment te hard gaat, afdekken met folie.

Het vlees is heel mager, dus let goed op dat het niet uitdroogt. Dat gebeurt eigenlijk alleen maar bij een te hoge temperatuur / teveel haast. Dergelijk gebraad moet langzaam op gang komen en rusten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga het volgens jou instructies proberen!

Andere antwoorden (2)

1 ham di pasku (Antilliaanse ham) voor in de oven.
¼ Cup honing
¾ Cup verse sinaasappel
½ Cup lichtbruine suiker
¼ Theelepel kruidnagel in poedervorm.
¼ Theelepel allspice (of piment overal hetzelfde naam)
5 ananas ringen
1 rode cherry
hele kruidnagels

Voorbereiding:
Als je niet van een zoute ham houd, moet je de ham eerst voor een paar uur in water laten liggen.
Smeer een ruime ovenschaal met boter. Leg de ham in de ovenschaal. Je moet de gedeelte waar de huid op de ham is op de bodem van de ovenschaal leggen. Bedekt de ham goed met aluminiumfolie. Stop deze in een goed voorverwarmde oven. Oven 400°F / 200°C , tijd ± 1.30 – 2 uur (hangt er van de grote van de ham af).
Meng de honing, sinaasappelsap, bruine suiker kruidnagel en allspice (piment) tot een papje. Als de ham bijna klaar is (de laatste 30 min). Hal de folie eraf en smeer de ham in met het honing mengsel. Blijf de ham om de 5 min inwrijven met de honingmengsel. Wanneer de ham klaar is haal men de huid eraf en gooi men deze weg.
Versier de ham mooi met de ringen ananas en de rode cherry, steek een aantal kruidnagels in de ham.

Andere siroop om de ham mee in te smeren is een mengsel van: ananas vocht 3 eetlepels honing gemengd met een beetje kruidnagel.
Er zijn mensen die het huid eraf halen voordat men de ham in de oven doet. Ik hou ervan om de ham met huid in de oven te doen, het zorgt voor het behoud van de smaak van de ham.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem maar even aan dat je een beenhammetje van 5oo gr. hebt? Is het meer dan moet je hem wat langer braden.

Haal hem een half uur van tevoren uit de verpakking en laat met zonder plastic eromheen op kamertemperatuur komen. Verwarm de oven vast voor op 170 graden C.

Steek hier en daar een kruidnageltje in de ham en maak een marinade van; 4 eetl. honing, 6 eetl. zonnenbloemolie,2 eetl. grove mosterd, 1 el. gedroogde tijm en optioneel maar wel lekker,een klein flesje bier (geen pils). Besmeer de ham met de marinade en laat zo een uurtje de smaken intrekken.
Leg de ham nu in een ingevette ovenschaal.
Zet de oven van 170 graden C. terug op 150 graden C. als je de ham erin zet. laat de ham nu bakken en bedruip het regelmatig met wat vocht uit de ovenschaal tot hij goudbruin is geworden.
Een hammetje van 500 gr. is in ca. 35 min. gaar. Haal hem uit de oven en laat nog even onder alufolie rusten zodat de sappen zich verdelen.
Verwijder dan de kruidnagels, snijd hem in plakken en giet wat van de jus uit de ovenschaal erover of maak hier een saus van.
amc